پیامدهای جنگ در اوکراین و اردوگاه بلوک ها / زنگ های قدرت چیست؟

مشکلات در روند توزیع و تحویل مواد غذایی از دیگر پیامدهای این جنگ است. روسیه و اوکراین بخش عمده ای از گندم جهان را تامین می کنند و کشورهای خاورمیانه در صورت اختلال در عرضه احتمالا با افزایش قیمت مواجه خواهند شد. مصر به عنوان بزرگترین واردکننده گندم در جهان احتمالاً به شدت تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. پرجمعیت ترین کشور عربی – با جمعیت 102 میلیون نفر – بین سال های 2020 تا 2021، 12.5 میلیون تن گندم وارد کرده که حدود 85 درصد آن از روسیه و اوکراین بوده است.

در روزهای اخیر کشورهای مختلف و سازمان‌های بین‌المللی نسبت به کمبود و مشکلات مواد غذایی ابراز نگرانی کرده‌اند و سازمان ملل، سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) از بحران غذایی و حتی قحطی ناشی از جنگ در اوکراین به‌ویژه در مناطق میانه گزارش داده‌اند. شرق و بخشهایی از آفریقا داده اند.

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد؛ تورم به سطوح بی سابقه ای رسیده است و کشورهای شمال و غرب آفریقا به شدت تحت تأثیر پیامدهای شدید جنگ روسیه در اوکراین قرار گرفته اند.

دویچه وله در گزارشی اعلام کرد که غذا در سراسر جهان گران می شود، مصری ها از کمبود نان رنج می برند و ذخایر غلات در برخی کشورها از جمله لبنان رو به اتمام است.

اوکراین و روسیه روی هم بیش از یک چهارم تجارت جهانی گندم (حدود 5 درصد)، یک پنجم فروش ذرت و 5 درصد از صادرات جهانی آفتابگردان را تشکیل می دهند. پس از جنگ، عرضه از بنادر اصلی غلات اوکراین از جمله چرنومورسک، نیکولایف، اودسا، خرسون و یوجین قطع شد.

بر اساس گزارش ها، بسته شدن بنادر و راه آهن در اوکراین، معروف به سبد نان اروپایی، صادرات کالاها را مختل کرده است. قیمت گندم، ذرت و سویا به دلیل نگرانی از وضعیت اوکراین افزایش یافته است.

برخی گزارش ها همچنین حاکی از آن است که مشکلات عرضه غلات در خاورمیانه در حال افزایش است. در مصر، قیمت نان در سه هفته اول جنگ در اوکراین 50 درصد افزایش یافت. دولت برای کمک به مردم، قیمت نان را به یک پوند مصر (حدود پنج سنت) کاهش داد، اما این قیمت برای بسیاری از مصری ها نیز گران است. دو سوم شهروندان کشور نان یارانه ای دریافت می کنند.

دویچه وله می گوید نیمی از گندم مورد نیاز مصر از خارج تامین می شود و بیشتر آن از روسیه و اوکراین تامین می شود. وضعیت لبنان نیز خوب نیست. زیرا 60 درصد گندم لبنان عمدتا از روسیه و اوکراین وارد و تامین می شود. تونس آرد را برای نانوایی ها جیره بندی می کند. در عراق، سودان و ترکیه، بسیاری در اعتراض به کمبود مواد غذایی به خیابان ها آمدند. بحران غذایی سریلانکا در جنوب شرقی آسیا را نیز تحت تاثیر قرار داده است. شیر و آرد در بسیاری از مناطق کشور کمیاب است. غذا استاندارد است و مردم ساعت ها در صف های طولانی منتظر می مانند.

در پی اعتراضات سراسری در سریلانکا به دلیل کمبود مواد غذایی و افزایش قیمت مواد غذایی، دولت وضعیت فوق العاده اعلام کرد. سریلانکا نیز از صندوق بین المللی پول درخواست کمک کرده است.


سیگنالی به برنامه جهانی غذای سازمان ملل

سخنگوی برنامه جهانی غذای سازمان ملل متحد (WFP) همچنین گفت؛ 40 میلیون نفر در منطقه ساحلی غرب آفریقا با گرسنگی دست و پنجه نرم می کنند و تهیه غذا برای آنها بسیار دشوار است.

به گفته چندین سازمان کمک بین المللی، از جمله آکسفام و ورلد ویژن، در حال حاضر 27 میلیون نفر در غرب آفریقا از گرسنگی می میرند. به این رقم می توان تا خرداد ماه سال جاری 11 میلیون دیگر اضافه کرد.

سازمان ملل متحد در ماه مارس اعلام کرد که قیمت جهانی غذا 12.5 درصد افزایش یافته است. بر اساس گزارش فائو، قیمت غلات از فوریه به دلیل جنگ در اوکراین حدود 17 درصد افزایش یافته است و قیمت ذرت بیش از این افزایش یافته است. قیمت شکر، گوشت و شیر نسبت به سایر اقلام افزایش چندانی نداشته است. بر اساس شاخص بهای شکر از بهمن ماه تاکنون شش و نیم درصد و قیمت گوشت حدود پنج درصد افزایش یافته و به بالاترین حد خود رسیده است. قیمت لبنیات نیز دو و نیم درصد بیشتر از بهمن ماه بوده است.

پیامدهای این جنگ را اکنون با توجه به تحریم های سنگین اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه و طولانی شدن آن باید فراتر از میدان جنگ دید و تداوم آن در کنار همسویی و اردوگاه سیاسی بلوک های قدرت، آسیب های جدی به جهان وارد کرده است. بودن.

دیدگاهتان را بنویسید