پرواز جاودانه سیمرغ; به یاد خلبان شهید احمد کیشوری


ساعت: 10:38
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1916009

عصر همان روز در آذر 59 بود که خلبان بالگرد احمد کیشوری در منطقه میمک استان ایلام مورد اصابت موشک های میراژ جنگنده های عراقی قرار گرفت و در خاک ایران به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در آخرین روز تیرماه 1331 در کیاکلا مازندران به دنیا آمد و در جوانی در سال 1330 به عضویت نیروی هوایی درآمد و در رشته کبرا و هلیکوپترهای رزمی تحصیل کرد و چند سال بعد با شروع ایران- جنگ عراق به عنوان یکی از خلبانان نخبه نیروهای هوایی با متجاوز دشمن می جنگد.

در روزها و ماه های اول جنگ نقش نیروی هوایی ارتش در خنثی کردن بسیاری از عملیات های نظامی بسیار مؤثر و کارآمد بود و برگ برنده ایران در جنگ عراق محسوب می شد. خلبان احمد کیشوری او یکی از آن نیروهای کارآمد در نیروی هوایی بود.

قبل از شروع جنگ برخی از احزاب کردی در ایران زمزمه جدایی و استقلال از ایران می کردند که با شروع جنگ و کمک بغداد و مردم پرستان (منافقین) این زمزمه ها در واقع به فریاد تبدیل شد. و شورش های جنگی ابتدا این درگیری ها از مریوان و سنندج شروع شد و با شروع جنگ عده ای از کردهای کرمانشاه و ایلام نیز به این شورش های تجزیه طلبانه پیوستند و ماجرا گسترش یافت. تا قبل از مداخله سپاه و هوانیروز، بسیاری از این ناآرامی ها با مرگ و میر فراوان ختم نشد.

عصر 24 دی 1359 بود که هلیکوپتر خلبان احمد کیشوری که نقش مهمی در آرام کردن درگیری‌های کردها داشت، در منطقه میمک (منطقه کوهستانی و مرزی در غرب استان ایلام) مورد اصابت موشک‌های میراژ جنگنده‌های عراقی قرار گرفت و بر اثر سقوط در خاک ایران تا حد زیادی کشته شد. .


ab88e092 6ac3 4011 90af b6bc596d08e7 خبر خاکستری


پرواز جاودانه سیمرغ

حسین قاسمی جامی در سال 1350 یکی از معدود سریال‌های تلویزیونی با محوریت تلفات نیروی هوایی ارتش را جلوی دوربین برد. سریال سیمرغ با موضوع به تصویر کشیدن بخشی از زندگی خلبانان شهید احمد کیشوری و علی اکبر شیرودی تنها سریال نمایشی شهید کیشوری است. در این سریال سید جواد هاشمی و محمد جوزانی در نقش شهیدان کیشوری و شیرودی ایفای نقش کردند. آتیلا پسیانی، مینا نوروزی فرد، رضا بنفشه خواه، زهرا صفوی، رضا توکلی و رضا صفایی پور از جمله بازیگران این نمایش بودند.

در کارنامه هنری قاسمی جامی می توان به فیلم ها و سریال هایی چون مامان، بچه های بهشت، حدیث دل، چشم شیشه ای، آزادی سرخ و. صفحه 22 می تواند دیده شود.

بعدها یدلا صمدی کارگردان سینما و تلویزیون سریال شور پرواز با محوریت خلبان شهید عباس بابایی از فرماندهان نیروی هوایی ارتش را تولید کرد که در سال 1367 پخش شد.

در آذرماه سال 91 نام شهر کیاکلا به افتخار ایثارگری شهید کیشوری به «سیمرگ» تغییر یافت. سیمرغ رمز عملیات احمد کیشوری بود و مسئولان منطقه به همین دلیل این نام را انتخاب کردند.


بیشتر بخوانید؛


همه بازیگرانی که نقش میرزا کوچ خان را بازی کردند


به یاد شهریار جوان؛ افتخار هسته ای

دیدگاهتان را بنویسید