پشت صحنه افزایش قیمت سکه / ورود سکه به کانال ۱۷ میلیون تومانی; دلار در کانال 36 هزار تومان/ عبور حباب سکه از 2 میلیون تومان

پشت صحنه افزایش قیمت سکه / ورود سکه به کانال ۱۷ میلیون تومانی;  دلار در کانال 36 هزار تومان/ عبور حباب سکه از 2 میلیون تومان

پارسا سپهری: فعالان بازار معتقدند «سیاست بازارساز» مبنی بر حفظ قیمت دلار باعث افزایش قیمت طلا و سکه شده است. پیامدهای سیاست هایی مانند کنترل اجباری قیمت دلار، اخبار نامطلوب سیاسی، ناآرامی های اجتماعی، کاهش ارزش پول ملی، تعلیق مذاکرات هسته ای، تورم، کاهش تولید، بازارهای مالی را تحت تاثیر قرار داده است. بازارساز در تلاش برای کنترل قیمت دلار است به همین دلیل قیمت سکه رکورد تاریخی خود را شکست و در روز گذشته با قیمت 17 میلیون و 47 هزار تومان معامله شد. این در حالی است که حباب سکه از مرز 2 میلیون تومان نیز گذشته است. سوال اینجاست که تیم اقتصادی دولت چه برنامه ای برای مهار قیمت دلار، سکه و اجناس متاثر از این دو افزایش قیمت دارد؟ جزئیات بیشتر را در زیر بخوانید.

روند بازار ارز

به گزارش تجارت نیوز؛ قیمت دلار طی چند روز گذشته در بازارهای موازی افزایش یافته است. دلار هرات موفق شد وارد محدوده 35 هزار تومان شود و دلار سلیمانیه که در روزهای اخیر در انتهای کانال 35 هزار تومان قرار داشت، روز یکشنبه در میانه کانال 35 هزار تومان معامله شد. به گزارش خبرگزاری تسنیم؛ در بازار یکپارچه ارز، قیمت فروش دلار توافقی 33 هزار و 930 تومان و قیمت خرید دلار توافقی 33 هزار و 910 تومان است. قیمت فروش توافقی هر یورو معادل 35 هزار و 500 تومان است.

قیمت دلار در بازار آزاد که از روز یکشنبه وارد کانال 36 هزار تومان شده بود، روز گذشته همچنان در این کانال حدود 36 هزار و 200 تومان خرید و فروش می شد.

معامله گران بازار معتقدند سیگنال دلار در بازارهای همسایه باعث افزایش تقاضا در بازار معاملات تهران شده است. به گفته آنها، با وجود اخبار سیاسی نامطلوب درباره ایران، این روند قابل پیش بینی بود.

برخی از معامله گران منتظر اقدام بازارساز و قدرت نمایی نهاد پولی کشور هستند که این بار از چه ابزاری برای فشرده سازی بهار دلار استفاده خواهد کرد.

دیروز دلار هرات با قیمت 35 هزار و 270 تومان معامله شد و روند صعودی آن در معاملات فردا پیش بینی می شود.
در همین رابطه خبرگزاری اکو ایران در گزارشی نوشت که به طور سنتی بازاریان تهران و مشهد در ابتدای روز روند بازار هرات را مشاهده می کنند و شروع افزایش یا کاهش هرات گاهی بر روند بازار هرات تأثیر می گذارد. بازار داخلی بنابراین اگر دلار هرات بالای 35 هزار تومان بماند، می توان انتظار داشت که قیمت دلار در بازار معاملات تهران شروع به افزایش کند.

ارزش دلار از تورم در امان ماند

میثم رادپور، تحلیلگر بازار درباره تاثیر دولت بر قیمت دلار به تجارت نیوز گفت: از ابتدای امسال تاکنون تورم کشور حدود 50 درصد بوده است. رادپور ادامه داد: اگر افزایش قیمت دلار با تورم سنجیده شود، متوجه می‌شوید که قیمت فعلی از تورم عقب‌تر است. باید توجه داشت که تولید رو به کاهش است و هر سال حداقل 5 درصد کاهش تولید ناخالص داخلی داریم. کارشناس بازارهای مالی بابیان اینکه طی 10 سال گذشته به تولید آسیب جدی وارد شده است، خاطرنشان می کند: در این مدت نه تنها سرمایه گذاری جدیدی صورت نگرفته، بلکه شاهد خروج سرمایه از حوزه تولید هستیم. بازار ارز نیز آسیب دیده است، زیرا ما کشور تولیدی فعالی نیستیم و نمی‌توانیم ستون تولیدی قوی برای حمایت از ارز خود باشیم. اقداماتی که برای کنترل بازار ارز انجام می دهند، اما هدف آن کنترل قیمت است نه شوک زدن به بازار ارز که تاکنون موفقیت آمیز بوده است.

شکست تاریخی سقف قیمت سکه

روز یکشنبه 6 آذر 1401 قیمت سکه به گران ترین قیمت تاریخ فروش رسید. سکه امامی 17 میلیون تومان، سکه قدیم 16 میلیون، نیم سکه و ربع سکه به ترتیب 9 میلیون و 6 میلیون تومان معامله شد. روند صعودی قیمت طلا و سکه در دومین روز هفته ادامه داشت. سقف فلز زرد بیش از حد انتظار از محدوده حمایت قبلی فاصله گرفت. قیمت هر اونس طلا در ظهر دیروز 1754.68 دلار بود و نسبت به روزهای گذشته روند نزولی محدودی داشت.

کنترل قیمت دلار سکه را گران کرد؟

بازار محتاط ارز طی چند روز گذشته به دلیل افزایش تقاضا باعث افزایش قیمت طلا و سکه شده است. تحلیلگران بازار بر این باورند که شکست تاریخی سقف سکه ناشی از افزایش سطح ریسک های سیاسی در اقتصاد ایران بود که باعث شد پول هوشمند تنها در جستجوی دارایی های ذخیره جریان پیدا کند. آنها معتقدند این روند در ماه های آینده تشدید خواهد شد. در ساعات اولیه معاملات روز یکشنبه، قیمت سکه امامی در محدوده قیمتی 16 میلیون و 500 هزار تومان باز شد. دیروز قیمت هر قطعه از این سکه تنها در یک روز 500 هزار تومان افزایش یافت. این روند صعودی نشان دهنده مهاجرت سرمایه ریالی به بازار طلا و سکه است.

کانال سکه جدید طرح قدیم نیم و ربع سکه

قیمت سکه طرح قدیم بالاترین قیمت در تاریخ فروش آن بود. سکه طرح قدیم به قیمت 16 میلیون و 199 هزار تومان رسید و از 400 هزار تومان گران شد.

نیم و ربع سکه هر کدام 200 هزار تومان افزایش قیمت داشت و وارد کانال های جدید قیمت شد. نیم سکه 9 میلیون و 150 هزار تومان و ربع سکه 6 میلیون و 150 هزار تومان شد.

سکه گرمی که طی روزهای گذشته بدون کاهش یا افزایش قیمت در روندی ثابت قرار داشت، امروز 15 هزار تومان گران شد. این سکه با قیمت 3 میلیون و 420 هزار تومان معامله شد. قیمت طلا مانند قیمت سکه دیروز افزایش یافت. هر مثقال طلا نیز دیروز نزدیک به 150 هزار تومان افزایش یافت و 6 میلیون و 662 هزار تومان شد. هر گرم طلای 18 عیار نیز با 35 هزار تومان افزایش یک میلیون و 538 هزار تومان معامله شد.

گسترش حباب ارز

دیروز حباب سکه برخلاف روز گذشته روندی صعودی داشت. تحلیلگران طلا و سکه معتقدند افزایش حباب سکه از افزایش قیمت دلار خبر می دهد و دلار با دستور و بخشنامه بازارساز است.

قیمت سکه امامی نیز دیروز نزدیک به 280 هزار تومان افزایش یافت و بیشترین روند رشد حبابی را داشت. حباب سکه امامی که در روزهای اخیر در کانال یک میلیون تومانی پایین آمده بود، دیروز دوباره به بیش از 2 میلیون تومان رسید. حباب سکه طرح قدیم و ربع سکه به ترتیب بیشترین افزایش قیمت حبابی را داشتند.

دیدگاهتان را بنویسید