پیشنهاد عباس آخوندی برای «مذاکره مستقیم و غیرمستقیم» ایران و اروپا/ «تنش در حال افزایش است»

پیشنهاد عباس آخوندی برای «مذاکره مستقیم و غیرمستقیم» ایران و اروپا/ «تنش در حال افزایش است»

روس ها با کمال وقاحت و گستاخی وارد بازی روس ها شدند، ما هم با بی تدبیری کامل و وضعیتی نامانوس. کشورها در مورد امنیت خود با کسی شوخی نمی کنند. در ضمن ما در زمان جنگ با کسی شوخی نکردیم.

اختاز نیوز به نقل از یادداشت عباس آخوندی در توییتر نوشت: اگر به فضای رسانه های غربی نگاه کنید بسیار ملتهب است. دیشب مستقیماً به مصاحبه یکی از نمایندگان پارلمان اروپا گوش دادم که به صراحت گفت ما به دنبال مشروعیت ی.ا هستیم. ایران را از نظام بین الملل منع کنید. باید ریشه این تعصب را جست و جو کرد و خشکاند. گرهی که با دست باز شود با دندان باز نمی شود.

تنش ها بین ایران و اروپا در حال افزایش است و هیچ نشانه ای از خویشتن داری دیده نمی شود. ریشه این مشکل به برداشت غرب از همکاری ایران و روسیه در جنگ اوکراین برمی گردد و موضوع برجام نقش عمده ای در آن ندارد. زیان های این رویارویی جبران ناپذیر و بیهوده است. و این افکار عمومی مردم ایران را بسیار نگران می کند. بدون شک پیامدهای این درگیری; فعلا در مرحله شفاهی موازنه منطقه ای را به ضرر کشورهای منطقه و به نفع اسرائیل تغییر خواهد داد. عبور از این مرحله مستلزم هوشمندی فراتر از دولت مستقر است. اجازه دهید سیاستمداران برنامه ریزی کنند.

اگر به فضای رسانه های غربی نگاه کنید، بسیار داغ است. دیشب مستقیماً به مصاحبه یکی از نمایندگان پارلمان اروپا گوش دادم که به صراحت گفت ما به دنبال مشروعیت ی.ا هستیم. ایران را از نظام بین الملل منع کنید.

باید ریشه این تعصب را جست و جو کرد و خشکاند. گرهی که با دست باز شود با دندان باز نمی شود. فضای بسیار شدیدی در افکار عمومی جهان علیه ایران در حال شکل گیری است. نه تنها رسانه های بین المللی، بلکه حتی رسانه های کوچک داخلی در غرب و رسانه های زرد به طور مرتب مشکلات ایران را بزرگ کرده و افکار عمومی را برای هرگونه عملیات احتمالی علیه ایران آماده می کنند. در این محیط، پاسخ های تهاجمی و آشکارا از موضع قدرت، درست بر خاک جنگ سالاران بازی می کند. این نوع موقعیت تنها به شواهد مورد نیاز آنها می افزاید.

اگر قبل از جنگ اوکراین تنها لابی اسرائیل در غرب به دنبال تامین امنیت پرونده با ایران بود، اکنون این موضوع علنی شده است. و این یک آستانه خطرناک برای هیچ است. یادمان باشد که نتانیاهو با توجه به بحرانی که در داخل دارد، قطعا به دنبال صدور این بحران به خارج از کشور است. بنابراین در این شرایط باید از هرگونه برخورد مستقیم پرهیز کرد. فضا باید آرام باشد.

در شرایط فوق، حل مشکل اوکراین در شرایط کنونی برای ایران ضروریتر از حل مشکل هسته ای و مذاکرات برجام است. در واقع غربی ها هیچ گاه نگران مشکل هسته ای ایران نبوده اند و بیشتر از آن به عنوان بهانه و ابزاری برای کنترل ایران در نظام بین الملل استفاده کرده اند. این تله ای بود که برای ایران گذاشتند و ایران با بدشانسی، خواسته و کورکورانه وارد آن شد و الان 20 سال است که کشور گرفتار است.

ایران از توسعه عقب افتاد، تجارت مختل شد، تورم سر به فلک کشید و فقر گسترده شد، جامعه فروپاشید و روند نزولی ادامه دارد. با این حال، روابط ایران و غرب به ندرت به تقابل مستقیم رسیده است. با این حال، اروپایی ها احساسات حساس دیگری در مورد اوکراین دارند. زیرا صحنه تقابل همه جانبه غرب و روسیه وجود دارد. و امنیت جان آنها در خطر است.

روس ها با کمال وقاحت و گستاخی وارد بازی روس ها شدند، ما هم با بی تدبیری کامل و وضعیتی نامانوس. کشورها در مورد امنیت خود با کسی شوخی نمی کنند. در ضمن ما در زمان جنگ با کسی شوخی نکردیم. ایران باید به شیوه ای دوستانه و مستقل از مذاکرات برجام از مناقشه روسیه و اوکراین خارج شود. یک ساعت زودتر بهتر است. ایران هیچ علاقه ای به این جنگ ندارد. لجاجت و مقاومت در این زمینه هیچ منافع ملی و توجیه اخلاقی ندارد.

دستگاه سیاست خارجی باید به صورت صریح و علنی وارد مذاکره مستقیم و مستقیم با اتحادیه اروپا شده و اعلام کند که آماده است کاملا غرب را منحرف کند و بی طرفی خود را در عمل به اثبات برساند. این عمل نشان دهنده ضعف نیست. توضیح، رفع ابهام و پرهیز از تعارض شرط عقل است. روس ها نیز باید موضع ایران را درک کنند و نخواهند ایران در درگیری که ایران در آن طرف نیست، دخالت کند.

دیدگاهتان را بنویسید