پرورش دهندگان طیور برنامه ای ندارند/ کاهش جوجه ریزی در کشور ادامه دارد


ساعت: 08:52
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۶
کد خبر: 1890498

با توجه به نامشخص بودن آینده قیمت مرغ، نرخ جوجه ریزی همچنان روند نزولی را نشان می دهد و ادامه این روند مشکلاتی را در زنجیره تامین مرغ کشور ایجاد می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از گلستان ما ؛ افزایش قیمت مرغ پس از توجیه یارانه ها منجر به کاهش تقاضای مردم برای مرغ پس از کاهش تقاضا شد و از آنجایی که مرغ برای مدت محدودی کالایی فاسد شدنی است، تولیدکنندگان مرغ مجبور به کاهش قیمت شدند. مرغ .مورد تایید برای فروش در بازار.

اما به تدریج این کاهش کشش بازار و قدرت خرید مردم، تولیدکنندگان مرغ را که با هزینه های بالای تولید مواجه هستند، به سمت مدیریت ریسک و کاهش میزان جوجه کشی به دلیل گرمای هوا و کاهش تقاضای خرید سوق داده است.

نهاده های مرغ و دام از مهمترین عوامل موثر بر قیمت گوشت مرغ محسوب می شوند و افزایش قیمت این دو عامل علاوه بر هزینه دارو، واکسن، نیروی کار و هزینه حمل و نقل، در نهایت باعث افزایش قیمت مرغ خواهد شد. برای مرغدار و به گفته محمدعلی کمالی سروستانی، قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده بیش از 49 هزار تومان است و به دلیل عدم کشش در بازار، تولیدکنندگان مرغ با ضرر 15 هزار تومانی در بازار مواجه هستند. فروش هر کیلوگرم مرغ

همچنین مشاور انجمن طیور گشتی می گوید: اگرچه برآوردهای تیرماه نشان می دهد که جوجه ریزی به 106 تا 107 میلیون قطعه می رسد اما این میزان محقق نشده و با این حال پیش بینی می شود جوجه ریزی مردادماه به 81 تا 82 میلیون قطعه برسد..


عضو هیئت مدیره اتاق بازرگانی؛ بیایید در مورد کاهش دریچه جدی باشیم

در حال حاضر قیمت مرغ آماده حتی از قیمت مصوب 59 هزار و 800 تومانی دولت نیز کمتر است و پیش از این رضا مبصری از اعضای هیات رئیسه اتاق بازرگانی نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده بود.

به گفته رضا مبصری، در فروردین ماه امسال 133 میلیون و 600 هزار قطعه جوجه در کشور وجود داشت و در اردیبهشت این تعداد به 123 میلیون و 400 هزار قطعه و در خرداد ماه این تعداد به 108 میلیون و 400 هزار قطعه رسید و این روند جوجه ریزی همچنان رو به کاهش است.

مبصری گفت: کاهش جوجه ریزی هشداری است که باید آن را جدی بگیریم و دلیل آن لکه دار شدن یا خارج شدن مرغ ها است.
وی گفت: برای تولید هر کیلوگرم مرغ 33 هزار تومان و جوجه یک روزه 4 هزار تومان هزینه می شود که 80 درصد هزینه تولید را شامل می شود.

عضو هیئت مدیره مرکزی مزرعه؛ قیمت کل جوجه زیر 49 هزار تومان است
محمدمهدی اورسی، عضو شورای مرکزی خانه مزرعه ایران نیز می گوید: قیمت مرغ بر اساس مواد اولیه و جوجه و همچنین نژاد مرغ، دارو، امکان اجاره مرغداری و مرغداری محاسبه می شود. هزینه های استهلاک و … نیز بر قیمت تمام شده جوجه تاثیر می گذارد و با ضریب قیمت مرغ 49 به هزار تومان می رسد اما معتقدیم با توجه به شناور بودن این هزینه ها قیمت نهایی مرغ خواهد بود. کمتر از این مبلغ باشد.
اورسجی یادآور شد: مرغداری صنعتی وابسته است و 90 درصد مواد اولیه پرورش مرغ از خارج وارد می شود و مرغداران نیز در تامین مواد اولیه با مشکل مواجه هستند.

وی افزود: طبیعی است زمانی که قیمت تخم مرغ و جوجه کشی مطابقت نداشته باشد و تولیدکنندگان مرغ از قیمت آتی مرغ مطمئن نباشند، میزان جوجه ریزی کاهش می یابد و این مشکل یک ضعف مدیریتی تلقی می شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه گرما باعث افزایش تلفات می شود و این مشکل نیز باعث کاهش جوجه ریزی توسط تولیدکنندگان مرغ می شود، عدم شفافیت قیمت نیز باعث ایجاد رانت می شود که باید برای آن چاره اندیشی شود.

علاوه بر این، امید امینی مدیرکل دفتر طیور وزارت جهاد کشاورزی نیز در گفتگو با یکی از رسانه های کشور اظهار داشت: زمانی که قیمت محصول تولیدی کمتر از قیمت مصوب در بازار باشد، نتیجه می شود. کاهش جوجه ریزی خواهد بود و تولید کنندگان گله های جوجه یک روزه زودتر از سنین عادی گله های خود را حذف خواهند کرد و ادامه این روند با چالش هایی مواجه خواهد شد.

به گفته امینی، اگر این روزها افزایش قیمت ها نسبت به ابتدای سال در بازار مشاهده می شود، به دلیل افزایش هزینه های تولید به دلیل حذف ارز ترجیحی مواد اولیه، اجرای پروموشن است. طرح و اصلاح یارانه ها و پرداخت مستقیم یارانه مردم.

وی افزود: در چند ماه گذشته پس از اجرای طرح ترویج و اصلاح یارانه ها به دلیل کاهش مصرف داخلی، گوشت مرغ زیر قیمت مصوب یعنی. کیلویی زیر 59 هزار و 800 تومان و تخم مرغ زیر قیمت مصوب 39 هزار و 500 تومان هر کیلوگرم در بازار به فروش می رسد که برای مصرف کننده خوشایند است اما تولیدکننده را آزار می دهد.

با توجه به نظرات کارشناسان و مسئولان می توان به این نتیجه رسید که در صورت عدم اعلام قیمت تضمینی خرید مرغ از مرغداران در ماه های آینده توسط دولت و با توجه به افزایش پیش بینی شده مصرف مرغ در کشور ما تامین مرغ با مشکل مواجه خواهد شد.

پیش از این مجموعه گلستان ما به دولت پیشنهاد داده بود با توجه به افزایش قیمت مرغ و افزایش ریسک تولید، با ارائه تسهیلات سرمایه گذاری پرخطر از تولیدکنندگان مرغ حمایت کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید