پشت صحنه پرداخت حقوق بازنشستگان

پشت صحنه پرداخت حقوق بازنشستگان

میرهاشم موسوی در تشریح وضعیت تامین مالی سازمان تامین اجتماعی اظهار داشت: یکی از مشکلات تامین اجتماعی و مشکلی که در بدو ورود من به این سازمان باعث سختی مدیریت شد، عدم ثبات منابع در صندوق های بازنشستگی و تامین اجتماعی بود.

وی افزود: برخی از مدیران سابق این حوزه مدعی بودند که مدیران جدید حتی حقوق ماهیانه را هم نمی توانند پرداخت کنند و اوضاع به قدری نامناسب است که نمی توانند کارها را پیش ببرند. من این حوزه را می‌شناختم و می‌دانستم کار چقدر سخت است، تصمیمات اشتباهی در گذشته گرفته شده و به میراث مانده‌اند و متأسفانه می‌دانند چه کرده‌اند.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی مولفه ها و شاخص های متعددی را در صندوق های بیمه گر مهم دانست و با تغییر آنها زنگ خطر به صدا در می آید و گفت: یکی از این شاخص ها عامل حمایتی است. عدد استاندارد نسبت بین منابع ورودی و خروجی صندوق 6 به 6.5 است، یعنی به ازای هر 6.5 نهاده و کارگر یک مستمری بگیر در خروجی داریم. این ضریب حمایت قبلاً به 4.2 رسیده است. این عدد در برخی صندوق ها زیر یک است، مثلاً در صندوق های بازنشستگی کشورهای دیگر همه حقوق می گیرند و چیزی به نام ورود وجود ندارد و از این نظر چالش عمیق است.

موسوی ادامه داد: رویه ها و قوانین با ضمانت های مالی بالا این مشکل را تشدید کرده است. در برخی پارامترهای بازنشستگی چالش هایی وجود دارد، به عنوان مثال بیش از 50 درصد بازنشستگی های تامین اجتماعی پیش از موعد هستند و هزینه ها را افزایش می دهند. سوال دیگر نحوه محاسبه مستمری با توجه به حقوق دو سال آخر خدمت است. اینها محل توجه و کار کارشناسی است; در این راستا برنامه تشکیلاتی تدوین شده و در حال اجراست و این اتفاق بسیار مهم در این دولت رقم خواهد خورد.

نقش صندوق در پرداخت حقوق بازنشستگان

وی افزود: در مجموع این تغییرات زمینه ای، قانونی، رویه ای و عملیاتی چالش نوسان در صندوق را ایجاد کرده است. علاوه بر حوزه اقتصادی که باید بازده دارایی های ما بهتر می شد، محل آشفتگی بود و نرخ بازدهی دارایی ها در حوزه سرمایه گذاری مطلوب نبود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تاکید بر اینکه برای ارتقای مولفه ها و شاخص های صندوق باید برنامه ریزی و برنامه ریزی داشته باشیم گفت: به عنوان مثال وقتی 30 درصد جامعه تحت پوشش تامین اجتماعی نیستند می توان برای جبران عامل برنامه ریزی کرد. از حمایت یکی از اقدامات ما در سال گذشته افزایش پوشش بیمه شدگان بود که در این راستا راهکار توسعه پوشش بیمه ای در نظر گرفته شد.

موسوی ادامه داد: سال گذشته بیش از یک میلیون بیمه شده جدید وارد صندوق شدند که 700 هزار مورد آن در دولت جدید اتفاق افتاد. دو طرح در قلب پوشش بیمه ای اجرا می شود که برای ایجاد امید، پوشش بیمه خانه و دانشجو نیز مورد نیاز است.

وی خاطرنشان کرد: سوء مدیریت وجود دارد. در دوره های قبلی که از سال 1394 از بانک وام گرفتیم تصمیم اشتباهی بود و نزدیک به 88 هزار میلیارد تومان به بانک رفاه بدهکار بودیم و اخیراً با بانک رفاه انحلال کردیم.

مدیر اجرایی SOS افزود: در این مدت حقوق بازنشستگان به موقع و بدون تاخیر پرداخت شد. ماه گذشته نزدیک به 28 هزار میلیارد تومان برای انجام تعهدات خود هزینه کردیم. تا الان مشکلی برای پرداخت حقوق بازنشستگان نداشتیم و از این به بعد هم همینطور خواهد بود. ما با قدرت به این سفر ادامه می دهیم تا اعتماد مردم به تامین اجتماعی را در تراست حقوق بین نسلی و سرمایه های ملی که از ما انتظار دارند حفظ و ارتقا دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید