پای ترانه علیدوستی و برادرانش به آمریکا رسید!

سی و هشتمین جشنواره بین المللی فیلم سانتا باربارا از 8 تا 18 فوریه (19 تا 29 بهمن) در آمریکا برگزار می شود و میزبان نمایش 52 فیلم در اکران جهانی و همچنین نمایش 78 فیلم در آمریکا خواهد بود.

در این رویداد سینمایی، دو فیلم بلند «برادران لیلا» ساخته سعید رئوستی کارگردان و «ابلک» ساخته نرگس آبیار به همراه انیمیشن کوتاه «شکسته» ساخته فرزانه امیدانیا کارگردان سینمای ایران عرضه می شود.

برادران لیلا به نویسندگی و کارگردانی سعید روستایی اولین نمایش جهانی خود را در بخش رقابتی جشنواره کن 2022 انجام داد و در نهایت جایزه بهترین فیلم بخش اصلی این رویداد را از نگاه هیئت داوران فدراسیون جهانی فیلم دریافت کرد. منتقدان (فیپرشی).

این فیلم به تازگی در سینماهای فرانسه اکران شده و به جشنواره های سینمایی مانند بوسان، مونیخ، ملبورن، هنگ کنگ و زوریخ دعوت شده است.

در خلاصه داستان فیلم برادران لیلا آمده است: لیلا در 40 سالگی تمام زندگی خود را صرف مراقبت از پدر و مادر و چهار برادرش کرده است. در کشوری که درگیر تحریم های اقتصادی بین المللی است، خانواده مدام در حال دعوا هستند و زیر بار بدهی از هم می پاشند. در حالی که برادرانش برای گذران زندگی تلاش می کنند، لیلا نقشه ای برای رهایی آنها از فقر با راه اندازی یک کسب و کار خانوادگی ارائه می کند. از آنجایی که آنها به شدت به حمایت مالی نیاز دارند، لیلا متوجه می شود که پدرشان، اسماعیل، مخفیانه یک میراث خانوادگی را پنهان می کند. این حادثه خانواده ای را که در حال حاضر شکننده است، ویران می کند. با بدتر شدن وضعیت سلامتی پدر، اقدامات هر یک از اعضای خانواده به تدریج خانواده را یک قدم به انفجار نزدیکتر می کند.

ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، سعید پورصمیمی، فرهاد اصلانی، پیمان معادی، محمد علیمحمدی، نیره محمدی و مهدی حسینی نیا بازیگران این فیلم هستند و شرکت فرانسوی “Wild Bunch” نیز مسئولیت بخش بین المللی این فیلم را بر عهده دارد.

پای ترانه علیدوستی و برادرانش به آمریکا رسید!

اما فیلم سینمایی «ابلق» کاری جدید از نرگس آبیار و تهیه کنندگی محمدحسین قاسمی است که در سی و نهمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از آن خود کرد. آبیار که پیش از این در روایتگری مسائل زنان کارنامه موفقی داشته است، این بار به موضوع تعرض به زنان به عنوان یک آسیب اجتماعی پرداخت که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: برای زنی که با همسر و فرزندش در حاشیه یک شهر بزرگ زندگی می کند، ماجرایی رخ می دهد و او مجبور است خانواده را زنده نگه دارد. بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، مهران احمدی، گلاره عباسی، گیتی معینی، شادی کرم رودی، امین میری و فاطمه کریمیان از جمله بازیگران فیلم ابلاک هستند.

جشنواره بین‌المللی فیلم سانتا باربارا با نمایش فیلم «قربانی میراندا» ساخته مایکل دانر افتتاح می‌شود و «من فیلم‌ها را دوست دارم» ساخته «شاندلر لواک» اختتامیه این رویداد سینمایی خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید