پایان 30 سال بی آبی در روستای بوکان دامداران سپاه


ساعت: 10:29
تاریخ انتشار: 91/02/24
کد خبر: 1838584

با گذشت سی سال از تاسیس روستای بوکان و عدم تامین آب سالم مردم این منطقه، سرانجام با حضور امام حسن مجتبی (ع) این طلسم شکسته شد و مردم آن از آب آشامیدنی سالم برخوردار خواهند شد. چند ماه آینده

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ؛ روستای دامداران بوکان 30 سال پیش در 2 کیلومتری شرق این شهرستان به عنوان بازار خرید و فروش دام در بوکان راه اندازی شد. این به خانه بسیاری از پرورش دهندگان تبدیل شده است.

ابتدا قرار بر این بود که این روستا تنها محل پرورش دام و خرید و فروش دام باشد، اما طولی نکشید که به دلیل کار سنگین دامداری جمعیت زیادی به این روستا آمدند و جمعیت آن رو به افزایش است. از روز اول.

با گذشت 30 سال از تأسیس این روستا، اهالی آن همچنان به دلیل ناامنی روستا و یا سکونت آن در وزارت کشور از مهمترین مایحتاج زندگی از جمله راه مناسب، بهداشت محیط و آب آشامیدنی سالم محروم هستند. یکی از مهم ترین مراقبت های ساکنین این روستا و حتی مدیران ارشد شهرستان است

سالیان متمادی 520 خانوار این روستا از آب آشامیدنی برای چاه های چند ده متری استفاده می کردند که به دلیل مجاورت با محل دفن زباله و عدم رعایت استانداردها برای استفاده شخصی خود به منازل و مزارع آورده می شد.

نامشخص بودن وضعیت این روستا (شهرک) در وزارت کشور، فرمانداران شهرستان را از ارائه خدمات اجتماعی به اهالی آن محروم کرده و این وضعیت به وضعیت نامناسب بهداشتی در این منطقه به ویژه از نظر آب شرب منجر شده است و این امر اغلب حائز اهمیت است. در جلسات شهرهای مختلفی در نظر گرفته شده است، اما به دلایل مختلف حل نشده باقی مانده است.

محمد یکی از اهالی این روستا (شهرستان) در گفتگو با خبرنگار ما با ابراز تأسف از وضعیت این محله که در 2 کیلومتری شهر بوکان قرار دارد، گفت: است.

وی ادامه داد: تمامی مشکلات شهرستان از یک سو و نبود آب شرب سالم از سوی دیگر که 30 سال است سلامتی اهالی این روستا را به شدت به خطر انداخته است.

محمد افزود: سال ها بود که چاهی توسط عده ای ثروتمند روستا حفر شده بود اما بدون رعایت حداقل استانداردهای آب، به صورت لوله مه شکن به منازل منتقل شد و برای استفاده از آن ماهیانه به مردم پرداخت می شد.

وی افزود: اداره بهداشت و آب و فاضلاب شهرستان بارها در خصوص وضعیت بهداشتی و حتی آب هشدارهای جدی داده اند اما متاسفانه اقدامی برای رفع آن صورت نگرفته است.

در همین راستا و حمایت از روستاهای دارای تنش آبی، قرارگاه امام حسن معتبی (ع) در سطح سپاه راه اندازی شد. هدف از آب انتقال آب آشامیدنی سالم به روستاهای فقیرنشین بود. فعالیت این کمپ به یکی از شهرهای پایلوت تبدیل شد.

دهکده دام بوکان یکی از 153 روستای عازم اردوگاه امام حسن مجتبی (ع) بوکان است که با وجود مشکلات هویتی در وزارت کشور تا چند ماه آینده از آب شرب سالم برخوردار خواهد بود.

فرمانده سپاه بوچا در این خصوص به خبرنگار ما گفت: با حضور این پایگاه در شهرستان بوکان یکی از مهمترین اهداف ما کمک به روستاهای با مشکل جدی کم آبی و استرس در فصل تابستان بود.

سرهنگ حسین جمشیدی افزود: در این راستا روستای دامداران یکی از مهمترین مناطق مورد بحث در این قرارگاه بود که البته به دلیل ناامن بودن روستا یا شهر با مشکلات جدی مواجه شد.

وی تصریح کرد: با حضور رئیس قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) استان در شهرستان و دیدارهای مستمر با مسئولان ارشد بوکانی، خوشبختانه دوره 30 ساله سوء تغذیه در این روستا در چند سال آینده قطع شد. روزها این منطقه شاهد اتفاقات خوب بسیاری خواهد بود

بدون شک یکی از مهم ترین عوامل سلامت جامعه، آب آشامیدنی است که ساکنان شهرک دام به آن دسترسی نداشتند. اکنون با ایجاد سپاه پاسداران، مردم این منطقه از بوکان می توانند از آب آشامیدنی سالم بهره مند شوند.

مدیر آبفای شهرستان بوکان در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متأسفانه سال هاست که این اداره برای رفع مشکل آب شرب روستا تلاش می کند اما به دلایل قانونی نتوانستیم اقدامات اساسی و استانداردسازی در آن انجام دهیم.

سلمان هدیاری گفت: هر چند روزانه آزمایشات لازم توسط روستا و کلرزنی انجام می شد، اما به دلایل مختلف در نهایت آب مصرفی در منازل با مشکل اساسی بهداشتی مواجه می شود.

وی تصریح کرد: نزدیکی سرچشمه روستا به محل دفن زباله، وجود نفوذ، نبود آب استاندارد و آب شرب، روستا را در مقابل بسیاری از چالش های مهم بهداشتی قرار داده است که با ورود این روستا خاری در چشم است. قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) انشالله به زودی شاهد حل این مشکلات در آبندا خواهیم بود.

هداری گفت: با آبرسانی به شهر دامداران یکی از چالش های اصلی شهرستان در سال های آینده برطرف می شود و روستاییان می توانند از نعمت آب سالم بهره مند شوند.

امیدواریم مدیران بوکانی از تمام امکانات خود برای کمک به سپاه در این پروژه مهم استفاده کنند تا با بهره گیری از این طرح، روستاییان بعد از 30 سال شاهد جریان آب شرب سالم در لوله های خود باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید