پیشنهاد 3500 میلیارد تومانی برای تصویب سیستم های آبیاری ارائه شد


ساعت: 14:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۱
کد خبر: 1889345

سید جواد ساداتی نژاد گفت: در این سفر 3500 میلیارد تومان برای سیستم های آبیاری، احیای قنوات، آبخیزداری، احیا و نوسازی باغات، احداث باغ اصلی در کرمان، رفع مزاحمت ها و سایر بخش های کشاورزی مصوب شد و در تلاش هستیم. تا از این اعتبار برای توسعه کشاورزی در ایران استفاده کنیم

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش «راه آرمان»، سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی همزمان با سی و یکمین سفر استانی رئیس جمهور و هیئت دولت به استان کرمان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان حضور یافت. استان و در جمع اعضای اتاق کرد کرمان اظهار داشت: امروز آخرین سفر هیئت دولت در اولین دوره ای است که به استان کرمان آمده ایم، این استان به لحاظ گستردگی و ظرفیت بی نظیر برای ما استان خاصی است.



وی افزود: نام کرمان با نام حاج قاسم عجین شده است و مدل سرمایه گذاری در این استان الگویی قابل تعمیم به استان های کشور است و یکی از بهترین الگوهای سرمایه گذاری به ویژه در حوزه مردمی را دارد. مشارکت بسیار هوشمندانه انجام شده است.

ساداتی نژاد تصریح کرد: در حوزه کشاورزی کارهای خوبی انجام شده اما به اندازه صنعت و معدن دیده نمی شود که این امر به دلیل پایین بودن ارزش افزوده بخش کشاورزی است. به همین دلیل یکی از اقدامات ما در وزارت جهاد کشاورزی توسعه کشاورزی پیمانی است، کشاورزی پیمانی روشی مدرن و مطابق با شرایط کشاورزی کشورمان و مالکان خرد است.

وی افزود: در طرح آزمایشی کشت پیمانی 250 هزار هکتار گندم و 45 هزار هکتار برنج کشت کرده ایم و در نظر داریم در سال زراعی جدید 2 میلیون هکتار از طریق کشت پیمانی کشت کنیم اما دغدغه ما فقط در حوزه مالی است. .

این مقام ارشد وزارتخانه خاطرنشان کرد: با توجه به سخنان مقام معظم رهبری در ابتدای سال که بیشتر در حوزه کشاورزی، حمایت از تولید داخلی، خودکفایی و حمایت از معیشت کشاورزان بود، در حال حرکت رو به جلو هستیم. و همه این چیزها در کشاورزی قراردادی اتفاق می افتد.

ساداتی نژاد ادامه داد: در سومین روز از اردیبهشت ماه در اولین جلسه شورای دولت قیمت گندم را 11 هزار و 500 تومان به تصویب رساندیم که تاثیر زیادی در تولید داشت، همچنین با تشکیل شورای قیمت گذاری محصولات کشاورزی، مجلس به تصویب رسید. کشاورز را به پای میز تصمیم گیری آورد که کار بسیار بزرگی است.

وی افزود: اقدام دیگر ما کاهش 43 درصدی قیمت کودهای اساسی بود که برای کشاورزی قراردادی به 40 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم و از بخش خصوصی می خواهیم در این زمینه به ما کمک کند.

وزیر جهاد کشاورزی در زمینه اسناد کشاورزی و حل معارضات اراضی اظهار داشت: 4 درصد از زمین های کشاورزی سند است و کشاورز فاقد هویت است. به همین منظور مرکز صدور اسناد زمین را ایجاد کرده ایم، البته تمرکز ما بر روی کشاورز در حل اختلاف اراضی است.

وی در خصوص طرح ارتقای یارانه و تسهیلات به دامداران و طیور گفت: از 20 هزار میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده برای دام و طیور تاکنون 8.2 میلیارد تومان پرداخت شده و حدود 83 هزار نفر از مرغداران و دامداران وصول کرده اند. تسهیلات و حدود 11.5 هزار میلیارد تومان باقی مانده است.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه بانک ها باید با کشاورزانی که مسئولیت امنیت غذایی کشور را بر عهده دارند، مهربان باشند، گفت: بانک کشاورزی در 24 ساعت 15 هزار میلیارد تومان مطالبات گندم کشاورزان را پرداخت کرده است و 8 بانک تجاری و بازرگانی کشور که این میزان است. مسئول پرداخت 15 هزار میلیارد تومان پس از گذشت دو ماه هنوز مبلغی را واریز نکرده اند که با اقدامات انجام شده میزان خرید تضمینی گندم از چهار و نیم میلیون تن در سال گذشته به حدود 7 میلیون تن رسیده است. دور .

وی با بیان اینکه گله های پرورشی ما سرمایه های کشور هستند و نمی گذاریم آسیب ببینند، تصریح کرد: از این ماه 30 میلیون تن تخم بارور شده خریداری می کنیم و گله ها و مرغ های پرورشی ما نباید به چالش کشیده شوند، تولیدکنندگان محصولات کشاورزی. شرکت خیریه نیست و باید اقتصادی و تجاری شود و سال آینده با تولید گندم به مرز خودکفایی خواهیم رسید. امسال به 6 میلیون تومان یارانه برای کشت سویا نگاه کردیم و در حال حاضر زمین های کمی در شمال کشور وجود دارد که زیرکشت نشده باشد.

ساداتی نژاد تصریح کرد: صادرات مرغ در انواع سویه ها برای کمک به تولیدکننده از طریق صادرات آزاد است و این کمک ها مستمر خواهد بود.

وی در زمینه انتقال آب گفت: طرح بازار آب را در کرمان شروع کنید، بزرگترین ثروت ما در استان های کویری مانند کرمان آب است و باید سازوکار دقیقی برای آن دیده شود، اولین مدل بازار آب در کاف و دشت قزوین است. انجام آن

این مقام ارشد وزارتخانه در خصوص خسارات سیل و سرما گفت: خسارت سیل و سرمازدگی یکی از دغدغه های ما بوده و مکاتباتی انجام شده و اقدامات لازم در دستور کار است.

وی با اشاره به تصویب اعتبارات پیشنهادی برای سفر به استان کرمان گفت: در این سفر 3 هزار و 500 میلیارد تومان برای تصویب سیستم های آبیاری، احیای قنوات، آبخیزداری، احیا و نوسازی باغات، ایجاد کلنگ زنی پیشنهاد شد. باغ در کرمان، مداخله‌زدایی و سایر بخش‌های کشاورزی را شامل می‌شود و تلاش می‌کنیم از این اعتبار برای توسعه کشاورزی در ایران استفاده کنیم.

وی افزود: 2 هزار میلیارد تومان برای ایجاد صنایع تبدیلی و جلوگیری از خام فروشی در استان اختصاص یافته است.

ساداتی نژاد در خصوص کشاورزی پیمانی گفت: 40 درصد تولید دنیا و 90 درصد تولید در برخی کشورها مانند بنگلادش از طریق کشاورزی پیمانی انجام می شود اما در ایران تنها یک درصد به کشاورزی پیمانی اختصاص دارد.

وی از اتاق بازرگانی معادن و کشاورزی خواست: توجه بیشتر به بخش کشاورزی و تامین سرمایه برای بخش کشاورزی، اتاق بازرگانی می تواند سرمایه گذاران سایر بخش های کشاورزی را تشویق کند و به آرامی سرمایه گذاران را برای بخش کشاورزی جذب کند.

ساداتی نژاد ابراز امیدواری کرد: به زودی به شرایط پایدار در کشاورزی دست یابیم.

وی تاکید کرد: از 16 اسفندماه دنیا با التهاب و نوسانات قیمتی مواجه شد و تورم بالایی در دنیا حاکم است و ما هم همزمان با این بحران یک طرح اقتصادی بزرگ را اجرا کردیم، بنابراین نوسانات قیمتی طبیعتا اتفاق می افتد. شبانه روز کار کرد تا کشور را به شرایط باثبات برساند.

وی افزود: در ایران وفور و عرضه مواد غذایی داشتیم که حاصل تلاش و همت صنعت دام و طیور و وزارت جهاد کشاورزی بود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید