پیشگیری فیزیکی از قاچاق آرد چندان آسان نیست/ قیمت نان در نانوایی ها تغییر نمی کند


ساعت: 09:14
تاریخ انتشار: 1401/02/14
کد خبر: 1836372

جهان با بحران امنیت غذایی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین مواجه است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر دولت به آرد نان سنتی روی آورد مستقیماً به مردم یارانه می دهد و نان سنتی برای مصرف کننده گران نمی شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید جواد ساداتی نژاد در گفتگوی تلفنی با خبرنگار حوزه اخبار شبکه یک سیما در تشریح دلایل حذف آرد یارانه ای از صنف و صنعت گفت: امروز دنیا با بحران امنیت غذایی ناشی از جنگ بین دو کشور مواجه است. روسیه و اوکراین.”

وی با اشاره به اینکه 70 درصد نفت و 30 درصد غلات جهان توسط اوکراین و روسیه تولید می شود، افزود: جنگ باعث شده امنیت غذایی در همه کشورها با بحران مواجه شود و قیمت مواد غذایی در جهان بین 34 تا 60 درصد افزایش پیدا کند که این امر منجر به بروز بحران شده است. جیره‌بندی در برخی کشورها. «اروپایی شده است.

ساداتی نژاد با تاکید بر اینکه شرایط جدیدی در بحث امنیت غذایی جهانی ایجاد شده است، گفت: ایران نیز با توجه به قاچاق گسترده فرآورده های آرد تصمیم به رهاسازی آرد برای مصارف صنعتی دارد تا ثبات امنیت غذایی حفظ شود.

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه به دلیل یارانه دولتی گندم، قیمت جهانی این محصول با قیمت داخلی این محصول بسیار متفاوت است، افزود: ما مرزهای ایران هستیم که باید جلوی آن را گرفت.

ساداتی نژاد افزود: یک کیسه 50 کیلویی آرد در ایران 38 هزار تن قیمت دارد اما در برخی از کشورهای همسایه ایران بین 500 تا 600 هزار تن قیمت دارد و بنابراین با این اختلاف قیمت زیاد، پیشگیری فیزیکی از قاچاق امکان پذیر نیست.

وی افزود: بر اساس قانون بودجه دولت نیاز به تغییر نظام توزیع یارانه ها دارد و از این رو دولت قصد دارد یارانه مستقیم به مردم بدهد.

وزیر جهادکشاورزی با تاکید بر اینکه قیمت نان در نانوایی ها تغییری نکرده است، گفت: قیمت آرد صنفی و صنعتی با قیمت آزاد ۱۲ هزار تن محاسبه می شود تا از قاچاق جلوگیری شود و در روزهای آینده جبران شود. دولت برای جبران این افزایش قیمت مبلغی را در قالب یارانه واریز می کند و سپرده مستقیم دولت نزد مردم بیشتر از هزینه افزایش قیمت گندم است.

وی همچنین از کمبود جدی گندم در یکی از کشورهای همسایه خبر داد و گفت: این کشور قصد دارد حدود 3 میلیون تن کسری گندم را از طریق قاچاق از ایران تامین کند، بنابراین باید برای حفظ منافع ملی خود هوشیار باشیم.

ساداتی نژاد گفت: این تصمیم اگرچه سخت است اما جلوی فساد را گرفته و با پرداخت یارانه مستقیم به مردم هزینه ها جبران می شود.

وزیر جهاد کشاورزی بابیان اینکه در حال حاضر کمبود محصولاتی مانند ماکارونی یا غلات، دام و مواد خام روغنی وجود ندارد، افزود: اکنون در اوکراین کشت وجود ندارد و بحران جهانی غلات در سال آینده ادامه خواهد داشت.

ساداتی نژاد در پایان با بیان اینکه برای مقابله با این بحران جهانی باید اقدام ویژه ای انجام شود، افزود: دولت علیرغم همه سختی ها از سال گذشته اقدامات لازم را انجام داده و ارز مورد نیاز را تامین کرده تا ارز زیادی داشته باشیم.

بر اساس این گزارش، مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت جهادکشاورزی نیز افزایش قیمت نان سنتی را تکذیب کرد و تاکید کرد: اگر دولت به آرد نان سنتی روی آورد، یارانه آن را مستقیما به نان سنتی اختصاص می دهد. مردم و نان سنتی برای مصرف کننده گران می شود.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید