پیشنهاد نهایی برای حل بحران کنونی: انحلال کامل گشت ارجاع، عفو عمومی، رفع فیلترینگ و تشکیل کمیسیون حقیقت یاب غیردولتی.

پیشنهاد نهایی برای حل بحران کنونی: انحلال کامل گشت ارجاع، عفو عمومی، رفع فیلترینگ و تشکیل کمیسیون حقیقت یاب غیردولتی.

رسول متجب نیا در گفت و گو با روزنامه آرمان ملی، طرح پیشنهادی خود را برای خروج از شرایط کنونی کشور ارائه کرد.

او گفت:

نقطه شروع این طرح اعلام تعطیلی گشت ارشاد از آن تاریخ و عدم تکرار برخی از اتفاقات گذشته است.

فرض دوم این است که تا زمانی که کمیسیونی در این خصوص تشکیل نشده است، دادسرا و دادگاه از صدور حکم قطعی برای افراد خودداری کنند تا مشخص شود متهمان اصلی چه کسانی هستند. این طرح می گوید که نبرد امروز دو طرف دارد نه یک طرف. عده ای اعتراض کردند و متهم به اخلال و ناامن کردن جامعه شدند. طرف دیگر نبرد افرادی بودند که اشتباه می کردند. بر اساس اعلام شورای عالی امنیت ملی، در این اعتراضات حدود 200 نفر کشته شدند. در نتیجه اختلافی که امروز در جامعه وجود دارد، دعوا دو طرف است و به همین دلیل باید به ادعای دو طرف به طور مساوی و عادلانه رسیدگی شود، به دادسرا رفته و در دادگاه رسیدگی شود.

فرض سوم اعلام عفو عمومی برای کسانی است که در اعتراضات مرتکب جرم نشده اند. نتیجه این وضعیت ایجاد آرامش و نشاط در جامعه است.

فرض چهارم این است که گزارش ها و شکایات باید از هر دو طرف جمع آوری شود. و آنهایی که از هر نیرویی گلایه می کنند و آنهایی که از معترضان شکایت می کنند باید شکایت کنند. سوال مهم این است که شکایات را به کجا ببریم؟ باید به ارگان دیگری خارج از دولت ارجاع شود. به این نهاد، کمیته حقیقت یاب یا هر نام دیگری که برای آن انتخاب شود نیز می گویند که شامل 15 عضو است.

این 15 عضو چه کسانی هستند و توسط چه کسانی انتخاب شده اند؟

دو نفر از این 15 نفر توسط مراجع طراز اول کشور انتخاب می شوند که مراجعی مانند آیات اعظم، آقایان واحدی، شبیری زنجانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، سبحانی و جوادی آملی باید دو نفر را انتخاب و به عنوان اعضای این کمیته معرفی کنند. . دو نفر دیگر را به عنوان رهبران نظام انتخاب کنید. دو نفر نمایندگان صادق و دارای حسن سابقه هستند که توسط کلیه نمایندگان شورای اسلامی انتخاب می شوند. دو نفر نیز باید از طرفین والدین کشته شدگان اعتراضات اخیر را نمایندگی کنند که در این کمیته حضور داشته باشند. دو قاضی ارشد دیوان عالی کشور باید از بین تمامی قضات دیوان عالی کشور برای حضور در این کمیته انتخاب شوند. در این کمیسیون دو نفر از دبیران احزاب قانونی به انتخاب اتاق احزاب نیز باید حضور داشته باشند. دو نفر از حقوقدانان دانشگاهی که توسط اساتید حقوق دانشگاه تهران انتخاب می شوند باید در این کمیته حضور داشته باشند. در این کمیسیون باید یک نفر از نیروهای مسلح کشور حضور داشته باشد. این کمیته موظف به پذیرش کلیه شکایات و اعتراضات و رسیدگی به حقایق موضوع است.

نکته مهم در این کمیسیون این است که اعضای این کمیسیون باید مدافع حقوق زنان، جوانان و اهل سنت باشند و به این گروه ها احترام بگذارند. همه پرونده های موجود باید در این کمیسیون بررسی و نتیجه به دادسرا منتقل شود تا وضعیت متهمان دو طرف بررسی شود. همچنین می توان یک دبیرخانه برای این کمیسیون در خارج از مراکز دولتی در نظر گرفت. نکته دیگری که در شرایط فعلی می تواند موثر باشد این است که برای ایجاد آرامش در کشور تا زمانی که این کمیسیون نتایج نهایی خود را بیان نمی کند، فضای مجازی فیلتر شده و محدود از این وضعیت خارج شود. از این فضا استفاده کنید

پس از بررسی کافی این کمیسیون، کسانی که جرمی مرتکب نشده اند باید از زندان آزاد شوند و کسانی که مرتکب جرم شده اند به دادسرا تحویل داده شوند. دادگاه این افراد باید علنی و با حضور هیئت منصفه باشد. برای اطلاع مردم از وجود این کمیته، ابتدا لازم است مراجع سه گانه یا مسئولان مربوطه با صدور بیانیه ای به مردم اعلام کنند که منتظر نتیجه تحقیقات این کمیته هستند و اینکه هر کس مرتکب تخلف شود در نهایت در برابر قانون قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید