پوشش مراقبت اجتماعی از سوء استفاده های گسترده در مراکز نگهداری از افراد دارای معلولیت

پوشش مراقبت اجتماعی از سوء استفاده های گسترده در مراکز نگهداری از افراد دارای معلولیت

رئیس بهزیستی استان مرکزی گفت: بهزیستی استان به تعهد خود در خصوص تعطیلی مرکز روستای آرامش به طور کامل عمل کرده است و قبل از این حادثه تمامی تخلفات گزارش شده و حتی احتمال قربانیان در این مورد پیش بینی شده است. اما متاسفانه تاخیر در رسیدگی و رسیدگی باعث شد تصمیم به تعطیلی مرکز به موقع اجرایی نشود و اتفاقی که نباید در آن مرکز می افتاد.

خبر تلخ است. این خبر حاکی از مرگ یک بیمار روانی در حالی است که دستانش به تخت بسته شده بود. اگرچه نامی از این مرکز در اخبار منتشر شده به چشم نمی خورد، اما پیگیری های خبرنگار شرق نشان می دهد که این حادثه در مرکز “دهکده آرامش معلولان” اراک که نام مرکز نگهداری فیزیکی را یدک می کشد، رخ داده است. و اختلالات حرکتی مرکزی که مجوز فیزیوتراپ دارد اما در عین حال به صورت غیرقانونی از بیماران عصبی و روانی و معلولان ذهنی پذیرش و مراقبت می کند.

یک مناسبت اجتماعی غیر قابل قبول

با شنیدن نام مرکز با ابهامات زیادی مواجه می شویم. «دهکده استراحت برای افراد دارای معلولیت حرکتی» روستایی است که نه تنها مکانی برای استراحت و نگهداری است، بلکه شواهد نشان می دهد ابتدایی ترین اصول و قوانین کلی مراکز توانبخشی و مراقبتی در این مرکز رعایت نمی شود. سازمان مددکاری اجتماعی مدعی است از تیرماه سال جاری تصمیمی مبنی بر تعطیلی مرکز مذکور گرفته شده است، اما این ادعا بهانه ای بیش از این سازمان نیست که هیچ نام نیک و یا مورد قابل قبولی در حوزه مراکز نگهداری ندارد.

رفاه به وظیفه خود عمل کرده است!

«زیدوند» رئیس سازمان بهزیستی استان مرکزی در گفت و گو با «شرق» گفت: بهزیستی استان به تعهد خود در خصوص تعطیلی مرکز روستای رمضم به طور کامل عمل کرد و قبل از این حادثه کلیه موارد تخلف. و حتی پیش‌بینی احتمال تلفات جانی نیز از این مرکز به مراجع قضایی گزارش کرده بود، اما متأسفانه تعلل در رسیدگی و تحقیقات منجر به آن شد که دستور تعطیلی مرکز به موقع اجرا شود و اتفاقی که نباید می‌افتاد. این مرکز.”

بهانه ای بدتر از تقصیر مسئولان بهزیستی

بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان در پاسخ به «شرق» گفت: ادعای رئیس سازمان اجتماعی استان مرکزی مبنی بر اینکه طولانی شدن روند پیگیری پرونده از سوی دیگر مراجع باعث تاخیر در تعطیلی این مرکز شده است. عذر بدتر از گناه و غیر قابل قبول است. در دوره ای که مددکاری اجتماعی به دلیل تخلفات متعدد و فاحش تصمیم به تعطیلی این مرکز می گیرد، برای حفظ جان معلولان باید در سایر مراکز استاندارد و ایمن اسکان داده شوند و پس از آن اقدامات قانونی و اداری مربوطه از طریق انجام شود. تحقیق یا پیگرد قانونی

اطلاعات محرمانه بی معنی است

رئیس کمپین معلولان گفت: هر بار که تخلفات مراکز نگهداری و توانبخشی معلولان را اطلاع رسانی کرده ایم، از جزئیات این حوادث اطلاعی دریافت نکرده ایم، تا اینکه یک فرد بیمار و معلول که به مراکز مراقبت اجتماعی سپرده شد جان خود را از دست داد. ، به ذهن متبادر می شود، هیچ اطلاعات محرمانه و محرمانه ای وجود ندارد و باید جزئیات آن مشخص شود. این مراکز بیش از 50 درصد از بودجه توانبخشی معلولان را جذب کرده و با توجه به معلولیت و هویت افراد بستری، به کمک‌های اجتماعی کمک می‌کنند، در حالی که جان بیماران در این مراکز در خطر است.

حوادث فاش شده؛ رویدادهای پوشش داده شده!

ضرب و شتم یک معلول در مرکز احسان اهواز، مرگ همزمان 3 معلول در بازداشتگاه المهدی ممسنی، شکنجه یک معلول در مرکز گچساران، مرگ مرموز یک معلول در مرکز “فسا”، قطع دست یک نفر فردی که قصد ترک مواد مخدر را داشت در یکی از مراکز اجتماعی بستری شد، وقوع یک مرگ مشکوک در مرکز مازندران، مسمومیت دسته جمعی حدود 20 بیمار در مرکز و فوت 3 نفر از آنها هر دو هستند. فقط نمونه های کوچکی از حوادث فاش شده در میان 2500 مرکز مراقبت و توانبخشی 24 ساعته یک سازمان مراقبت اجتماعی است که هر کدام به تنهایی برای اطلاع رسانی و نگرانی از آنچه در مراکز می گذرد کافی است!

ترس از گزارش تخلف

رئیس کمپین معلولان: «بهزیستی به چند دلیل کلیدی آسیب‌ها را پنهان می‌کند. بسیاری از مراکز توسط افرادی اداره و اداره می شوند که زمانی کارمند یا بازنشسته آن سازمان بوده و یا در حال حاضر در سازمان مشغول به کار هستند و دلیل عدم مراجعه آنها به این سازمان است. خود و وظیفه نظارتی شما را زیر سوال می برد. بسیاری از فعالان معلولیت از تخلفات گسترده در مراکز آگاه هستند اما از میانجیگری در حوادث و موارد سوء استفاده می ترسند.

فرصت های خالی حسابرسی و شفافیت مالی در مراکز مراقبت اجتماعی

مروتی، فعال معلولان؛ «پیدا شدن تخلفات در مراکز به دلیل مشکلات مالی موجه نیست. این مراکز علاوه بر بودجه سازمان اجتماعی از کمک های مردمی و خیرین نیز بهره مند می شوند و اگرچه به دلیل مشکلات اقتصادی میزان کمک ها کاهش یافته است، اما واقعیت این است که ایجاد این مراکز یک فعالیت اقتصادی سودآور است. اگر منفعت اقتصادی از محل آن نبود و این مراکز ایجاد نمی شد. شفافیت و پاسخگویی در زمینه مشارکت مردمی در مراکز وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید