پیشرفت کمی در مذاکرات وین حاصل شده است

سخنگوی کاخ سفید گفت: ادامه نگرانی‌ها در مورد پیشرفت هسته‌ای ایران پس از نقض برجام توسط واشنگتن و استفاده از تاکتیک‌های محدودکننده تهدید برای محدود کردن زمان بازگشت به آژانس برای اعمال فشار بر تهران بر سر میز مذاکره، در صورت حصول توافق به زودی. اگر به الحاق متقابل (به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی) برنگردیم، گام‌های سریع هسته‌ای ایران، مزایای عدم اشاعه را باطل می‌کند.
بنابراین جن ساکی اعلام کرد که اولویت ما همچنان دستیابی به توافق و اجرای بازگشت سریع متقابل به برجام است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز سه شنبه در اولین کنفرانس مطبوعاتی سال جدید 2022 که به صورت تلفنی با برخی از خبرنگاران رسانه های بین المللی در واشنگتن برگزار شد، افزود: مذاکرات هسته ای با ایران در وین پیشرفت چندانی نداشته است و آمریکا امیدوار است بیایید شاهد گسترش این پیشرفت در این هفته باشیم.

اظهارات کاخ سفید و سخنگویان وزارت امور خارجه پس از آن بیان شد که اخیراً یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با نیویورکر اذعان کرد که از همه گزینه های تحریم استفاده شده و تحریم ها علیه ایران بی اثر بوده است.

مصاحبه با یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده برای نیویورکر در جریان مذاکرات وین نشان می دهد که دست مقامات آمریکایی بیش از هر زمان دیگری به روی ایران و مقاومت این کشور در برابر کمپین شکست خورده باز است. آنها با این کار به استفاده از تاکتیک به عنوان تهدیدی برای خنثی کردن برجام برای تحت فشار قرار دادن ایران بر سر میز مذاکره و همچنین تشکیل ائتلاف برای کسب امتیاز بیشتر و انداختن توپ به خاک ایران متوسل شدند.

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا اذعان کرد که تحریم ها به وضوح نتایجی را که ما می خواستیم به بار نیاوردند.

به گزارش یونهاپ، چوی چونگ کان معاون وزیر امور خارجه کره جنوبی برای دیدار با نمایندگان کشورهای شرکت کننده در مذاکرات وین عازم اتریش شده است.

سایت وزارت امور خارجه کره جنوبی همچنین هدف از سفر این هیات به وین را یافتن راه حلی برای حل و فصل مسائل مربوط به دارایی های مسدود شده ایران در کره در حاشیه مذاکرات برجام از طریق رایزنی با ایران و هماهنگی و تماس نزدیک عنوان کرده است. با ایالات متحده، ایالات متحده، اتحادیه اروپا و ترویکای اروپایی از جمله فرانسه، آلمان و بریتانیا را اعلام کرد.

تارنمای وزارت امور خارجه کره جنوبی نوشت: دولت کره جنوبی با کشورهای اصلی حاضر در این مذاکرات برای حل و فصل مسائل باقی مانده بین این کشور و ایران در تماس و رایزنی است.

هشتمین دور مذاکرات در وین از دوشنبه گذشته با نشست هایی در سطوح مختلف و در قالب های مختلف آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران تاکید می کند که رمز موفقیت مذاکرات وین توافق بر سر لغو موثر تحریم های سرکوبگرانه علیه ایران است.

حفاری‌ها اخیراً در گفت‌وگو با خبرنگاران گفته‌اند: «هرچه لغو تحریم‌ها از سوی طرف مقابل جدی‌تر باشد، اراده جدی‌تر برای پذیرش سازوکارهای مدنظر جمهوری اسلامی ایران در رفع تحریم‌ها، به‌ویژه در دو موضوع راستی‌آزمایی و پادمان، جدی‌تر است.» می تواند در زمان کمتری به توافق برسد.

در همین حال، مذاکره کننده ارشد روسیه در گفت و گوهای امروز گفت که تحریم های آمریکا علیه ایران همچنان مانعی برای مذاکرات است. وی افزود: در مذاکرات وین باید بر رفع تحریم های آمریکا تمرکز کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید