پزشکان: گرانی و کمبود دارو اجتناب ناپذیر است/ دولت هزینه می کند، مواد اولیه برای تولید دارو وجود نخواهد داشت

پزشکان: گرانی و کمبود دارو اجتناب ناپذیر است/ دولت هزینه می کند، مواد اولیه برای تولید دارو وجود نخواهد داشت

روز جدید یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: هر چند الان که شروع به حل مشکل می کنند دیر است اما بهتر از عدم مداخله است. البته دخالت یا عدم دخالت آنها را باید از دست اندرکاران پرسید چون با ما مشورت نمی کنند.

یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزایش قیمت داروها را بدیهی خواند و گفت: در آینده با کمبود و گرانی دارو مواجه خواهیم شد، بنابراین علاقه مندان باید هر چه سریعتر وارد شوند.

مسعود پزشکیان گفت: افزایش قیمت داروها مشهود است و بدتر هم خواهد شد. دلیلش فقط تخصیص ارز برای دارو از بهمن ماه سال گذشته نیست.

وی توضیح داد: نگاهی به دارو در دولت وجود دارد که به صراحت می گوید ارز ترجیحی دارو حذف نشده است اما در واقع ارزی توزیع نشده است. از طرفی ارز را حذف کردند و گفتند برای خرید آن ریال به بیمه گذاران می دهند. با فرض اینکه این درست باشد، فکر نمی‌کنم به این سادگی باشد زیرا پولی وجود ندارد که بخواهند توزیع کنند. بودجه بسته است و درآمدها مشخص است پس کجا می خواهند ریال بدهند؟

این در حالی است که عضو کمیسیون بهداشت گفت: اگر فرض کنیم پولی پیدا کنند و چاپ کنند و بخواهند به دارو بدهند، مشکل بعدی تولید دارو است. بیش از 95 درصد داروها در داخل کشور تولید می شود، اما مواد اولیه آن باید از خارج تهیه شود. شرکت هایی که داروساز هم هستند باید ریال داشته باشند تا بتوانند مواد اولیه بخرند اما سرمایه کافی برای خرید و تولید مواد اولیه با ارز آزاد ندارند. بنابراین مواد اولیه نمی خرند و نمی توانند تولید کنند. حتی اگر قیمت هم بالا برود باز هم قدرت تولید ندارند چون پول ندارند. نتیجه این است که کمبود دارو خواهیم داشت، حتی اگر نقدینگی هم باشد مردم نمی توانند درمان پیدا کنند.

پزشکان: افزایش قیمت دارو مشخص است، بدتر هم می شود/ دولت پول می دهد، مواد اولیه تولید نمی شود

پزشکان با پیش بینی کمبود و گرانی دارو در آینده گفتند: دولت می گوید ارز حذف نشده است اما حرف و عمل فرق می کند. بر اساس گزارش ها، ارزهایی که باید برای واردات مواد اولیه به دارو داده می شد، هنوز داده نشده است، بنابراین احتمال دارد در آینده این دارو با مشکل مواجه شود.

وی درباره راه حل این موضوع بیان کرد: باید از قبل چرخه را به درستی می دیدند و نظر کارشناسی را روی این چرخه اعمال می کردند و پیش بینی های لازم را در نظر می گرفتند. اگر باید ارز دارو حذف می شد، باید به اندازه ای ریال به تولیدکنندگان می دادند تا بتوانند مواد اولیه بخرند و بعد کالای خود را بفروشند و سپس پول را برگردانند، اما بانک ها به تولیدکنندگان و روی شرکت های بیمه دست دیگر چنین پولی ندارند این چرخه مشکلات است.

وی افزود: اگر چه الان دیر است اما وقتی شروع به حل مشکل می کنند بهتر از دخالت نکردن است. البته دخالت یا عدم دخالت آنها را باید از دست اندرکاران پرسید چون با ما مشورت نمی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید