پایان انتظارات فرهنگیان برای رتبه بندی معلمان

پایان انتظارات فرهنگیان برای رتبه بندی معلمان

سرانجام پس از سال ها تدوین، آیین نامه طرح رتبه بندی معلمان از سوی وزیر آموزش و پرورش به هیات وزیران ارسال و به مرحله اجرا نزدیک شد. به گفته سخنگوی این وزارتخانه، همه معلمان در اجرای این قانون شهریور 1400 مشارکت خواهند داشت.

این طرح که در سند تحول بنیادین و در ماده 63 قانون برنامه ششم مورد توجه قرار گرفته است، سال ها چالشی برای دولت ها و معلمان گذشته بوده و روی میز دولت های گذشته قرار دارد، اما تلاش و اراده کمتری برای آن وجود دارد. اجرا توسط مسئولان این در حالی است که در دولت سیزدهم و از بدو تأسیس تاکنون، وعده هایی برای اجرای طرح رتبه بندی به معلمان داده شده است که نشان می دهد تلاش مضاعف مدیران برای تحقق وعده های داده شده در آن دولت صورت گرفته است.

طرح رتبه بندی معلمان چه می گوید؟
در ادامه طرح تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به طرح رتبه بندی اشاره کرد که می گوید شناخت جایگاه معلمان می تواند نقش مهمی در عرصه تعلیم و تربیت دانش آموزان داشته باشد. از این رو طرح رتبه بندی با تمرکز بر حقوق مادی و معنوی معلمان به دنبال ارتقای کیفیت آموزشی است و به دنبال رفع دغدغه های حقوق و معیشت معلمان از منظر مادی است. در این طرح 5 رتبه در نظر گرفته شده است که معلمان بر اساس توانایی های علمی، تجربه، شایستگی ها، شایستگی ها و مهارت هایی که در حین کار کسب می کنند (این موارد کاملاً همسو و مرتبط با فعالیت معلم است) جزو یکی از این رتبه ها در نظر گرفته شده است. قرار می گیرد و این رتبه پس از مدت معینی به روز می شود و معلمان به رتبه های بالاتر ارتقا می یابند و از مزایای بیشتری برخوردار می شوند.

این طرح قطعا می تواند مورد استقبال معلمان قرار گیرد چرا که عدم اجرای آن در سال های اخیر با اعتراض و بعضا تجمع معلمان و فرهنگیان مواجه شده است.

علت محقق نشدن طرح رتبه بندی در سال های اخیر چه بود؟
شاید یکی از مهم ترین و پر سر و صداترین تجمعات صنفی کشور در 10 سال اخیر را باید به اعتراض معلمان و فرهنگیان به مشکلات صنفی و عدم اجرای طرح رتبه بندی اختصاص داد که بارها در وزارتخانه مطرح شده است. آموزش و پرورش، مجلس و روحانی یکی از مهمترین خواسته ها تجمع و مطالبه احقاق حقوق قانونی خود و تاکید بر اجرای طرح رتبه بندی معلمان بود.

معلمان و فرهنگیان در تجمعات اعتراضی خود به عدم اجرای طرح رتبه بندی اشاره می کنند و از سوی دیگر دولت های وقت به بار مالی اجرای این طرح اشاره می کنند که مانعی بر سر راه اجرای طرح رتبه بندی است. درخواست ها. این در حالی است که نمایندگان مجلس سعی کرده اند با مشورت خود و دولت این لایحه را تدوین کنند تا هم عدالت ادا شود و هم کسانی که بیشتر تلاش می کنند حقوق و مزایای بیشتری داشته باشند بدون اینکه بار سنگینی بر دولت تحمیل شود.

اما همان طور که گفته شد، مسائل مالی مهم ترین چالشی بود که دولت ها آن را مانعی بر سر راه اجرای طرح رتبه بندی می دانستند و کمتر توجهی به برنامه ریزان و مسئولان بودجه ای دولت برای تصویب اجرای این لایحه شده بود؛ به همین دلیل، دولت ها برای اجرای این لایحه به عنوان مانعی برای اجرای طرح رتبه بندی اقدام کردند. حتی در سال‌های 92 تا 1376 که ذخایر ارزی و مالی کشور به مراتب بهتر از وضعیت فعلی دولت سیزدهم بود، دولت‌های وقت را مجاب نکرد که بودجه قابل توجهی برای آموزش و پرورش برای تامین نیازهای معلمان فراهم کنند. .

دولت سیزدهم و تحقق مطالبات معلمان پس از نزدیک به یک دهه انتظار
یکی از چالش های دولت سیزدهم در آغاز به کار باید ساماندهی وضعیت معلمان و تعیین تکلیف معلمان باشد. در همین حال رئیس جمهور وعده های مساعدی به معلمان و فرهنگیان داد. به افق کارکردی دولت اصلی در حوزه آموزش تبدیل شده است.

در همان ابتدای دولت سیزدهم هم از نظر رفع مشکلات مالی و تحقق اعتبار مناسب برای اجرای طرح رتبه بندی معلمان و هم در راستای همسویی با هیات امنا تلاش و برنامه ریزی مناسبی صورت گرفت. و اعتراضات او به ته نشان داد که با حمایت پارلمان، طرح رتبه بندی معلمان در سال 1401 ظاهر خواهد شد. این اتفاق افتاد و همزمان مشکلات بودجه ای دولت به دلیل بدهی های گذشته به وجود آمد و 24 فروردین امسال آیین نامه طرح رتبه بندی معلمان رسما از سوی وزیر آموزش و پرورش به هیئت دولت ارسال شد.

به گفته سخنگوی آموزش و پرورش، اجرای این طرح در دولت سیزدهم را باید یکی از مهمترین اقداماتی دانست که دولت برای تحقق عدالت اجتماعی و آموزشی در کشور در تلاش است و اگرچه با بدهی های کلان دولت های گذشته مواجه است. 38 هزار میلیارد تن برای اجرای رتبه بندی پیش بینی شده است و با تصویب این مصوبه در هیئت وزیران، طرح رتبه بندی معلمان در اسرع وقت اجرایی می شود.

صادق ستاری فرد، سخنگوی آموزش و پرورش پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طرح رتبه بندی برای رضایت معلمان، کیفیت آموزشی و توسعه عدالت آموزشی اجرا می شود و قانون به صراحت رتبه بندی را تا 30 شهریور 1393 تصویب کرده است. اجرا می شود و از همان تاریخ این طرح برای معلمان ارائه می شود.

به گفته سخنگوی آموزش و پرورش، طبق قانون، هر معلم با یک رتبه است و معلمی نیست که در این رتبه بندی قرار نگیرد. مزیتش این است که هم قانون و هم آئین نامه به این شکل نوشته شده است.

با اجرای این طرح دیگر حداقل دستمزد معلمان وجود نخواهد داشت و این موضوع می تواند به افزایش استخدام معلمان و رفع کمبود آن در سیستم آموزشی کشور کمک کند.

با توجه به موارد فوق، میزان افزایش حقوق برای هر معلم بر اساس سه مولفه حق الکار، استخدام و اضافه کار بین 45 تا 95 درصد متغیر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید