پیش بینی دکتر امیرصدری برای ششمین قله تاج در ایران: احتمالا تا 15 اسفند در اوج خواهیم بود.

پیش بینی دکتر امیرصدری برای ششمین قله تاج در ایران: احتمالا تا 15 اسفند در اوج خواهیم بود.

روز جدید دکتر امیرصدری، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی تهران، گفت: با توجه به اینکه مرگ و میر و شدت بیماری امیکرون زیاد نیست، برخی کشورها به محدودیت‌های سخت‌تر باز می‌گردند، اما برخی تلاش می‌کنند محدودیت‌های بیشتری را اعمال کنند. پیک امروز تفاوت کشور ما با کشورهای دیگر کمبود مراکز کودک در نظام سلامت است، امکانات پزشکی ما برای کودکان محدود است، این بیماری بیشتر در کودکان دیده می شود و در این زمینه کمبود داریم، بنابراین فکر می کنم ما باید از طرف کودکان به محدودیت های قبلی بازگردید.

مشکل Omicron چقدر جدی است؟ کی به قله برسیم؟

تعداد مراجعات سرپایی به بیمارستان ها و مراکز درمانی بسیار زیاد است

پیش‌بینی می‌شود که میزان بروز آنقدر افزایش یابد که میزان بستری شدن و مرگ و میر ما به اوج قبلی بازگردد.

احتمالا تا 15 اسفند با پیک خواهیم بود

به عنوان کسی که از اخبار و با توجه به دیده ها و شنیده هایم پیگیری می کنم باید بگویم که با وجود اینکه کپک در جامعه اومیکرون است اما همچنان اختلال دلتا داریم و سرماخوردگی و آنفولانزا دیده می شود اما بهتر است. برای انجام همه اینها یک تاج فرض کنید. ما قطعاً به پیک پیوستیم زیرا تعداد مراجعات سرپایی به بیمارستان ها و مراکز درمانی بسیار زیاد است و نسبت به دو هفته قبل چندین برابر شده است. خوشبختانه امروزه میزان بستری شدن در بیمارستان پایین است و این از ویژگی های نوع امیکرون است. مثلاً اگر تعداد مراجعات ده برابر شده باشد، میزان بستری ما دو برابر شده است. اما پیش‌بینی می‌شود که میزان ابتلا به این بیماری به حدی افزایش یابد که بستری شدن و مرگ ما به اوج قبلی بازگردد. در مورد زمان پیک دو نظر اختلاف وجود دارد. برخی کارشناسان بر این باورند که در هفته آینده و هفته آینده فرکانس ارسال و انتقال به حدی خواهد بود که به سرعت از قله عبور کرده و نقطه اوج خواهیم داشت. اما اکثر اپیدمیولوژیست ها معتقدند حداقل تا 4 هفته آینده به اوج خواهیم رسید و این وضعیت تا اوایل فروردین ادامه خواهد داشت. نظر من این است که تا 15 اسفند با پیک خواهیم بود.

چه زمانی افراد باید به بیمارستان مراجعه کنند و به پزشک مراجعه کنند؟

در 80 درصد موارد نیازی به مراجعه به پزشک نیست

مراجعه به پزشک و مقامات پزشکی با علائم خفیف می تواند فشار زیادی بر سیستم ما وارد کند

در ایران دو نوع امیکرون وجود دارد

در کشورهایی که امروزه درگیری شدید وجود دارد، به این نتیجه رسیده اند که در 80 درصد موارد نیازی به مراجعه به پزشک نیست و مراجعه به پزشک و مراجع پزشکی با علائم خفیف می تواند فشار زیادی به سیستم ما وارد کند و نمی تواند مفید باشد. گفته می شود اگر افراد دارای علائم خفیف هستند بهتر است با احتیاط در خانه بمانند و استراحت کنند، اما در صورت تداوم درجه حرارت و یا خوب نبودن وضعیت عمومی و تنگی نفس، تنفس سریع، تپش قلب و سرفه های شدید. تحت تاثیر درمان قرار نمی گیرد برای بستری شدن در بیمارستان. اومیکرون در ایران دو نوع است و این گونه است که اگر یکی را بگیرید می توانید دیگری را بگیرید. البته این احتمال بسیار نادر است. با توجه به اینکه ایمنی ایجاد شده موقتی است، نباید فکر کنم که چون آلوده هستم دیگر رعایت نمی کنم و حتما باید بیشتر رعایت کنم.

برخی می گویند تست های PCR در تشخیص omicron ها شکست می خورند. این گفته چقدر می تواند درست باشد؟

میزان خطا در PCR قدیمی بالاست

اگر دو آزمایش منفی داشتید، می توانید فرض کنید که آلوده نیستید

تست omicron داریم، میزان خطا در PCR قدیمی بالاست. باید تست omicron باشد که همه مراکز ندارند. واقعیت این است که در بسیاری از موارد ممکن است تشخیص داده نشود و گفته می شود که در صورت منفی بودن دو آزمایش، می توانید فرض کنید که مبتلا نیستید، اما اگر علائم کپک وجود دارد، باید بگویید که امیکرون دارید. یا دو آزمایش منفی یا خواندن علائم بالینی.

آیا درست است که omicron ریه ها و قسمت اعظم دستگاه تنفسی فوقانی را درگیر نمی کند؟

بیماری ریوی نوع Omicron نادر است

بله درست است و خوشبختانه بیماری ریوی ضعیف است. اما باید بدانیم که اگر 100 نفر به دلتا مبتلا شوند، وضعیت ده نفر وخیم خواهد بود. فراوانی omicron بسیار بیشتر از گونه های دیگر است.

کادر پزشکی آسیب زیادی می بیند. آیا سیستم سلامت پیک کشور را مختل می کند؟

از این رو آمریکا با دیدن این وضعیت، دوره قرنطینه را از 14 به 21 روز به 5 تا 6 روز افزایش داد و گفت 5 تا 6 روز اوج بیماری است و قرنطینه کامل است و پس از آن باید برای کار بیایند. دو ماسک یا ماسک 95. حتی گفته می شود وقتی در خانه هستید حتی بعد از 5 تا 6 روز از ماسک استفاده کنید.

برخی محدودیت های شدید مانند تعطیلی مدارس و رستوران ها و غیره را پیشنهاد می کنند و برخی دیگر می گویند محدودیت ها و تعطیلی هیچ تاثیری در جلوگیری از گسترش سریع Omicron ندارد. نطر شما چی هست؟

امکانات پزشکی ما برای کودکان محدود است

فکر می کنم از طرف بچه ها باید به محدودیت های قبلی برگردیم

از آنجایی که تعداد مرگ و میر و شدت بیماری در Omicron زیاد نیست، برخی از کشورها به محدودیت‌های کمتر سخت‌گیرانه بازگشته‌اند، اما برخی کشورها در تلاش برای اعمال محدودیت‌های بیشتر هستند. برخی از کشورها امروز پیک را رد کردند. تفاوت کشور ما با سایر کشورها نبود مراکز نگهداری کودکان در نظام سلامت است. امکانات پزشکی ما برای کودکان محدود است. این بیماری بیشتر در کودکان دیده می شود و در این زمینه کمبود داریم، بنابراین فکر می کنم باید از طرف کودکان به محدودیت های قبلی برگردیم.

دیدگاهتان را بنویسید