پرونده “دستهای پاک” در حال پایان است

پرونده موسوم به «دست های پاک» در فوتبال بلژیک که به بزرگترین پرونده مبارزه با فساد در فوتبال کشورمان تبدیل شده، در مرحله نهایی خود قرار دارد.
به گزارش رسانه های بلژیکی، 56 مظنون این پرونده برای 20 سپتامبر (29 شهریور) برای حضور در دادگاه کیفرخواست احضاریه دریافت کرده اند.

این پرونده در سال 2018 با عملیات و تحقیقات ویژه پلیس بلژیک آغاز شد که منجر به حمله به چندین باشگاه حرفه ای و دستگیری گروهی از مدیران باشگاه، مربیان، بازیکنان، عوامل و حتی داوران شد.

یکی از این افراد مدجی (مجتبی) بیات، مامور معروف ایرانی در بلژیک بود که حتی مدتی را در بازداشت گذراند. این افراد مظنون به جعل اسناد، پولشویی و تبانی بودند و رسیدگی به اتهامات آنها نزدیک به چهار سال طول کشید.

مهدی بیات، رئیس باشگاه شارلوا و رئیس سابق فدراسیون فوتبال بلژیک نیز یکی دیگر از افرادی است که نامش در این پرونده وجود دارد.

مرد دیگری که نامش برای فوتبالدوستان ایرانی آشناست، ایوان لکو، سرمربی سابق کلوب بروژ است که سابقه همکاری با علیرضا بیرانوند در آنتورپ را دارد. بیرانوند یکی از بدترین دوران حرفه ای خود را زیر نظر لکو در آنتورپ پشت سر گذاشت و به دلیل اختلافات و مشکلاتی که با آن مربی داشت، در این باشگاه با چالش جدی مواجه شد.

با این حال، روزنامه HLN تاکید کرد که تصمیم دادگاه در مورد این پرونده ممکن است در 20 سپتامبر رخ ندهد. این روزنامه نوشت: «تصمیم گیری در 20 سپتامبر بعید به نظر می رسد. در صورت اعتراض به اتهامات دادستان، طرفین پرونده می توانند حداکثر تا یک روز قبل از جلسه رسیدگی درخواست کنند. چندین طرف در حال مبارزه با اتهامات با وکلای خود هستند زیرا آنها به بی گناهی خود متقاعد شده اند. حتی در مورد تحقیقات بیشتر، پرونده باید به قاضی تحقیق بازگردانده شود که ممکن است به موضوع رسیدگی کند یا نکند.

در ادامه این گزارش همچنین به اظهارات جالب ایوان لکو، سرمربی سابق بیرانوند مبنی بر عدم تمایل به سازش و قبول تخلفات خود اشاره می کند: «شنیده می شود برخی کشورها سعی کرده اند با سازمان مالیاتی به توافق برسند. و دادستانی دیگران قطعاً نمی‌خواهند این کار را انجام دهند، زیرا می‌توان آن را یک پذیرش ضمنی دانست. آنها ترجیح می دهند بی گناهی خود را در دادگاه ثابت کنند. ایوان لکو یکی از 56 مظنونی است که نمی خواهد درباره توافق دوستانه صحبت کند: “او ترجیح می دهد بمیرد تا این کار را انجام دهد.”

دیدگاهتان را بنویسید