پیش بینی بازار سهام/ پیش بینی بازار سرمایه برای تحلیل بودجه خرد 1402


ساعت: 09:30
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۱۵
کد خبر: 1915346

یک کارشناس بازار پول و مالی با اشاره به انتظارات فعالان بازار سرمایه از تحلیل بودجه خرد سال 1402 گفت: اگر لایحه بودجه باعث افزایش قیمت توکن شود، این مشکل همراه با اثرات ناشی از افزایش در سود بانک ها و عدم اصلاح عرضه اوراق موجب تداوم سقوط خواهد شد.

مصطفی صفری کارشناس بازار پول و مالی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وی در خصوص آخرین وضعیت و رشد بازار سرمایه گفت: این روزها روند بازار طلا و دلار سیر صعودی دارد و بازدهی بازارهای رقابتی در بالاترین حد خود نسبت به بورس است. تورم همیشه به روند رشد بازار سرمایه کمک می کند. اما اگر در این بین هزینه های شرکت افزایش یابد، اثر این تورم بر بازار سرمایه به جای افزایش قیمت، مخرب خواهد بود.


سیگنال های منفی و مثبت بازار سهام یکدیگر را خنثی می کنند

وی ادامه داد: متأسفانه امروز در کشور ما رکود و بی اعتمادی به بازار سرمایه بیش از گذشته شده است و بیش از دو سال از آن زمان می گذرد. بازار سرمایه این کشور در رکود به سر می برد و به همین دلیل نتوانسته از شرایط تورمی استفاده کند.

بیشتر بخوانید:
الزامات تهیه لایحه بودجه 1402/تخصیص باید واقعی و قابل انجام باشد

وی توضیح داد: البته باید گفت که اتفاقات هفته های اخیر بر بورس تاثیر داشته و در حالی که عرضه حجم زیادی خودرو در بورس می توانست شوک مثبتی به بازار وارد کند، ناگهانی استعفای رئیس بورس تا حدی این تراز مثبت را به هم زد.

این کارشناس اقتصادی افزود: عشقی که پس از استعفای پرحاشیه خود به سازمان بورس بازگشت، در نشست خبری ۱۷ آبان درباره اسناد گام که یکی از مهم ترین دغدغه های اهالی است، پرداخت. بازار سرمایه بود گفت: سازمان در حال بررسی روند انتشار اوراق گام است و احتمالاً اصلاح سیاستی در این زمینه صورت نگرفته است و احتمالاً همین روند از سال 2018 در ارائه این اوراق ادامه خواهد داشت.

صفری در خصوص صحبت های رئیس سازمان بورس و تاثیر نرخ سود بر بازار سرمایه گفت: متاسفانه نرخ سود با سهام رابطه معکوس دارد و این موضوع در کل اولین ادبیات اقتصادی محسوب می شود. جهان زمانی که بانک ها فروش اوراق را از طریق عملیات بازار آزاد دنبال می کنند، هدفشان کنترل نرخ سود است، اما در حوزه اوراق گام شاهد بودیم که بانک ها این اوراق را منتشر کردند و بانک مرکزی در این موضوع دخالتی نداشت و در حال حاضر اوراق قرضه گام که دارای درصد 30 او دارای درصد تبدیل به رقیب بازار سرمایه بوده است


اگر لایحه بودجه قیمت توکن ها را افزایش دهد، کاهش ادامه خواهد داشت



وی بیان کرد: این اتفاق باعث سقوط آزاد سهام در بازار می شود و در صورتی که عملیات بازار آزاد توسط بانک مرکزی کنترل نشود، سقوط دیگری را به دنبال خواهد داشت. بازار سرمایه خواهد شد و این مشکل باید فورا اصلاح شود.

این تحلیلگر بازار سرمایهمعتقد است: تفاوت دلار آزاد با نیم دلار نیز یکی از دغدغه های فعالان بورسی است که قیمت نهایی برخی نمادها را تحت تاثیر قرار می دهد که ممکن است روند نزولی آن نیز ادامه یابد.

وی در پاسخ به پیش بینی بازار این هفته گفت: کارشناسان منتظر هستند بودجه 1402 تحویل داده شود تا بتوانند تعیین کنند که آیا جهت بازار ممکن است مثبت یا منفی باشد. اگر در بودجه امسال مانند سال گذشته شاهد افزایش مخارج شرکت ها باشیم، باز هم اقتصاد و به ویژه بازار سرمایه را تهدید می کند.

دیدگاهتان را بنویسید