پایداری صندوق های بازنشستگی با بحران جدی مواجه است

بر اساس گزارش اخیر سایت مرکز در بررسی لایحه بودجه 1401، اکثر صندوق های بازنشستگی در ایران قادر به پرداخت مستمری و مستمری خود از منابع خود نیستند و به کل بودجه وابسته هستند.

این گزارش حاکی است از مجموع 18 صندوق بازنشستگی فعال در ایران، چهار صندوق (شامل صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح، صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و صندوق کارکنان وزارت اطلاعات) در واقع حقوق خود را پرداخت می‌کنند. و مزایای بازنشستگان یارانه های بودجه وابسته است.

بررسی مرکز پژوهش های مجلس نیز نشان می دهد که میزان وام های مستقیم دریافتی از صندوق های بازنشستگی در لایحه بودجه سال 1401 به حدود 217 هزار میلیارد تن رسیده است که 14 و نیم درصد کل بودجه عمومی این لایحه است.

این گزارش حاکی از آن است که میزان وام دریافتی از این صندوق ها از محل بودجه عمومی در سال 93 تنها 30 هزار میلیارد تن بوده و در این 8 سال بیش از هفت برابر شده است.

مرکز پژوهش های مجلس در این گزارش بر ضرورت اصلاحات اساسی در این حوزه با توجه به روند فعلی صندوق های بازنشستگی، رشد بالای وجوه مورد نیاز برای پوشش کسری صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری ​​و وابستگی روزافزون این صندوق ها تاکید کرد. وجوه منابع عمومی

دیدگاهتان را بنویسید