پیش از انتخابات، رقبای اصلاح طلب گفتند که معیشت مردم را به تحریم گره نمی زنند.

پیش از انتخابات، رقبای اصلاح طلب گفتند که معیشت مردم را به تحریم گره نمی زنند.

روز جدید نایب رئیس حزب اعتماد ملی در خصوص علت تشدید اعتراضات برای معیشت مردم گفت: قبل از انتخابات اصلاح طلبان رقیب و حتی شخص رئیس جمهور می گفتند که سرنوشت مردم را به هم پیوند نمی دهیم. امرار معاش با تحریم». اما اکنون می بینیم که سرنوشت همه چیز به تحریم گره خورده است.

اسماعیل گرامی مقدم، نایب رئیس حزب اعتماد ملی درباره افزایش اعتراضات برای معیشت مردم گفت: ابتدا باید پرسید که آیا مردم حق اعتراض به معیشت و معضلات اجتماعی را دارند یا خیر و پاسخ مثبت است. اعتراضات تا مدت ها ادامه خواهد داشت و اینکه کیفیت آنها چیست بحث دیگری است که در واقع چالش مهمی بین دولت و ملت خواهد بود، طبیعتاً ممکن است دولت تا حدودی این اعتراضات را تحمل کند یا تظاهرات را تحت کنترل خود درآورد، اما کنترل کنید. اعتراضات ممکن است به دست مسئولان مربوطه برود که همگی ناشی از موضوعی به نام ناکارآمدی مدیریتی است.

وی افزود: در واقع این ناکارآمدی مدیریتی منجر به کاهش شاخص های مثبت اقتصادی به منفی خواهد شد. عنوان یکی از متغیرهای اقتصادی خط فقر است. وقتی خط فقر بالا می رود، نامش روی کاغذ نیست و در لایه های زندگی مردم منعکس می شود. دیگر نمی توان با سخنرانی و شعار و … خط فقر را کاهش داد.

گرامی مقدم همچنین به تاثیر تحریم ها بر زندگی مردم اشاره کرد و گفت: وقتی جهت کشور به سمتی می رود که تحریم ها همچنان پابرجاست، سرمایه گذاران خارجی نمی توانند در کشور سرمایه گذاری کنند، ارزهای کشور بلوکه می شود، خارجی ما. ذخایر ارزی کاهش می یابد و با کاهش ارزش ریال، قدرت خرید مردم کاهش می یابد و خط فقر ایجاد می شود. ایجاد خط فقر شکاف طبقاتی را نیز افزایش می دهد که به نوبه خود باعث اعتراض مردم به وضعیت موجود می شود.

نایب رئیس حزب اعتماد ملی گفت: اقتصاد از دیدگاه سیاسی پیروی نمی کند. امروز وضعیت اقتصاد خوب نیست و برای حل این مشکل باید هر چه زودتر سیاست گذاری کرد و با دیپلماسی قوی از گرداب تحریم ها خارج شد تا اقتصاد کشور احیا شود. این تنها راه حل است. طبیعتا وقتی مردم به زیر خط فقر بیفتند چاره ای جز اعتراض نخواهند داشت.

وی افزود: اگر بخواهیم اقتصاد پویا داشته باشیم بدون نگاه به خارج و حل مشکلات داخل و خارج نمی توان اقتصاد خود را پویا کرد. ثروتی که ما داریم ارزشی دارد که با ارزش ثروت جهانی قابل مقایسه است. در دو ماه گذشته، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه سیاست هایی را اتخاذ کرده است که منجر به سقوط ارزش پوند در برابر همه ارزهای جهانی شده است. بنابراین در صورت تغییر سیاست، ارزش لیر ترکیه به تدریج افزایش خواهد یافت. ما هم باید همین کار را بکنیم. برخی معتقدند زمانی که همه ارزها در برابر ریال افزایش می یابند هیچ اتفاقی نمی افتد. نه، این اتفاق می افتد. به این ترتیب قیمت کالا در ایران افزایش می یابد و حتی قیمت کالاهای تولیدی در کشور افزایش می یابد.

گرامی مقدم تداوم اعتراضات را به وضعیت اقتصادی مرتبط دانست و گفت: اگر شرایط اقتصادی به همین منوال پیش برود و شاهد افزایش قیمت ارزهای خارجی به ویژه دلار باشیم، توده ها خالی می شوند و اعتراضات معیشتی در حوزه های مختلف صورت می گیرد. حوزه هایی مانند آموزش و پرورش.»، کارگران، بازنشستگان و غیره اضافه خواهند شد. دولت و دولت چاره ای جز افزایش تحمل خود ندارند، پس می توان امیدوار بود که این نوع اعتراض ها در این سطح باقی بماند. نیازهای مردم ناراضی، ممکن است حجم اعتراضات افزایش یابد و خشونت در اعتراضات افزایش یابد که این به نفع مردم و مسئولان نیست، مردم امیدوار خواهند بود.

نایب رئیس حزب اعتماد ملی در پاسخ به این سوال که آیا راهی جز مذاکره با غرب برای بهبود وضعیت معیشتی مردم وجود دارد که منجر به اعتراض نشود، گفت: قاطعانه می گویم راه دیگری وجود ندارد. همانطور که قبل از انتخابات گفته شد، ما نباید خود را گول بزنیم. لااقل با خودمان روراست باشیم. برخی معتقدند اگر با دنیای غرب در حال جنگ هستیم، همه ارتباطات باید قطع شود. چینی ها این کار را کردند یا روس ها؟ در نهایت تصمیماتی وجود دارد که هر کشوری تسلیم مواضع خود نشود، مقاومت کند و ارتباط برقرار کند تا معیشت کشورش به خطر نیفتد.

وی افزود: قبل از انتخابات اصلاح طلبان رقیب و حتی شخص رئیس جمهور می گفتند ما سرنوشت معیشت مردم را به تحریم گره نمی زنیم. اما حالا که خورشید آمده، به خاطر آفتاب می بینیم که سرنوشت همه چیز به تحریم گره خورده است. آیا می توان شاهد کشوری بود که درگیر تحریم است اما وضعیت اقتصادی آن کابوس است؟ مثلاً وقتی صادرکننده نفت هستیم، باید نفت خود را در جایی بفروشیم تا پول فروش آن را بگیریم. وقتی این امکان پذیر نیست، راهی برای انجام آن به ما نشان دهید. الان می گویند ما داریم کاری می کنیم که تحریم ها را دور می زنیم که اسمش رفع تحریم هاست. وقتی نفت روی آب را 5 دلار ارزان تر می فروشید، به این معنی است که به پایتخت کشور ضربه زده اید و سرمایه تا حد زیادی از بین رفته است. پس راهی جز دیپلماسی و مذاکره وجود ندارد و اگر راه دیگری وجود داشت، کشورهای دیگر نیز این مسیر را طی می کردند.

وی یادآور شد: برای مدتی که در تحریم هستیم هیچ سندی برای خنثی سازی تحریم ها ارائه نشده است. اما با دور زدن تحریم ها، بابک زنجانی از خنثی سازی تحریم ها، فقر و بدبختی بیرون آمد و بیرون آمد; بنابراین هیچ راهی برای خنثی کردن تحریم ها وجود ندارد مگر اینکه بگوییم این کار را ادامه می دهیم تا ببینیم در آینده چه اتفاقی می افتد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر من می توان با ثبات، قدرت، درایت و مصلحت در برابر زور مقاومت کرد، ارتباط برقرار کرد و تحریم های مردم را لغو کرد تا اعتراضات آنها کنترل شود.

دیدگاهتان را بنویسید