پژوهشکده دوره ساسانی در مجموعه تاریخی تکبستان افتتاح می شود/ثبت جهانی این مجموعه در دستور کار است.

ساعت: 14:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۱۰/۱۵
کد خبر: 1922069

پوجا طالب نیا گفت: در نظر داریم مرکزی برای مطالعات دوره ساسانی در مجموعه تاریخی تکبستان ایجاد کنیم تا پژوهشگران برای انجام پروژه های تحقیقاتی به این مرکز مراجعه کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه اطلاع رسانی مرصاد ، پویا طالب نیا در نشست خبری با خبرنگاران با بیان اینکه مجموعه تاریخی تکبستان در 24 دی ماه 1310 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است، گفت: این اثر تاریخی در فهرست موقت جهان قرار گرفته است. آثار تاریخی از سال 1386 تا کنون، که ثبت دائمی این اثر باشکوه یکی از اولویت های اصلی است.

مدیر پایگاه بین المللی منظر فرهنگی هورامان اورامانات و رئیس پایگاه ملی طاق بستان با اشاره به ظرفیت گردشگری این مجموعه تاریخی افزود: مرمت درخت رحمت این مجموعه تاریخی، افتتاح مهر یادبود، نورپردازی ویژه. از این کار باشکوه برای بهره‌گیری از ظرفیت شبانه این مجموعه، تعریف مسیر پیاده‌روی برای افراد دارای معلولیت یکی از فعالیت‌های مستمری است که تلاش می‌شود تا قبل از عید نوروز اجرایی شود.

وی با بیان اینکه تکبستان پرده پایانی هنر اصیل ایران باستان است، تصریح کرد: با توجه به اینکه مجموعه تاریخی تکبستان یکی از شاخص ترین آثار هنری جهان است و با توجه به پتانسیل این مجموعه، در نظر داریم تا مرکز تحقیقات دوره ساسانی در این مجموعه پژوهشگران باید با مراجعه به این مرکز برنامه‌های درسی و پروژه‌هایی را انجام دهند که زمینه تعامل بیشتر با دانشگاه‌های خارجی را فراهم کند.

طالب نیا تصریح کرد: پتانسیل و ظرفیت مجموعه تاریخی تکبستان و همچنین وجود برخی فرصت ها از جمله نزدیک ترین موقعیت به فرودگاه با توجه به اهمیت این موضوع در گردشگری می تواند بسیار حائز اهمیت باشد.

این مسئول گفت: آغاز ثبت جهانی محور ساسانی در کرمانشاه (که البته هنوز عنوان خاصی به آن داده نشده) پروژه عظیمی است که از شمال تا مرز عراق می رسد و رسانه ای است. انتظار می رود در این نگرش به ما کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید