پایداری معیشتی جامعه در آستانه فروپاشی است

پایداری معیشتی جامعه در آستانه فروپاشی است

روز جدید یک مدیر ارشد اقتصادی دولت گفت: نیمه اول سال آینده اثرات کاهش تورم را نشان خواهد داد، مشروط بر اینکه سایر شرایط ثابت بماند و دولت سیاست های پولی و مالی خود را تشدید کند. با این حساب مردم به ویژه دهک های پایین پس از تحمل تورم ناشی از آزادسازی ارز و حذف یارانه ها احتمالاً در نیمه اول سال 1402 آثار کاهش تورم را خواهند دید، اما سوال اینجاست که چگونه است و آیا افزایش قیمت کالاها برنامه ریزی شده است و آیا خدمات کاهش می یابد؟ به گزارش ایلنا، معاون وزیر اقتصاد در بیانیه ای ۲۱ آذرماه از کاهش نرخ تورم خبر داد و گفت: مردم آثار کاهش تورم را از نیمه اول سال ۱۴۰۲ دیده اند.

سید محمدهادی سبحانیان در خصوص بحث کنترل نقدینگی درباره اثرات این اتفاق می گوید: البته شاهد بودیم که پس از تخلیه اثرات قیمتی ناشی از ترویج یارانه ها، رشد سریع تورم کاهش یافت و انتظار می رود که در صورت ثبات سایر شرایط و تشدید انقباض سیاست پولی، سلامت مالی این روند نزولی آثار خود را در نیمه اول سال آینده نشان خواهد داد.

این وعده اثبات نشده سوالات بسیاری را برانگیخت. یکی از مسئولان حداقلی شهرداری در این رابطه می گوید: تاثیر کاهش تورم در نیمه اول سال آینده را چگونه خواهیم دید؟ آیا آنها کالاها و خدمات را ارزان تر می کنند؟ مثلاً قیمت مرغ و برنج که تنظیم بازار و رسمی آن نجومی شده و حاکمان وزارت اقتصاد آن را تعیین می کنند یا باید به صاحبخانه ها دستور کاهش اجاره داده شود؟ معمولا در اول هر سال، بسیاری از نرخ های رسمی با اجازه دولت افزایش می یابد، به عنوان مثال کرایه تاکسی. چگونه چنین قولی می دهند؟

بهداشت و مسکن مقدم بر غذا بود

آمارهای رسمی حاکی از افزایش 30 درصدی اجاره بهای مسکن در سال 1401 است. همین یک جمله فشار زیادی به دهک های پایین می آورد که از داشتن خانه واقعی محروم هستند. همچنین داده های مرکز آمار ایران برای آبان ماه حاکی از شکاف تورمی بزرگ بین دهک ها است. بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، متوسط ​​تورم 12 ماهه آبان ماه امسال به 44 درصد رسید، اما این متغیر برای دهه اول بالای 50 درصد بوده است. تورم آبان ماه برای دهک دهم 41.7 درصد و برای دهک اول 50.2 درصد بوده است. به عبارت دیگر، پایین ترین دهک درآمدی بیشترین فشارهای تورمی را در 12 ماه منتهی به آبان 1401 تجربه کرده است.

این آمار همچنین نشان می دهد که در حالی که رشد تورم مواد غذایی در پاییز امسال نسبت به تابستان به دلیل تخلیه بارهای تورمی کندتر بوده است، تورم غیرخوراکی به ویژه در بخش خدمات اصلی مانند مسکن و بهداشت و درمان با سرعت بیشتری در حال افزایش است. در واقع افزایش تورم از خوراکی ها به غیرخوراکی ها تغییر کرده است.

تورم بهار مواد غذایی به یک دلیل کاهش یافته است زیرا اکثر مصرف کنندگان دیگر قدرت خرید ندارند. هنگامی که تقاضا وجود ندارد، تورم به طور خودکار کاهش می یابد

فرامرز توفیقی، رئیس کمیسیون دستمزد مرکز عالی شوراهای اسلامی کار کشور در این خصوص می گوید: بهار تورم خوراکی ها به یک دلیل شل شده است زیرا دیگر قدرت خرید در اکثریت مردم وجود ندارد. جامعه مصرف کننده. وقتی به نقطه سربه سر می رسیم، کشش بازار به پایان می رسد و توانایی خرید به صفر نزدیک می شود، بنابراین وقتی تقاضا وجود ندارد، تورم کاهش می یابد. وقتی حجم کارگران هر روز کمتر از روز قبل می شود، نمی توان انتظار داشت که افزایش تورم مواد غذایی مانند ابتدای سال ادامه یابد. این اثر خود به خودی عرضه و تقاضا در بازار اقتصادی است و ربطی به سیاست های کنترل بازار ندارد.

بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم ماهانه گروه «بهداشت» و «مسکن» در آبان ماه به ترتیب 4 و 3.7 درصد برآورد شده است که این دو درصد بالاترین نرخ تورم ماهانه در بین گروه‌های اصلی هستند. در میان گروه‌های اصلی، تورم ماهانه در گروه بهداشت و درمان بیشترین تورم را دارد. تورم ماهانه این گروه در آبان ماه 4 درصد بوده است. گروه «مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت ها» نیز با تورم 3.5 درصدی در دومین ماه پاییز امسال جزو بیشترین تورم ها قرار دارد. البته تنها تورم ماهانه مسکن و اجاره بها در آبان ماه 3.7 درصد برآورد شده است.

امروز حداقل دستمزد کارگران 14 میلیون تومان است. حقوق 6 میلیونی فقط حدود 33 درصد از هزینه های زندگی را پوشش می دهد. حال، طبقه کارگر چگونه مقاومت لازم را برای زندگی برای دیدن اثرات تورم در سال آینده خواهد داشت؟

با این حساب در چند ماه باقیمانده تا پایان سال چگونه رشد تورمی مسکن و بهداشت و درمان که شامل هزینه های سنگین دارو و درمان می شود کنترل می شود تا شاهد اثرات کاهش تورم در ایران باشیم. نیمه اول سال آینده چگونه می توان تورم مواد غذایی را که همچنان با نرخ ماهانه حدود 2 درصد در حال افزایش است، کنترل کرد و سپس منفی کرد تا شاهد اثر کاهش تورم باشیم؟

توفیقی با اشاره به اظهارات معاون وزیر اقتصاد به تورم 50 درصدی در پایین ترین دهک که شامل حداقل دستمزد کارگران می شود اشاره می کند و می گوید: اگر این تورم رسمی را 50 درصد بسنجیم و این تورم بر اساس سبد معیشتی رسمی باشد. 1401 که حدود 9. یک میلیون تومان بود و با واقعیت مطابقت نداشت، اعمال کنیم، امروز حداقل هزینه زندگی کارگران 14 میلیون تومان است. حقوق 6 میلیونی نسبت به این 14 میلیون تومان تنها حدود 33 درصد از هزینه های زندگی را پوشش می دهد. حال با این فشار بر معیشت که طبقه کارگر متحمل می شود، چگونه قرار است در معیشت تاب آوری وجود داشته باشد تا اثرات کاهش تورم را در سال آینده ببینیم؟ معاون وزیر اقتصاد چگونه مدعی اثرات کاهش تورم در سال آینده است؟ اثرات کاهش تورم بر کدام مؤلفه ها؛ غذا، مسکن، مراقبت های بهداشتی یا حمل و نقل؟

توفیقی ادامه می دهد: کارگران با حداقل سبد 14 میلیون تومانی در آبان ماه حدود 67 درصد کسری معیشتی دارند. در یک سناریوی خوش بینانه، این عقب ماندگی در ماه آینده حداقل 68 درصد، ماه بعد از آن 69 درصد و در پایان سال حداقل 70 درصد خواهد بود. با چه مکانیزمی باید این عقب ماندگی در ابتدای سال آینده به حداقل 70 درصد کاهش یابد؟ افزایش نقدینگی هر سال در پایان زمستان اتفاق می افتد. در پایان زمستان امسال یک کارگر 70 درصد اختلاف معیشتی دارد و این تفاوت فاحش به سال آینده منتقل می شود. قاعدتاً کارگران باید اثرات تورم را بر این رقم ببینند.

در علم اقتصاد، نمودار تورم نموداری پیوسته و پیوسته است و تا زمانی که نرخ تورم منفی نشود، هر ماه بار تورمی انباشته ماه های قبل را به دوش می کشد. با آغاز سال جدید و آغاز سال جدید، نمودار تورم رو به افزایش ساختاری ایجاد نخواهد کرد. همانطور که گفته شد، «مشاهده اثرات کاهش تورم در نیمه اول سال آینده» دور از ذهن به نظر می رسد.

دیدگاهتان را بنویسید