پایانه قطار مذاکره در وین؛ جهان منتظر پاسخ قاطع تهران است

پایانه قطار مذاکره در وین؛  جهان منتظر پاسخ قاطع تهران است

روز جدید : با پایان این دور از مذاکرات در وین، پیش نویس نهایی توافق احتمالی توسط هماهنگ کننده برجام برای بررسی و اعلام موضع نهایی در اختیار طرفین توافق هسته ای و آمریکا قرار گرفت تا قطار ماه ها مذاکرات برای احیای اراده برجام به نقطه پایانی خود نزدیک می شود.

مذاکرات در وین برای بررسی پروژه ارائه شده توسط نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته به پایان رسید و هیئت ها مجددا پایتخت اتریش را به مقصد کشورهای خود ترک کردند. اما این پایان و بازگشت با آنچه پیش از این شاهد بودیم متفاوت است زیرا به نظر می رسد این بار بازگشتی جز اعلام دستیابی به توافق و امضای آن نخواهد بود.

این دور از مذاکرات پنجشنبه هفته گذشته در وین با حضور هیات های مذاکره کننده ایران و آمریکا و معاون سیاست خارجی اتحادیه اروپا و در غیاب مذاکره کنندگان سه کشور اروپایی آغاز شد. از اختلافات باقی مانده بین تهران و واشنگتن. قابل توجه در این 5 روز حضور پررنگ میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی مستقر در وین و مذاکره کننده ارشد این کشور بود که علاوه بر دیدار با هیئت ایرانی و انریکه مورا در جمع خبرنگاران حاضر شد. the Coburg Hotel قدردانی خود را ابراز کنید.

دیروز مذاکره کننده ارشد روسیه به خبرنگاران گفت که پنج دقیقه یا پنج ثانیه با خط پایان فاصله داریم و گفت: سه یا چهار موضوع وجود دارد که باید حل شود. این مذاکرات برای ایرانی ها و آمریکایی ها حساس است. من نمی توانم تضمین کنم؛ اما تصور فعلی این است که مذاکرات در مسیر درستی پیش می رود

اولیانوف همچنین شب گذشته در توئیتی نوشت: «هماهنگ کننده اتحادیه اروپا متن نهایی پیش نویس تصمیمات برای احیای برجام را ارائه کرد. اکنون شرکت کنندگان در مذاکرات وین باید تصمیم بگیرند که آیا این پروژه برای آنها قابل قبول است یا خیر. اگر مقاومت نشود، توافق هسته ای احیا می شود».

هر چیزی که می شد مذاکره کرد، مذاکره شد

جوزف بورل با اعلام پایان این دور از مذاکرات، در توئیتی نوشت: مذاکره کنندگان این مذاکرات و تماس های نزدیک بین ایران و آمریکا برای اصلاح و رسیدگی به برخی موارد باقی مانده در متن توافقی که به هماهنگ کننده برجام ارائه کردم. 21 جولای درست کرده بودم، استفاده کردند. هر چیزی که می شد توافق کرد، توافق شد و اکنون در متن نهایی است. اما پشت هر مشکل فنی یا پاراگراف، یک تصمیم سیاسی است که پایتخت ها باید درباره آن تصمیم بگیرند. اگر این پاسخ ها مثبت باشد، می توانیم توافق نامه را امضا کنیم.

در همین راستا، یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا تایید کرد که این اتحادیه به عنوان هماهنگ کننده متن پیش نویس را نهایی کرده و برای چهار سوال فنی که باز مانده است، راه حل ارائه کرده است. اکنون نوبت پایتخت هاست که این متن را بررسی کنند زیرا این بهترین تلاش ممکن است و ما درباره همه جوانب مذاکره کرده ایم.

آمریکا مایل به موافقت است. توپ در زمین ایران است

اگرچه منتفی نبود که آمریکا حتی قبل از شروع این دور از مذاکرات با متن پیشنهادی اروپا موافقت کرده باشد، اما بدون شک این متن با هماهنگی کاخ سفید نوشته شده است، اما سرعت عمل واشنگتن به اعلام این خبر نشان دهنده اضطرار این کشور برای تسلیم شدن است. داستان هایی در مورد توپ در زمین ایران و تضمین پیروزی آن در جنگ وجود دارد.

تنها ساعتی پس از اعلام پایان مذاکرات، رویترز از توافق واشنگتن با متن نهایی اتحادیه اروپا خبر داد و نوشت: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که آمریکا آماده است تا بر اساس پیشنهادات به سرعت به توافقی برای احیای برجام دست یابد. ارائه شده توسط “اتحادیه اروپا باید پایان یابد.”

مورد پادمانی آخرین مانع برای احیای برجام است

اگرچه پیش از این دو موضوع اخذ تضمین و خروج نام سپاه از لیست گروه های تروریستی وزارت خارجه آمریکا به عنوان موانع حصول توافق مطرح شده بود، اما بر اساس گزارش خبرنگاران بین المللی حاضر در وین و البته حضور بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران در این دور از مذاکرات، مانع نهایی توافق برای احیای توافق هسته‌ای 2015، موضوع همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی یا اقدام حفاظتی است. پرونده ای در خصوص مکان های مورد ادعای بازرسان این نمایندگی که منجر به صدور حکمی علیه کشورمان در جلسه قبلی هیات مدیره شد.

محمد جمشیدی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور نیز روز شنبه در اولین توئیت خود پس از عضویت در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: در تمامی مکالمات تلفنی آیت الله سیدابراهیم رئیسی با روسای جمهور فرانسه، روسیه و چین، رئیس جمهور از یک موضع قاطع تنها زمانی که ادعاهای امنیتی حل و فصل شد و به نتیجه رسید، می‌توان به توافق نهایی دست یافت.»

طرف غربی درخواست ایران برای بستن این پرونده را پیش نیاز توافق به عنوان یک درخواست غیرالزام آور برای حل و فصل بین تهران و آژانس می داند، اما ایران این پرونده را ابزاری برای فشار بر خود می داند و معتقد است در صورت موافقت به توافق احتمالی در وین، محدودیت‌های فعالیت‌های هسته‌ای برمی‌گردد و سازمان انرژی اتمی ایران موظف است اقدامات خود را به نقطه قبل از کاهش تعهدات بازگرداند، بنابراین نباید فشاری بر کشورمان وارد شود.

پاسخگویی به ایده ها مستلزم بررسی جامع است

یک مقام ارشد وزارت امور خارجه کشورمان دیروز به ما گفت: چهار دور مذاکرات فشرده درباره برخی موضوعات باقی مانده انجام شده تا ملاحظات و نگرانی های کشورمان برآورده شود. در این گفتگوها مواضع خود را با طرف های مقابل در میان گذاشتیم و پیشرفت نسبی در برخی مسائل حاصل شد. با توجه به بحث های انجام شده در سه روز گذشته، امروز انریکه مورا در مورد برخی از مسائل باقی مانده ایده هایی را به طرفین ارائه کرد.

وی تاکید کرد: به محض دریافت این نظرات، پاسخ و ملاحظات اولیه خود را به آن ها رساندیم، اما طبیعتا این نکات نیازمند بررسی همه جانبه است و نظرات و ملاحظات تکمیلی خود را به هماهنگ کننده و سایر طرف ها خواهیم رساند.

با بازگشت تیم مذاکره کننده کشورمان، روزها یا شاید ساعات آینده مشخص می شود که ایران چه زمانی مواضع نهایی خود را به هماهنگ کنندگان برجام اعلام خواهد کرد و البته این پاسخ چه خواهد بود، اما واضح است که غرب این بار قبل از آخرین. متحد و البته مصمم است که توپ را در زمین ایران بیندازد و کشورمان را در هر شکست مذاکرات مقصر جلوه دهد.

کمپین رسانه ای پیروزی در جنگ روایت ها نیز از ماه ها قبل آغاز شد اما این بار با اعلام ارائه متن نهایی به اوج خود رسید تا در صورت پاسخ منفی افکار عمومی جهان برای هرگونه معامله با ایران آماده شود. تهران به پیشنهادات غرب. در غیاب روایت داخلی درباره جزئیات مذاکرات، افکار عمومی در ایران برای دریافت اخبار به روایت غربی نگاه می‌کردند و این امر کار دستگاه دیپلماسی را برای اعلام هرگونه پاسخی به پیشنهاد اروپایی بسیار دشوار می‌کرد. روزهای آینده قطعا تعیین کننده خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید