پزشکان در راه دولت خاتمی

روز جدید :

پزشکان در راه دولت خاتمی

سه بخش از اظهارات پزشکان مورد توجه قرار گرفت. این کاندیدای انتخابات در بخشی از مناظره اظهار داشت که در زمان آقای رئیسی وضعیت سر میزها هر روز بدتر می شود. وی گفت: من در دولت آقای خاتمی وزیر بوده ام، به اقتصاد، شاخص ها و اعداد و ارقام نگاه کنید و ببینید ثبات بیشتر است یا این حرف هایی که مطرح می شود. دلیل اینکه ما به اینجا رسیدیم این است که با هم می جنگیم و فکر می کنیم بهتر هستیم.”

مدشیان در پاسخ به کاندیدای دیگر انتخابات مبنی بر حضور عده ای در ستاد انتخاباتی خود گفت: هرکس به ستاد من بیاید او را قبول می کنم چون می خواهم رای بیاورم اما کاری را که انجام می دهیم دنبال می کنیم که سیاست های کلی مدیریت است و این خط قرمزی است که ما دنبال می کنیم.»

مسعود مزیکیان درباره انتخاب خود به سمت وزیر نیز گفت: با وجود اینکه عضو هیچ حزبی نبودم، وزیر شدم و در دولت آقای خاتمی کار کردم و برای همه گواهینامه وجود دارد و شاخص ها برای این نیز واضح است افراد زیادی بودند که می توانستند این مسئولیت را بر عهده بگیرند. من کار کرده ام و شاخص های آن زمان اصلاً با امروز در روند خدمت به مردم و فقرا و رسیدگی به آنها قابل مقایسه نیست.

در حال حاضر رقبای پزشکی با مقایسه او با روحانی و خاتمی سعی در کاهش آرای او دارند. اما با توجه به شرایط کنونی کشور، برخی معتقدند این حملات علیه مسعود بیشیکیان در واقع تبلیغاتی برای وی است. زیرا مقایسه امروز با دوره روحانی به ویژه در زمان اجرای برجام تا سال 2018 و شاخص های دوران سیدمحمد خاتمی نشان می دهد که وضعیت بهتر از امروز است.

دولت خاتمی پرافتخارترین دولت است
عبدالله رمضان زاده، سخنگوی دولت اصلاحات در گفتگو با خبرنگار همهان گفت: طرف مقابل دستی برای زدن پزشکان ندارد. به همین دلیل سعی می کنند از برخی خاطرات تلخ دوران آقای روحانی برای ضربه زدن به ایشان استفاده کنند. اما هر کاری که آقای روحانی انجام داده در مقابل عملکرد دولت سیزدهم قابل دفاع است. اما پزشکان در این دام نیفتند و گفتند من وزیر دولت خاتمی هستم و به دوران افتخار دولت در ایران اشاره کردند که فکر می کنم راه خوبی برای رفع شبهات ایجاد شده توسط دوستان بود. هر دولتی که با دولت آقای رایضی مقایسه کند موفق تر بوده است. مردم این را با گوشت، پوست و استخوان خود لمس می کنند. نمی دانم چه کسی به این دوستان گرانقدر و انقلابی که فکر می کنند با مقایسه پزشکان و دولتش با روحانی و خاتمی علیه او کار می کنند نصیحت می کند. آنها استراتژی اشتباهی را اتخاذ کرده اند.»

استاد بازنشسته علوم سیاسی دانشگاه تهران تاکید کرد: از همان روز اول که اسامی اعلام شد، قابل پیش بینی بود که دو نفر برای ختکی تایید شوند. کسانی که چهره و صدای قابل توجهی در سبد خود ندارند. فقط برای پول آقای مدزیکیان آمده بودند.»

رمضان زاده توضیح می دهد که چرا پزشکان با افتخار از وزارت او در دولت خاتمی نام می برند. وی گفت: دوران خاتمی از بسیاری جهات عالی بود. خاتمی با شعار جامعه مدنی به صحنه آمد اما موفق ترین داستان اقتصادی ایران پس از انقلاب را پشت سر گذاشت. تمام آمار و ارقام آن دوران موجود است و سخنان اقتصاددانان مبنی بر اینکه در هشت سال ریاست خاتمی نرخ رشد اقتصادی، کاهش تورم، کاهش بیکاری، میزان اشتغال و نرخ رشد صنعتی بالاتر بوده است. از همه دولت ها ضریب جینی (شاخصی که نابرابری درآمدی در جامعه را نشان می دهد) به زیر 40 درصد می رسد در حالی که منابع ارزی کشور با نفت 9 دلار تامین می شود. اگر بخواهم در این مورد مثال بزنم، در سال 1378 استاندار کردستان بودم که آقای شریعتمداری وزیر بازرگانی وقت با من تماس گرفتند و گفتند به دلیل کمبود درآمد ارزی، ذخیره آرد کار می کند و به مدت سه روز ادامه خواهد داشت. برای واردات آرد از عراق یا کردستان عراق هر کاری می توانید انجام دهید. ما این شرایط را داشتیم اما کشور اداره می شد و مردم نسبتا راضی بودند».

این تحلیلگر مسائل سیاسی ادامه داد: کشور مشکل داشت اما وضعیت پرداخت یارانه از طریق افزایش قیمت بنزین همانطور که از قبل پیش بینی و اعلام شده بود خوب بود. در قانون بودجه سنواتی 10 درصد به قیمت حامل های انرژی اضافه شد و مردم در جریان آن قرار گرفتند. با گذشت زمان، هزینه انرژی واقعی شد و درآمد دولت صرف مواردی مانند سیستم اتوبوسرانی، تامین اجتماعی و شروع بیمه همگانی در کشور شد. خاتمی هیچ دیدگاه حزبی نداشت. مثلاً در همان دوره با جمع آوری اقتصاددانان کشور با دیدگاه های مختلف، نظر آنها را در مورد آسیب های اقتصاد ایران جویا شدند و راه حل های آنها را شنیدند. از مجموع این صحبت ها و استراق سمع ها طرحی برای ساماندهی اقتصاد ملی به وجود آمد که یکی از دلایل موفقیت خاتمی بود.

رمضان زاده ادامه داد: سیاست خارجی کشور در آن زمان اعتبار ایرانیان را در دنیا بالا برد، ما جایگاه خوبی داشتیم و منابع لازم در دسترس بود. سپس برای اولین بار اوراق بین المللی توسط ایران به بازارهای جهانی عرضه شد و ظرف سه روز فروخته شد. کشورهای خارجی به بازار ایران اعتماد داشتند. ریسک اقتصادی ایران از رتبه هفتم به چهارم رسید. در زمینه منطقه ای، ما برای اولین بار با عربستان سعودی توافقنامه امنیتی امضا کردیم. به حدی که اعتبار ایران در منطقه افزایش یافته و فرصتی برای همکاری های منطقه ای فراهم شده است. استقبالی که پادشاه عربستان در سفر به آن کشور از آقای خاتمی کرد نشان از این وضعیت دارد. ایران اعتمادسازی در روابط با کشورهای منطقه را وظیفه خود می داند. به پیشنهاد ایران سال 1379 به عنوان سال «گفتگوی تمدن ها» نامگذاری شد. در این دوران نوعی آرامش بر سیاست داخلی و خارجی کشور حاکم بود; اما به گفته آقای خاتمی هر 9 روز یک بار برای دولت بحران ایجاد کردند که نمونه آن معضل قتل های زنجیره ای است که در دولت خاتمی ریشه کن شد.

وی ادامه داد: از وضعیت سینما، فرهنگ، مطبوعات و سایر عرصه‌ها در دوره خاتمی می‌توان به طور کامل حفاظت و الگوسازی کرد. برای اولین بار در دوره خاتمی حقوق بازنشستگان و کارمندان دولت بر اساس تورم افزایش یافت. در دوره ای که تورم 19 درصد بود این افزایش برای معلمان 24 درصد در نظر گرفته شد. صندوق ذخیره ارزی در زمان خاتمی ایجاد شد تا درآمدهای نفتی صرف امور جاری نشود و به زیرساخت ها اختصاص یابد. خاتمی 14 میلیارد دلار برای دولت بعدی گذاشت که برای زیرساخت ها بود اما هدر رفت. برای اولین بار در ایران، رؤسای دانشگاه ها توسط خود دانشگاهیان انتخاب شدند. به همین دلیل مدیسین با افتخار از عضویت خود در دولت خاتمی یاد می کند و شاید بتواند دولت سوم خاتمی را تشکیل دهد. این به خاطر همین نقاط قوت است.”

پزشکان باید راه خاتمی را ادامه دهند
حسن رسولی، معاون سابق وزیر کشور در دوره اصلاحات در گفتگو با خبرنگار «همه میهن» گفت: «همان اشاره مختصری که آقای برزکیان در مناظره دوم بیان کردند که دولت من ادامه دهنده دولت اصلاحات خواهد بود، در صورت ادامه در دولت اصلاحات. به همین ترتیب، او باید بیشتر توضیح دهد، و توصیف جزئیات بسیار مناسب تر است. برای شبیه سازی حافظه ذهنی افکار عمومی و رابطه آقای بیزیکیان با دولت آقای خاتمی. در دولت اصلاحات به باشگاه مردان دولت پیوست و در دولت اول خاتمی معاون وزیر و در دولت دوم وزیر بهداشت بود. به نظر من اگر این مسیر را طی کند، گفتمان پزشکی قدرت اقناع بیشتری خواهد داشت. چرا که هم از نظر ویژگی های فردی و هم از نظر رویکردهای مدرن، دکتر مزیکیان جزو اردوگاه اصلاح طلبان است. اگر در فرصت‌های باقی‌مانده و بحث‌های آینده از این پایگاه و جایگاه به راه خود ادامه دهد، به نظر من با توجه به دستاوردهای غیرقابل انکار دولت هشت ساله خاتمی، برگ برنده بهتری در دست خواهد داشت.»

رسولی همچنین معتقد است: از نظر شخصیتی و رویکردهایی که در نظام حکومتی می توان یافت، شباهت هایی بین پزشکان و روحانیون وجود دارد و قطعاً این دو دولت نسبت به دولت احمدی نژاد و دولت نزدیک به سه ساله، نسبت بهتری دارند. دولت قدیمی رئیسی

وی افزود: اما اگر به دنبال تشابه کامل باشیم، این همزمانی و این یکسانی به دلایل مختلف بین دولت آینده پزشکان و دولت اصلاحات وجود دارد و به نظر من پزشکان با حضور در آن جایگاه باید بگویند که منظور از دولت من دولت اصلاحات و دولتی که من از دولتمردان آن بودم. دستاوردها و جایگاه های قابل توجهی در ابعاد مختلف دارد. با وجود گذشت چندین سال، این دستاوردها هنوز در خاطره مردم باقی مانده است. به عنوان مثال باخنر در برنامه رسمی رسانه ملی شهادت داد که بهترین عملکرد در حوزه اقتصادی در دولت های پس از انقلاب مربوط به دولت خاتمی بوده است.

معاون سابق وزیر کشور با یادآوری اینکه دولت بیش از 40 درصد اصلاحات برنامه سوم را اجرا کرده بود و با بند 3 قانون برنامه سوم، عدم تعادل بنزین با نگاه راهبردی برای همیشه حل شد، گفت: اگر نبود. گاف مجلس هفتم و حدادعادل و او. با طرح تثبیت قیمت سراب، این ماده از برنامه سوم حذف نشده بود، نه با بحران بنزین مواجه می شدیم و نه امروز با عدم تعادل بنزین. امروز باید بین 3 تا 4 میلیارد دلار بنزین وارد کشور کنیم. بر اساس این برنامه استراتژیک، قیمت بنزین هر سال 15 درصد افزایش می یافت، نرخ تورم بین 11 تا 15 درصد بود و بر این اساس سالانه 15 درصد به سطح دستمزد عمومی اضافه می شد و احساس می شد که این یک اقدام متعادل کننده کاملاً صحیح است. . یا اگر امروز در کنار معضل اقتصاد و معیشت جامعه، گسترش فساد یکی از مهم ترین معضلات ملی است، دولت اصلاحات برای اولین بار که تکرار نشد، نرخ ارز را تک نرخی کرد.

وی تاکید کرد: واضح است که دلیل اصلی فساد در کشور تفاوت قیمت رسمی ارز با قیمت واقعی است و این رانت ها بسیار زیاد است. دولت اصلاحات به عنوان یک راهکار اساسی، با تک نرخی کردن ارز، فساد را در این حوزه از بین برد. اقدام جسورانه ای که هیچ یک از دولت های قبل و بعد از خاتمی انجام نداده بودند. علاوه بر این تحولات اساسی در عرصه اقتصاد، در موضوع سیاست داخلی ایران برای همه ایرانیان زنده باد مخالف من و به رسمیت شناخته شدن رای مردم، برگزاری انتخابات کاملاً آزاد شورای شهر دوم در سال 1392 است. و در حوزه سیاست خارجی نیز با طرح «گفت و گوی تمدن ها» و قرار دادن این ایده در چرخه بحث های جهانی شأن و منزلت ایرانیان به نحو چشمگیری ترویج شد.

رسولی خاطرنشان کرد: استقبال نمادین خاتمی و دولتمردانش در جهان و اروپا با سفر رئیس جمهور به چین و استقبال معاون رئیس جمهور در فرودگاه پکن چگونه بود. امروز بیش از 160 هزار نفر از فرزندان و نخبگان ما به خارج از کشور مهاجرت می کنند، اما در آن زمان این مهاجرت روند معکوس داشت. سرمایه گذاری خارجی آغاز شد و امید به آینده ایجاد شد. از این رو در بخش های مختلف اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی معتقدم به درستی می توان حرفه پزشکی را جزئی از دولت اصلاحات دانست و دولت مذکور را به عنوان دولت سوم اصلاحات معرفی کرد و با استناد به اسناد و مدارک موجود حساب‌های ملی، شواهدی ارائه می‌کند که آگاهی عمومی مردم از او می‌پذیرد. به ویژه دکتر مانند خاتمی یک سیاستمدار صادق و با اخلاق است. فکر می‌کنم اگر در چنین چارچوبی ادامه پیدا کند، ممکن است بیش از آنچه تصور می‌شود افکار عمومی را به همراه داشته باشد.»