پیشکسوت پرسپولیس: یحیی را غافل و فراموش نکنیم

پیشکسوت پرسپولیس: یحیی را غافل و فراموش نکنیم

باخت یحیی گل محمدی و شاگردانش در لیگ بیست و یکم با انتقادات زیادی از سوی پیشکسوتان و هواداران مواجه شد.

در این میان رضا جباری با نگاهی دیگر به این موضوع نگاه می کند و می گوید: به همه هواداران و پیشکسوتان می گویم که همه ما از باختن قهرمانی ناراحت و عصبانی هستیم، اما نباید 5 سال گذشته را فراموش کنیم. هرکسی به اندازه خودش مقصر است، اما درست نیست که همه تقصیرها را گردن یک نفر بیاندازیم و…

بقیه اظهارات هافبک تکنیکی پرسپولیس در دهه 80 را در ادامه می خوانید.

ابتدا می خواهیم بپرسیم قهرمانی حق استقلال بود؟

وقتی تیم ما قهرمان می شود، بی انصافی است که بگوییم این حق آنها نیست. برخی می گویند تیم یونان برنده شده است. همان طور که اتو رهاگل یونان را قهرمان اروپا کرد، اما چه اشکالی دارد؟ این تیم استقلال فلسفه داشت و از ابتدا می دانست هدفش چیست.

یعنی نمک و امثال آنها، درسته؟

من خودم فوتبال زیبا و با نتیجه را دوست دارم اما به استقلال اعتراضی ندارم. به نظر من فرهاد مجیدی و باشگاه استقلال سیاست درستی در پیش گرفته اند. اینکه بعد از حدود 10 سال قهرمانی، اولین هدف باید قهرمانی در جام باشد. آنها باید با فوتبال نتیجه گرا به این هدف می رسیدند. با توجه به اینکه آنها به همین شکل قهرمان شدند، دیگر نمی توان به اینکه در استقلال پاس های متوالی رد و بدل نشد یا بازی های مستقیم بیشتری انجام دادند، نمی توان اعتراض کرد، اما مهم قهرمانی بود که به دست آوردند.

به نظر شما قهرمان نشدن پرسپولیس بیشتر مقصر کی یا کی بود؟

به نظر من 4 عامل مدیریت، کادرفنی، بازیکنان و هواداران می تواند قهرمانی یک تیم را تعیین کند. در این بین فکر می کنم نقش بازیکنان خیلی مهمتر است. بازیکنانی که در موقعیت های حساس کار می کنند. به نظر من این حملات به یحیی گل محمدی منصفانه نیست.

یعنی یحیی گل محمدی مقصر نیست؟

من نمی گویم او مقصر نیست، اما یحیی گل محمدی ممکن است به اندازه او مقصر باشد. این را برای راضی کردن کسی نمی گویم. من هم زمانی که برانکو سرمربی پرسپولیس بود از او حمایت کردم. با این حال من می گویم 4 عامل باید به پیروزی یک تیم کمک کند. نیمه پر لیوان را باید ببینیم. یحیی گل محمدی 2 سال متوالی پرسپولیس را قهرمان کرد. او این تیم را به فینال لیگ قهرمانان آسیا رساند و نتایج شایسته ای کسب کرد.

اما آیا منتقدان معتقدند این موفقیت ها هم میراث برانکو است؟

در این مورد حرف های زیادی برای گفتن دارم. وقتی برانکو از پرسپولیس رفت خیلی ها نگران بودند و به این فکر می کردند که سرنوشت این مربی کروات چه می شود. اما یحیی گل محمدی آمد و راه برانکو را با موفقیت ادامه داد.

به هر حال برای برانکو راه آهن ساخته بود. اینطور نیست؟

چرا به رئال مادرید چند سال پیش اشاره نمی کنید؟ بعد از قهرمانی سه گانه زیدان با رئال، هیچکس جرات قبول هدایت این تیم موفق را نداشت. در این شرایط لوپتگی از تیم ملی اسپانیا جدا شد و سرمربی رئال مادرید شد اما نتوانست راه زیدان را ادامه دهد. هدایت تیم قهرمان کار آسانی نیست. یحیی گل محمدی کاری کرد که لوپتگی در رئال نتوانست در پرسپولیس انجام دهد. از او غافل و فراموش نشویم.

با این تفاسیر می گویید یحیی گل محمدی در پرسپولیس بماند؟

من وارد این بحث نمی شوم. این تصمیمی است که باشگاه و یحیی گل محمدی باید بگیرند. من معتقدم این حملات پی در پی به گل محمدی منصفانه نیست. شاید اگر پرسپولیس ذوب آهن را برد، استرس این برد روی استقلالی ها و …

فشار؟

بله، امروز به یکی از دوستان گفتم جام را در اصفهان و بازی با ذوب آهن را از استقلال باختیم. این برد نه تنها توانست اعتماد به نفس بچه های پرسپولیس را افزایش دهد، بلکه روی تیم استقلال هم تاثیر بگذارد. بعد از این تساوی در اصفهان، استقلالی ها راحت تر شدند و توانستند با اعتماد به نفس بیشتری به دیدارهای خود ادامه دهند. به هر حال تمام شد و از این به بعد باید به فکر فصل بعد باشیم.

در آخر حرف ناگفته ای ندارید؟

یک بار دیگر تاکید می کنم اگر حرفی می زنم به خاطر نام پرسپولیس و عشقی است که به این تیم دارم. این به معنای حمایت کورکورانه از یحیی گل محمدی نیست و امیدوارم عملکرد او را منصفانه قضاوت کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید