پول بازنشستگان ایرانی چگونه به اقتصاد ونزوئلا تزریق شد؟ بلاتکلیفی درباره سرنوشت میلیاردها دلار سرمایه ایران

پول بازنشستگان ایرانی چگونه به اقتصاد ونزوئلا تزریق شد؟  بلاتکلیفی درباره سرنوشت میلیاردها دلار سرمایه ایران

روز جدید : سرنوشت چند میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری ایران در ونزوئلا در هاله‌ای از بلاتکلیفی است، بسیاری از این پروژه‌ها نیمه تمام رها شده و یا پولی برای آنها پرداخت نشده است. بانک ایران و نزوئلا هزاران میلیارد تومان تسهیلات با ضمانت 610 میلیارد تومانی به شرکت سرمایه گذاری النازال وابسته به صندوق بازنشستگی صنعت نفت پرداخت کرده است، هرچند سهمی دریافت نشده است، باید روی بافت های فرسوده متمرکز شود. صنعت نفت کشور و تزریق پول بازنشستگان ایرانی به صنعت نفت ونزوئلا بحث های زیادی را در میان کارشناسان صنعت نفت برانگیخته است. نتایج این پول برای ایران چیست؟ در سال 1400 بانک ایران و ونزوئلا تنها با دریافت چک و سفته بیش از 1200 میلیارد تومان وام پرداخت کردند. در حالی که مردم عادی برای دریافت حداقل وام باید سخت ترین مدارک را ارائه کنند، این بانک چگونه به خود اجازه داده چنین مبلغی را به این راحتی از بیت المال پرداخت کند؟ گیرندگان این وام ها در ایران و ونزوئلا چه کسانی هستند که تنها با یک چک یا سفته وام های میلیاردی دریافت کردند و بانک به این راحتی به آنها پرداخت؟

هیرش سعیدیان: ونزوئلا یکی از بی‌ثبات‌ترین اقتصادهای جهان است و با توجه به اینکه دولت این کشور اساساً پولی برای تأمین مالی پروژه‌های عمرانی ندارد، بخش خصوصی ایران تمایل چندانی برای کار در آن کشور نشان نداده است. مشکل شامل شرکت های دولتی و بنیادهای خصوصی نمی شود و مدیران این واحدهای اقتصادی اشتیاق زیادی برای حضور در این کشور فقیر نشان دادند. بر اساس توافقنامه نقشه راه همکاری 20 ساله دو کشور، حضور گروه های شبه دولتی ایران در ونزوئلا با حمایت و تشویق دولت همراه است.

به گفته ناظران اقتصادی، یکی از دلایل تشنگی مدیران موسسات خوصلتی برای سرمایه‌گذاری‌های فراسرزمینی در ونزوئلا، فرصت مناسب برای برخورداری از رانت و فساد مالی از محل پروژه‌ها، دور از نهادهای نظارتی کشور در صدها کیلومتری ایران است. . سرنوشت چند میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری ایران در ونزوئلا در هاله‌ای از بلاتکلیفی است، بسیاری از این پروژه‌ها نیمه تمام رها شده و یا پولی برای آنها پرداخت نشده است.

در جریان سفر اخیر بلاسکز، وزیر حمل و نقل ونزوئلا به ایران، فعالان اتاق بازرگانی خواستار اجرای تعهدات دولت در قبال پرداختی به شرکت های ایرانی شدند. وی البته قول داد که برخی از اقساط پروژه احداث کارخانه سیمان و چند اقساط دیگر تامین شود، قولی که معلوم نیست تا چه حد به واقعیت می پیوندد.

علیرغم دفاع پرشور رسانه های بنیادگرا از حضور شرکت های ایرانی در اقتصاد پررونق ونزوئلا که به نظر می رسد بیشتر به معیارهای سیاسی و ایدئولوژیک بستگی دارد تا واقعیات اقتصادی و ریاضی، منتقدان روابط اقتصادی دو کشور را یک طرفه و به نفع آن توصیف می کنند. ونزوئلا

روابط مالی یکجانبه دو کشور در ترکیب هیات مدیره بانک ایران و ونزوئلا نیز منعکس شده است، 4 عضو ونزوئلایی این هیات اختیاری بوده و تنها عضو آن نماینده بانک توسعه صادرات کشور است. که تمام سرمایه را در اختیار بانک قرار داد و علیرغم اخبار و ادعاهای اولیه مسئولان، عملا ونزوئلا از پرداخت سرمایه این بانک به ظاهر عادی خودداری کرد و تنها از آن بهره برد.

جالب اینجاست که برای جذب سرمایه گذاران ونزوئلایی برای بازدید از ایران، بانک ایران و ونزوئلا اساسا شعبه ای در ونزوئلا ندارد و ساختمان و تنها شعبه آن در تهران و در خیابان سئول و شیخ بهایی واقع شده است.

این بانک که در سال 1988 تأسیس شد، نمادی از طلوع نگرش اقتصادی جدید است که بر خلاف اصول مرسوم تجارت که در آن همه به دنبال تجارت با کشورهای سودآورتر و ثروتمندتر هستند، سعی در ایجاد یک مشارکت استراتژیک با طوفان دارد. اقتصادهای آسیب دیده مانند ونزوئلا. اقتصادی که نرخ تورم آن به 1000 درصد رسیده و پول ملی آنقدر بی ارزش شده است که از آن برای ساختن صنایع دستی مانند کیف در بازار کاراکس استفاده می شود تا به گردشگران بفروشند.

بر اساس صورت های مالی بانک ایران و ونزوئلا، از 815 میلیارد تومان سود این بانک در سال 2019، نزدیک به 788 میلیارد تومان آن مربوط به سود صرافی بوده است که عملاً عملیات اجرایی بانک سود چندانی نداشته است. اگر دلار و نرخ ارز بالا نرود، بانک سودی نخواهد داشت. این روند در سال 1400 ادامه یافت، با این تفاوت که سود بانکی عملاً به نصف و 100 درصد کاهش یافت. از 420 میلیارد تومان سود بانک در سال 1400، بیش از 370 میلیارد تومان مربوط به نرخ ارز بوده است.

این بانک در سال 1400 نیز 16 میلیارد و 600 میلیون تومان از کارگزاری ارز درآمد داشته و 92 میلیارد و 600 میلیون تومان مالیات کارگزاری و خرید و فروش ارز بر اساس قانون مصوب مجلس ساده سازی شد.

اگرچه طبق اساسنامه و ماهیت قانونی این بانک باید به صورت تخصصی در زمینه صادرات سودآور به ونزوئلا و تجارت با این کشور فعالیت کند، اما این موسسه مالی در اقدامی عجیب با دیجی کالا قرارداد بست و مبلغ 23 میلیارد تومان را به این بانک پرداخت کرد. فروشندگان لوازم آرایشی، پوشاک، .. وام در دیجی کالا پرداخت کرده است.

با توجه به اسناد موجود و صورت‌های مالی 216 صفحه‌ای بانک ایران و ونزوئلا می‌توان نتیجه گرفت که این بانک با اسناد نه چندان قوی به تجار خودخوانده برای تجارت با ونزوئلا تسهیلات می‌دهد و از دست دادن این تسهیلات از طریق مبادلات ارزی و سفته بازی. شما جبران خواهید کرد.

همین عدم شفافیت باعث شد وعده علی صالح آبادی، رئیس سابق بانک صادرات (سهامدار عمده بانک ایران و ونزوئلا) و رئیس فعلی بانک مرکزی مبنی بر عرضه این موسسه در بورس 99 سال پیش، هرگز نیاید. درست است، واقعی.

مجموع تسهیلات و مطالبات اعطایی شده به این بانک توسط اشخاص غیردولتی در سال 99 حدود 1000 میلیارد تومان بوده که این رقم در سال 1400 به 1800 میلیارد تومان رسیده است، سوال اینجاست که دریافت کنندگان این مبلغ قابل توجه در این بانک چه کسانی هستند؟ خروج منابع در این بانک در سال 1400 بالغ بر 687 میلیارد تومان بوده که برای بانکی با این وسعت قابل توجه است.

بانک ایران و نزوئلا هزاران میلیارد تومان تسهیلات با ضمانت 610 میلیارد تومانی به شرکت سرمایه گذاری النازال وابسته به صندوق بازنشستگی صنعت نفت پرداخت کرده است، هرچند سهمی دریافت نشده است، باید روی بافت های فرسوده متمرکز شود. صنعت نفت کشور و تزریق پول بازنشستگان ایرانی به صنعت نفت ونزوئلا بحث های زیادی را در میان کارشناسان صنعت نفت برانگیخته است.

سوال کارشناسان که با سکوت هیات مدیره این دو نهاد مواجه شده اند این است که این پول چه نتایجی برای ایران دارد؟ آیا کشور ونزوئلا حتی حاضر است اصل پول را به بازنشستگان ایرانی بازگرداند؟ با توجه به اینکه تمامی اقساط تسهیلات معوقه است، به نظر می رسد اصل چند هزار میلیارد تومانی سرمایه بازنشستگان نیز از بین رفته است. اما با توجه به توجیه و تمایل به ادامه سرمایه گذاری که کاملاً زیان آور است، به نظر می رسد سرمایه گذاری فراسرزمینی در ونزوئلا چندان برای مدیران صندوق بازنشستگی صنعت نفت و بانک ایران و ونزوئلا مفید نبوده است.

چگونه پول بازنشستگان ایرانی به اقتصاد ونزوئلا تزریق شد

در سال 1400 بانک ایران و ونزوئلا تنها با دریافت چک و سفته بیش از 1200 میلیارد تومان وام پرداخت کردند. در حالی که مردم عادی برای دریافت حداقل وام باید سخت ترین مدارک را ارائه کنند، این بانک چگونه به خود اجازه داده چنین مبلغی را به این راحتی از بیت المال پرداخت کند؟ گیرندگان این وام ها در ایران و ونزوئلا چه کسانی هستند که تنها با یک چک یا سفته وام های میلیاردی دریافت کردند و بانک به این راحتی به آنها پرداخت؟

دیدگاهتان را بنویسید