پشت صحنه استعفای گرشاسبی از فولاد

رادکیا یکی از مدیران ارشد کارخانه فولاد است که پیش از این تجربه مدیریت واحد تجاری باشگاه فولاد خوزستان را در دوران مدیریتی خود در آن باشگاه داشته است. وی همچنین دبیر هیات مدیره باشگاه فولاد بوده و از این رو با شرایط آن باشگاه آشنایی کامل دارد. اگرچه رادکیا در حال حاضر به عنوان سرپرست معرفی شده است، اما احتمال انتصاب وی به عنوان مدیرعامل بسیار زیاد است.

در جلسه صبح دیروز هیات مدیره باشگاه فولاد، نه تنها از حمیدرضا گرشاسبی تجلیل شد، بلکه این اتفاق برای اسماعیل گودرزی، رئیس هیات مدیره نیز رخ داد، به طوری که با جدایی وی، حمیدرضا شعبانی به همراه امید احمدی به عنوان اعضای جدید تیم منصوب شدند. هیئت مدیره باشگاه اهوازی. گودرزی در واقع یکی از حامیان سرسخت گرشاسبی در هیئت مدیره باشگاه فولاد بود که تصمیم گرفت از سمت آن مدیر استعفا دهد.

گرشاسبی کی استعفا داد؟

خبر استعفای حمیدرضا گرشاسبی نزدیک به یک ماه پیش در رسانه ها منتشر شد. خبری که تقریبا همزمان با دستگیری وریا غفوری بود. وریا به عنوان بازیکن تیم فولاد در یکی دو ماه اخیر با فعالیت سیاسی خود در شبکه های اجتماعی جنجال زیادی برای باشگاه فولاد به پا کرد و کار به جایی رسید که گرشاسبی به عنوان مدیر اجرایی وقت باشگاه اخطارهای متعددی از سوی نهادهای مربوطه دریافت کرده است. البته علاوه بر واریا، اشکان دژاقه نیز چند صباحی به حاشیه رفت و در این باره از رهبری باشگاه فولاد سوال شد. گرشاسبی به دلیل این اتفاق از فرصت استفاده کرد و به دلیل مشکلات زیادی که در ادامه با دستگیری واریا به آن اشاره خواهیم کرد، از سمت خود استعفا داد. نکته جالب اینکه اعضای هیات مدیره وقت باشگاه فولاد با این تصمیم گرشاسبی مخالفت کردند. در هر صورت پس از گذشت یک ماه از این اتفاق، هیات مدیره باشگاه فولاد تصمیم گرفت مدیریت این باشگاه را به فرد دیگری واگذار کند تا او در نیم فصل فرصت بهبود وضعیت باشگاه را داشته باشد.

گرشاسبی در اردوی فولاد

مدیرعامل باشگاه فولاد آخرین بار سه روز قبل از بازی با آلومینیوم در تمرین تیمش حاضر شد. گرشاسبی تقریبا هفته ای یک بار در تمرین یا مسابقه تیمش حاضر می شد و قبل از بازی با آلومینیوم این کار را انجام داد تا بازیکنان و مربیان فولاد شاهد حمایت مدیران باشگاه باشند. گرشاسبی در جلسه ای که در آن روز با اعضای تیمش برگزار کرد، به هیچ وجه به رفتنش اشاره ای نکرد و به همین دلیل فولادی ها قبل از بازی با آلومینیوم با تعجب متوجه شدند که گرشاسبی جای خود را به مدیر اجرایی جدید واگذار کرده است.

انتظارات برآورده نشد

تیم فولاد خوزستان در تابستان با بودجه محدود تعطیل شد. در واقع پس از روند خوبی که این باشگاه در زمان مدیریت گرشاسبی در پیش گرفت، در فصل نقل و انتقالات، تمامی ملزومات مالی مدیریت برای تعطیلی تیم محبوب جواد نکونام فراهم شد. بودجه سنگینی که به مدیریت باشگاه فولاد داده شد در حد باشگاه هایی بود که برای لیگ برتر می جنگند. به همین دلیل فولاد مصمم شد تا برای قهرمانی و حداقل سهمیه آسیا و البته حضور پرقدرت در لیگ قهرمانان آسیا در این فصل بجنگد. گرشاسبی با این حال یک بار با پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان رسیده بود و آرزوی تکرار آن افتخار را با فولاد داشت.

گرشاسبی سعی کرد بازیکنان مورد نظر نکونام را به خدمت بگیرد اما برخی از این افراد با ارقامی بسیار سنگین به خدمت گرفته شدند. افرادی مثل علی قربانی، اشکان دژاگه، فرشید اسماعیلی، احسان پهلوان، یونس دلفی و… که با وجود دستمزدهای بالا حداقل تا این فصل نتوانستند برای فولدا از نظر فنی موثر باشند. این در حالی است که بازیکنی مانند فرشید اسماعیلی که بدون تست پزشکی قرارداد بسته بود، چند روز پس از شرکت در تمرین فوتبال دچار پارگی رباط صلیبی شد. البته گرشاسبی در جذب این افراد نظر مستقیم نکونام را به کار گرفت، اما شاید می شد تعداد کمتری را جذب کرد. البته اکثر این افراد از مدعیان لیگ برتر چنین پیشنهادی نداشتند. اینکه احسان پهلوان 12 میلیارد از پرسپولیس گرفت اما با پیشنهاد 18 میلیاردی باشگاه فولاد مواجه شد یکی از لحظات جنجالی بود.

به دلیل این خریدهای عجیب، مدیریت باشگاه فولاد از هیئت مدیره و رئیس فولاد خواستار بودجه سنگینی شد. با شروع فصل همه چیز خوب پیش رفت و حتی فولاد در هفته چهارم لیگ برتر موفق شد سپاهان را در اصفهان شکست دهد. اما آن دیدار پایان روزهای خوب فولاد در لیگ و آغاز بحران در این باشگاه بود. نتایج فولاد در ادامه راه این تیم را در رده دهم جدول قبل از بازی دیروز قرار داد. در چنین شرایطی طبیعی بود که مدیران ارشد و رئیس فولاد از وضعیت باشگاه خود راضی نباشند.

چرا داستان را با نکونام و تیم ملی مدیریت نمی کنید؟

بسیاری از تحلیلگران دلیل افت فولدا در رقابت های لیگ امسال و نتایج پر پیچ و خم این تیم را به سابقه جواد نکونام و تیم ملی می دانند. نزدیک به دو ماه مانده به جام جهانی صحبت از حضور جواد نکونام در تیم ملی بود. مهدی تاج نیز پس از بازگشت به فدراسیون این موضوع را مطرح کرد و عنوان کرد که می خواهد نکونام را در جام جهانی در کنار کارلوس کی روش داشته باشد و بعداً این مربی را به عنوان سرمربی تیم ملی معرفی کند. تاج تقریباً یکی دو هفته یکبار از حضور نکونام در تیم ملی صحبت می کند و باشگاه فولاد در اطلاعیه ای آن را تکذیب کرد. مشکلی که روی تمرکز بازیکنان و مربیان فولاد تاثیر منفی گذاشت. اما چرا تاج از حضور نکونام در تیم ملی صحبت می کرد در حالی که باشگاه فولاد مخالف بود. در این مورد متوجه شدیم گرشاسبی بدش نمی آید نکونام از فولاد جدا شود و به تیم ملی برود و در این مورد با تاج به توافق رسیده است. سرپرست فدراسیون در شرایطی که مدیریت باشگاه فولاد به او اطمینان داده بود که نکونام مشکلی برای جدایی از فولاد ندارد، حتی با کارلوس کی روش درباره این مربی صحبت کرد و نظر مثبت او را جلب کرد. در این بین نکونام از استقبال گرشاسبی از جدایی گلایه کرد و با فدراسیون مذاکره کرد و تصمیم گرفت پیشنهاد همکاری تاج و کی روش را نپذیرد. با این حال او با تردید این تصمیم را گرفت و مدت زیادی طول کشید. در چنین شرایطی مشخص بود که فولاد از نظر نتیجه گیری روند خوبی را طی نخواهد کرد زیرا بازیکنانش از تفاوت مدیریت باشگاه با سرمربی تیم اطلاع داشتند و همچنین بلاتکلیف بودند که واقعاً سرنوشت نکونام چه خواهد شد. . این در حالی است که رئیس فولاد و هیات مدیره این باشگاه از طولانی بودن سابقه حضور نکونام گلایه کردند و مدیریت باشگاه را در این زمینه مقصر دانستند.

تفاوت نکونام و گرشاسبی در چه بود؟

مدیرانی که با جواد نکونام کار کرده‌اند می‌دانند که او با توجه به سال‌هایی که در فوتبال اروپا حضور دارد، روی نظم و انضباط بسیار حساس است و همه چیز باید به موقع و بدون مشکل یا خللی در ترکیبش انجام شود. علاوه بر این او یک مربی سخت گیر و تا حدودی موجه است. از این رو به دلیل برخی مشکلات جزئی در تیمش، با مدیریت باشگاه وارد چالش شد. اوج این مشکل زمانی بود که فولاد برای بازی با استقلال به تهران آمد و در فرودگاه مهرآباد برای بازگشت به اهواز با مشکل جدی مواجه شد. ماجرا از این قرار است که بازیکنان فولاد زمانی که قصد داشتند بلیط پرواز خود را برای بازگشت به اهواز رزرو کنند، متوجه شدند که این تاریخ یک هفته بعد است. اشتباه سرپرست تیم (محمد علوی) باعث شد نکونام در محل دیوانه شود و از طریق دوستانش در یکی از خطوط هوایی برای بازگشت تیم به اهواز اقدام کند. این موضوع اگرچه در آن زمان رسانه ای نشد اما مشکلات داخلی زیادی را برای باشگاه فولاد به وجود آورد و باعث شد نکونام و گرشاسبی برای مدتی با یکدیگر قهر کنند. در مجموع در مدت همکاری طرفین در بسیاری از مواردی که اشاره شد با یکدیگر مشکل داشتند و ماجرای توافق گرشاسبی با تاج نکونام برای رفتن به تیم ملی نیز در همین راستا بود.

نکونام نگفت چه مشکلی؟

جواد نکونام اعلام کرده قصد ندارد برخی از مسائل مربوط به عدم حضورش در جام جهانی قطر را با تیم ملی در میان بگذارد. باید منتظر واکنش او نسبت به مواردی باشیم که نمی خواهد به آن اشاره کند، اما در این مورد شنیدیم که بحثی که نکونام نمی خواهد علنی کند، همان داستانی است که در بالا به آن اشاره کردیم. که گرشاسبی به دلیل اختلاف نظر با او به دنبال فراهم کردن شرایط برای حضورش در تیم ملی بود. سوالی که شاید در آینده ای نه چندان دور مستقیما توسط نکونام مطرح شود.

خوشحالی نکونام از شکست رحمتی

بازیکنان و مربیان فولاد در روزهای گذشته در تمرینات متوجه شدند دیدار تیمشان با آلومینیوم چقدر برای جواد نکونام اهمیت دارد. این در حالی است که نکونام و رحمتی در زمان حضور همزمان خود در استقلال مشکلات زیادی با یکدیگر داشتند و به همین دلیل هیچ کدام از این دو مربی نمی خواستند بازنده جدال دیروز تیم خود باشند. فولاد روز گذشته در دیداری بسیار مهم پیروز شد و به همین دلیل بازیکنان و مربیان این تیم در رختکن همدیگر را نمی شناختند. این در حالی است که جواد نکونام در نشست خبری بسیار دیر حاضر شد و همین موضوع باعث شد تا خبرنگاران سالن کنفرانس را ترک کنند. بنابراین فرصتی برای رسانه ها نماند که واکنش نکونام به جدایی گرشاسبی از باشگاه فولاد را ببینند.

دیدگاهتان را بنویسید