پروژه محور شهرستان پلدختر در انتظار طرحی مسئولانه است


ساعت: 15:17
تاریخ انتشار: 1301/03/24
کد خبر: 1855956

داستانی از پروژه های در انتظار تکمیل؛

محور دره شهر – پلدختر یکی از مهمترین محورهای ارتباطی استان ایلام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ایلام بیدار، محور حادثه خیز دره شهر – پل دختر که در سال 1377 کلنگ زنی شده و قرار بود پس از 18 ماه به بهره برداری برسد، هنوز تکمیل نشده است.

این محور با توجه به کثیف بودن حاشیه های جاده در حال حاضر زمینه ساز تصادفات دلخراش جاده ای است اما حدود 4 سال است که این طرح پیشرفت خوبی نداشته است.

متاسفانه با وجود تامین اعتبار کافی، اجرای پروژه پس از گذشت حدود 4 سال همچنان به کندی پیش می رود و تنها 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

این راه ارتباطی تنها 13 کیلومتر طول دارد اما متاسفانه در سال های اخیر مورد بی توجهی قرار گرفته است چرا که این مسیر استان ایلام را به استان لرستان متصل می کند.

یکی از مهم ترین نیازهای شهرستان دره شهر به ویژه برای عبور از بن بست جغرافیایی، ایمنی راه ها و جذب سرمایه گذاری، توسعه راه های ارتباطی است که می تواند نقش مهمی در توسعه شهرستان داشته باشد.


محور فعلی دره شهر – پل دختر بسیار خطرناک است

یکی از رانندگانی که در این مسیر تردد می کند گفت: باید هر روز با نگرانی از این مسیر عبور کنیم، این مسیر ایمنی جاده ای ندارد و خطرناک است.

سجاد همتی گفت: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون 20 حادثه رخ داده که برخی از آنها حتی منجر به فوت شده است.

وی افزود: این مسیر پرتگاه های زیادی دارد، دو طرف شانه خالی است، پرتگاه های این مسیر 1.5 تا 2 متر ارتفاع دارد که منجر به تصادفات فوتی زیادی شد.


نبود زیرساخت های ارتباطی کافی از پاشنه آشیل توسعه شهرستان درهشهر

وی افزود: در تمام طول مسیر بریده شده تابلوی هشدار وجود ندارد، این جاده در شب تاریک و بسیار خطرناک است.

همتی گفت: با اجرای این طرح زیرساختی، تکمیل این مسیر ارتباطی علاوه بر تسهیل در تردد جاده ای و خروج دره شهر از بن بست، موجب توسعه صادرات محصولات کشاورزی و اشتغال و رشد کارآفرینی مردم منطقه می شود.

وی گفت: نبود زیرساخت های ارتباطی مناسب همواره یکی از پاشنه آشیل های توسعه درهشهر بوده است.


7e64594e 62eb 42fe b3b4 8b9a9a3e0554 خبر خاکستری


برای سرعت بخشیدن به پروژه برنامه ریزی کنید

فرماندار دره شهر گفت: اقدامات بعدی روند اجرای این طرح را تسریع می کند.

هوشنگ طاهری افزود: مقرر شده 5 کیلومتر از این جاده با قرارداد آسفالت شود و پس از آن پروژه را به پیمانکار دیگری واگذار کنیم تا پیمانکار سریعتر روی این پروژه کار کند و طراحی کند.


انتقاد از کندی پروژه پلدختر – دره شهر

استاندار ایلام نیز روز گذشته در سفر به شهرستان دره اعلام کرد: 8 میلیارد تن فولاد برای بهسازی و ایمن سازی خروجی درهشهر در پلدختر توزیع می شود.

حسن بهرام نیا با انتقاد از کندی پیشرفت پروژه گفت: اعتبارات کافی در این پروژه سرمایه گذاری شده و مشکل اعتباری وجود ندارد، تمدید پروژه های عمرانی خارج از برنامه باعث بی اعتمادی مردم به دولت ها می شود.

وی گفت: افتتاح گره جاده ای در این مسیر، ایمنی تردد و کاهش تصادفات جاده ای از ویژگی های اصلی این طرح ملی است.

وی افزود: شاید دره شهر از زیرساخت ها و امکانات محروم باشد اما این شهرستان دارای سرمایه اجتماعی بسیار غنی است.

استاندار ایلام گفت: موضوع راه های شهرستان درهشهر با توجه به نقش و اهمیتی که برای رشد و توسعه دارد، همواره مورد توجه ویژه دولت قرار دارد، چرا که بهبود وضعیت راه ها می تواند به نوعی تضمین کننده برای منطقه باشد. اقتصاد . .

وی گفت: تونل کبیر کوه واقع در حد فاصل دره شهر و آبدانان پس از عملیات، گردنه صعب العبور کبیر کوه را حذف می کند و تاثیر مهمی در توسعه منطقه و اتصال استان های مرکزی به مرزهای بین المللی عراق در منطقه خواهد داشت. آینده.”


پیشرفت 70 درصدی تونل کبیرکوه بین دره شهر آبدانان

اما روند کند پروژه های راهسازی دره شهر به پروژه دره شهر – پلدختر ختم نمی شود، تونل کبیرکوه حدفاصل آبدانان – دره شهر نیز روند خوبی ندارد.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر از پیشرفت ۷۰ درصدی تونل کبیر کوه خبر داد.

عبدالله بهادری گفت: طول تونل اصلی کبیرکوه 4750 متر است که عملیات خاکبرداری و کف سازی آن به پایان رسیده و هم اکنون پیمانکار در حال کار روکش آن است و 2800 متر روکش آن به اتمام رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام افزود: در خروجی تونل کبیرکوه از سمت آبدانان نیز 9 کیلومتر عملیات راهسازی (6 کیلومتر تا مورموری و دهلران و 3 کیلومتر تا شهر آبدانان) در حال انجام است. که در مرحله روسازی می باشد .

بهادری افزود: 6.5 کیلومتر راهسازی از شهرک دره شهر در حال انجام است که از این میزان 9 تونل به طول 1800 متر حفاری و آسفالت شده و 800 متر از این تونل ها لاین گذاری شده است.


f5512747 cb03 457e bda6 e8eee0b73ba3 خبر خاکستری


اهمیت ساخت تونل کبیرکوه

وی در خصوص اهمیت ساخت این تونل گفت: تونل کبیرکوه از چند جهت در سطح استانی و کشوری از اهمیت بالایی برخوردار است. حذف می شود.

بهادری ادامه داد: دسترسی به شهرهای شمالی و جنوبی استان و حتی در آینده از طریق جاده ارتباطی سیروان – بدره و سایر پروژه های راهسازی باعث تسهیل و کاهش تردد بین استان های کرمانشاه به خوزستان می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام افزود: همچنین به عنوان جاده ای عمود بر سایر راه های موازی امکان دسترسی استان های مرکزی به مرزهای غربی مانند مرز چیلات که در حفاظت غیرعامل حائز اهمیت است، می شود. “

محور ارتباطی منتهی به شهرستان دره شهر با وجود آثار تاریخی و طبیعی این شهرستان و همچنین واقع در مسیر ارتباطی ایلام به استان های لرستان و خوزستان، یکی از محورهای پرتردد و مهم است که نیازمند توجه کارمندان کشوری و استانی

انتهای پیام/ص

دیدگاهتان را بنویسید