پرسپولیس در این جام جهانی قهرمان نشد!

وحید امیری، علیرضا بیرانوند، مهدی ترابی و مرتضی پورعلیگنجی چهار بازیکنی بودند که راهی قطر شدند و سه نفر از آنها بازی کردند و در این ویترین جهانی دیده شدند اما یکی از آنها از روی نیمکت تکان نخورد. وحید امیری که ستاره تیم ملی ایران در جام جهانی 2018 بود، برخلاف تصور اولیه، حتی یک دقیقه هم در این مسابقات بازی نکرد، هرچند ممکن بود حتی در 34 سالگی در تیمی خارج از ایران بازی کند. دنبالش نمی آمد
مرتضی پورعلیگنجی هر سه بازی را شروع کرد اما درخشش جام جهانی قبلی را نداشت، این در حالی است که علیرضا بیرانوند به غیر از 8 دقیقه ابتدایی بازی مقابل انگلیس، تنها در دیدار مقابل آمریکا به میدان رفت. مهدی ترابی در نیمه دوم هر سه بازی به عنوان بازیکن تعویضی وارد زمین شد اما هیچ کدام از این سه بازیکن آنقدر درخشش نداشتند که چشم تیم های اروپایی یا حاشیه خلیج فارس را خیره کنند.
فراموش نکرده ایم که چهار سال پیش و در جام جهانی 2018 روسیه، درخشش وحید امیری و علیرضا بیرانوند باعث شد آنها به فوتبال اروپا راه یابند. امیری در آستانه 30 سالگی راهی سوپرلیگ ترکیه و تیم سرشناس بشیکتاش شد و بیرانوند پس از مدتی راهی آنتورپ بلژیک شد. هر چند به دلیل رفتن امیری این پول به پرسپولیس نرسید، اما انتقال بیرو معامله خوبی برای پرسپولیس بود.
شاید پرسپولیس امسال – یا در حالت خوشبینانه – درآمد بالایی از جام جهانی قطر داشته باشد، اما همه حتی حاضران در باشگاه پرسپولیس فقط نوک بینی خود را می بینند و از درآمد باشگاه راضی هستند. بازیکنان دو فصل اخیر باشگاه پرسپولیس خیلی زود به فیفا نامه زد و سهم خود را از جام جهانی خواست – با وجود اینکه این پول به دلیل تحریم ها به باشگاه نمی رسد – اما درآمد نقل و انتقالات بازیکنان به خارج از کشور کجا و این کجاست. درآمد؟
اخیرا زمزمه هایی مبنی بر علاقه تیم های قطری و یونانی به پورعلی گنجی و ترابی شنیده می شود و البته گفته می شود در صورت انتقال و رضایت این باشگاه مبلغ 350 هزار دلار نیز دریافت خواهد کرد. درآمد 700 هزار دلاری بند آزادسازی این دو ملی پوش باید رقم قابل توجهی باشد اما در حال حاضر هیچکس این پیشنهادات را جدی نمی گیرد در حالی که همه می ترسند در قرارداد دو بازیکن بندهایی وجود داشته باشد یا شرایطی پیش بیاید. به گونه ای پیش خواهد رفت که مانند ماجرای جدایی و انتقال بسیاری از ستاره های فصول گذشته پرسپولیس مانند نوراللهی، شجاع، کنعانی زادگان یا بشار رسن، به درد پرسپولیس نخورد و باشگاه بی کلاه بماند. از این جام جهانی!
در میان ستاره های تیم ملی پرسپولیس بیرانوند و پورعلیگنجی 30 ساله، امیری 34 ساله و ترابی 28 ساله هستند. هر چهار بازیکن خارج از ایران بازی کرده اند که برای سه نفر از آنها تجربه تلخی بوده است. امیری بیشتر در ترکیه مصدوم شد و به پرسپولیس برگشت و هیچ تیمی او را نمی خواهد چون در قطر بازی نکرده و سنش اجازه انتقال به او را نمی دهد.
علیرضا بیرانوند 30 ساله شد و در جام جهانی یک بازیکن معمولی بود و خودش را تحت تعقیب تیمی ندید، در حالی که شاید خودش هم بعد از تجربه تلخ فوتبال در بلژیک و پرتغال تمایلی به حضور در فوتبال خارج از ایران نداشته باشد. برای بیرانوند بازی در اروپا تمام شده و تیم های حاشیه خلیج فارس هم به دنبال دروازه بان ایرانی نیستند.
مرتضی پورعلیگنجی 4 ماه دیگر 31 ساله می شود و بعد از 5 فصل حضور در تیم های خارجی بعید است حتی در تیم های قطری و اماراتی مشتری بزرگی داشته باشد.
مهمترین گزینه نقل و انتقالات مهدی ترابی است که تابستان آینده 29 ساله خواهد شد و همچنان می تواند گزینه نقل و انتقالات باشد اما ترابی که نتوانست در قطر دوام بیاورد به هیچ وجه نمی تواند در اروپا زندگی کند اما c بالاخره ممکن است قطر را انتخاب کند. به عنوان مقصد بعدی او اگر بندی در قراردادش بند خروج نداشته باشد، با یک شانس بسیار کم، شاید تابستان آینده چیزی در مورد انتقال او به پرسپولیس رقم بخورد.

دیدگاهتان را بنویسید