پاسخ ایران به پیش نویس نهایی توافق سازنده است و تنها راه رایزنی با آمریکاست

پاسخ ایران به پیش نویس نهایی توافق سازنده است و تنها راه رایزنی با آمریکاست

بلومبرگ به نقل از یکی از مقامات مذاکرات وین نوشت که اتحادیه اروپا معتقد است موضع ایران در خصوص از سرگیری توافق نیاز به مطالعه بیشتر دارد.

این مقام همچنین گفت که پاسخ ایران به پیش نویس نهایی توافق سازنده بوده و تنها راه پیش رو رایزنی با ایالات متحده است.

سخنگوی اتحادیه اروپا نیز ساعاتی پیش گفت: این اتحادیه در حال بررسی واکنش ایران به متن نهایی پیشنهاد از سرگیری برجام است و در حال رایزنی با آمریکا در این زمینه است.

او همچنین از ارائه چارچوب زمانی برای درک واکنش اتحادیه اروپا به پاسخ های ایران خودداری کرد.

برخی از دیپلمات ها و مقامات به رویترز گفته اند حتی اگر تهران و واشنگتن پیشنهاد نهایی اتحادیه اروپا را نپذیرند، هیچ یک از طرفین احتمالاً توافق را مرده اعلام نخواهند کرد زیرا وجود این مذاکرات به نفع طرفین تلقی می شود.

پیش از این نشریه پولیتیکو در گزارشی درباره واکنش ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته ای نوشته بود: به گفته یک مقام ارشد غربی، پاسخ ایران دوشنبه شب به وقت ایران توسط اتحادیه اروپا دریافت شد و بیشتر بر روی موضوعات باقی مانده مرتبط با آن متمرکز شد. با تحریم ها و پادمان ها، بر تعاملات اقتصادی متمرکز شود.

به گفته این مقام غربی، گفته می شود که پاسخ ایران هیچ درخواست دیگری در مورد تحقیقات آژانس بین المللی انرژی اتمی در مورد منشاء ذرات مواد هسته ای ندارد. تهران با این تحقیقات مخالفت کرده و اصرار دارد که توافق هسته‌ای تنها در صورتی می‌تواند بازگشایی شود که این تحقیقات توسط آژانس برای همیشه بسته شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید