پیشرفت بر اساس خودکفایی یکی از مشکلات اساسی جمهوری اسلامی ایران است


ساعت: 13:26
تاریخ انتشار: 14/11/1400
کد خبر: 1808095

علی عظیمی فرد گفت: از سال 1380 با اصرار قوی رهبری، موضوع دانش بنیان در ایران مطرح شد و اکنون این شرکت های بالغ نتایج موثری در سال های اخیر داشته اند. حتی در دوران تحریم هم توانستند مقداری از فشارها را کاهش دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی عظیمی فرد، کارآفرین دانش بنیان و موسس هلدینگ مور و گروه هلدینگ الکترونیک دز به رهیاب گفت: پیشرفت خودکفایی یکی از مشکلات اساسی جمهوری اسلامی ایران است، اما رژیم شاهنشاهی وابستگی به دیگر کشورها لازم است، اینگونه بود که آلمان فناوری فولاد را به ایران وارد کرد و بعد ایرانی ها فقط به عنوان اپراتور کارخانه کار کردند.

وی افزود: پس از انقلاب کشورهای صاحب فناوری در صنعت ایران; خدمات کافی ارائه نکردند و تنش های زیادی در صنایع به وجود آمد که در نهایت با حسادت دینی و شعار نه شرقی و نه غربی ما را به خودکفایی رساند.

این کارآفرین گفت: از سال 1380 با اصرار شدید مدیریت، بحث دانش بنیان در ایران شروع به کار کرد و هم اکنون این شرکت ها به بلوغ رسیده اند و در سال های اخیر نتایج موثری داده اند. حتی در دوران تحریم هم توانستند مقداری از این فشارها را کاهش دهند.

عظیمی فرد با اشاره به اینکه حوزه دانش مبتنی بر فناوری های خاص است، ادامه داد: کارآفرینی با ایجاد اشتغال متفاوت است. مثلاً در گذشته کشاورزان زمین را با گاوآهن شخم می زدند و امروزه از تراکتورهای طبقه کارگر استفاده می کنند.»

وی ادامه داد: پیشرفت چشمگیر شرکت های دانش بنیان در جامعه نسبت به گذشته قابل مشاهده است زیرا عموم مردم کم و بیش جایگزین محصولات ایرانی در خودرو، لوازم خانگی و … شده اند. البته تقریبا 50 درصد محصولات ایرانی از نظر کیفیت یک پله پایین تر از کالاهای مشابه خارجی هستند.

این کارآفرین ادامه داد: ماندگاری محصولات ایرانی در بازار ایران و رفع نیازهای مردم به دلیل تفکر خودکفایی است و در صورت ادامه این روند، چرخه تحریم ها با شکل گیری صادرات شکست خواهد خورد. “

عظیمی فرد با ارزیابی حمایت مردم در مشکلات به ویژه اقتصادی در این 43 سال گفت: با توسعه روزافزون شرکت های دانش بنیان، حس نامطلوب روانی وابستگی به خارج از بین می رود و مشاغل مرتبط ایجاد می شود. برای فارغ التحصیلان خواهد بود.

وی ادامه داد: چالش ها و مشکلات اقتصادی در حوزه دانش قابل حل است و اگر این مشکلات حل شود ایران به شدت قدرتمند می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید