پیشگیری از 30 درصد سرطان های بزرگسالان

پیشگیری از 30 درصد سرطان های بزرگسالان

روز جدید بقیه الله رئیس دانشگاه گفت: سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشور است، اما حمایت های روانی و اقدامات تسکینی در کنار درمان دارویی می تواند نتایج بهتری به دست آورد.

سعید ابوالقاسمی رئیس دانشگاه بقیه الله گفت: سرطان دومین عامل مرگ و میر در کشور است و با افزایش سن و امید به زندگی این موضوع اهمیت بیشتری پیدا می کند.

به گفته وی، در حال حاضر 99 درصد موارد سرطان در بزرگسالان است و 30 درصد قابل پیشگیری است. اقدامات تسکینی در سرطان علاوه بر درمان دارویی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی افزود: وزارت بهداشت باید خدمات جدی تری در حوزه مراقبت های تسکینی ارائه دهد. مراقبت از خانواده بیماران سرطانی نه تنها دارو و درمان است، بلکه حمایت تسکینی نیز هست. این مراقبت های تسکینی تا زمان مرگ بیمار ادامه خواهد داشت.

ابوالقاسمی گفت: حمایت تسکینی جز بسته های بیمه ای نبود. حمایت های روانی از خانواده ها باید به خوبی انجام شود.

محمد واعظی رئیس بخش انکولوژی بیمارستان شریعتی گفت: بیمار سرطانی می تواند سال ها زنده بماند اما واژه سرطان فشار زیادی به خانواده ها وارد می کند.

به گفته وی، پیش بینی می شود تا سال 1404 به ازای هر هزار نفر 160 بیمار سرطانی در کشور داشته باشیم و در حال حاضر این آمار حدود 112 نفر در هزار نفر است.

وی افزود: اقدامات تسکینی برای بیمار سرطانی تا پایان عمر باید انجام شود. دستورالعمل های مراقبت تسکینی در وزارت بهداشت نوشته شده است.

محمد جهانگیری گفت: یکی از بحث های جدی در خصوص سرطان به عنوان یک بیماری مزمن در دنیا بحث مدیریت این بیماری است و باید برای مقابله با سرطان هم افزایی داشته باشیم. وی افزود: باید همکاری های علمی و اجرایی بین نهادهای مرتبط بیشتر شود.

جهانگیری گفت: تفاهم نامه ای با تجهیزات پزشکی خیربان تغازات برای تامین تجهیزات بیماران سرطانی منعقد شده است که در حال حاضر خدمات مراقبتی و تسکینی در منزل ارائه می کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاهتان را بنویسید