پیش بینی مهم قیمت خودرو در بازار/ آیا دوباره قیمت خودرو آتش می گیرد؟

پیش بینی مهم قیمت خودرو در بازار/ آیا دوباره قیمت خودرو آتش می گیرد؟

روز جدید یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است که ثبات قیمت در بازار خودرو احتمالا از اواخر تابستان یا اوایل پاییز از بین می رود و موج بعدی افزایش قیمت ها در اواسط پاییز و اوایل زمستان به بازار بازمی گردد.

مریم فکری: چند هفته ای است که قیمت ها در بازار خودرو جا افتاده است و اگر تغییری در قیمت ها وجود داشته باشد، افت یا افزایش قیمت اندک و نامحسوس است.

کارشناسان بازار خودرو بر این باورند که این شرایط قیمت گذاری در بازار خودرو با گذشته متفاوت است. از آنجایی که تغییرات قیمت به صورت فصلی اتفاق می افتاد، اما در چند سال گذشته، بازار خودرو رفتاری خارج از عرف فصلی و برخلاف روند سالانه از خود نشان داده است، رکود قیمتی و نفس کشیدن در تابستان و حتی در آستانه سال جاری رخ داده است. بایرام.

به گفته آنها، موضوعاتی مانند واردات خودرو و موضوع برجام نیز در این تغییر بی‌تأثیر نبوده و در دوره‌های رونق فصلی باعث رکود بازار و تاخیر خریداران و جابه‌جایی دوره‌های فصلی شده است.

روند تورمی در بازار خودرو

در همین رابطه فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خبرآنلاین گفت: تحلیل روند تورم نشان می دهد که تغییرات قیمت در بازارها به صورت مستمر اعمال نمی شود، بلکه به تدریج با افزایش در دوره های کوتاه مدت اعمال می شود. زمان و ثبات نسبی پس از آن در بازار.اعمال شود.

وی افزود: در واقع قیمت‌ها در بازه‌های زمانی بی‌ثبات می‌شوند و با نرخ نسبتاً بالایی افزایش می‌یابند، این افزایش تا زمانی اتفاق می‌افتد که معاملات کاهش قابل توجهی پیدا می‌کند و پس از آن اصلاح منفی قیمت رخ می‌دهد و قیمت‌ها با شیب بسیار کم و آهسته کاهش می‌یابد تا زمانی که حجم معاملات مجدداً افزایش یابد. .

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: افزایش حجم معاملات همزمان با روند بعدی تورم است و اصلاح قیمت بعدی رخ خواهد داد. این روند حتی در تورم های شدید سال های اخیر نیز محسوس است و مختص بازار خودرو نیست و بسته به نوع و گروه کالاها و عرضه، میزان نیاز به کالا و توان دارای بازه های زمانی چند ماهه تا یک ساله است. از مشتری

زاوه با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: در بازار اجاره، دوره های افزایش قیمت بیشتر در تابستان است که قیمت ها تا تابستان بعد از ثبات نسبی یا رشد کندتری برخوردار است. در بازار مواد غذایی به دلیل سرکوب قیمت ها توسط مراجع نظارتی، این امر با پدیده فروش کم یا بی کیفیتی با بازه زمانی 3 تا 6 ماهه جبران می شود.

بازار خودرو در دوره تنفس بهار

این کارشناس بازار خودرو افزود: در بازار خودرو این دوره ها معمولا فصلی است. طی چند سال گذشته بازار خودرو رفتاری خارج از عرف فصلی خود از خود نشان داده و برخلاف روند سالانه، رکود قیمتی و نفس کشیدن در تابستان و حتی در آستانه عید رخ داده است.

زاوه افزود: اگرچه نمی توان نقش موضوعاتی مانند واردات خودرو و موضوع برجام را در این تغییر نادیده گرفت که باعث رکود بازار و تعویق خریدار در دوره های رونق فصلی و در نتیجه جابجایی دوره های فصلی شد.

وی گفت: در حال حاضر بازار به جای اینکه منتظر واردات خودرو، رونق تولید و یا تاثیر برجام باشد، در اتاق تنفس تورم بهاره قرار دارد و این خطر وجود دارد که در اوایل پاییز دوباره قیمت ها با رشد نجومی مواجه شوند.

این کارشناس صنعت خودرو تصریح کرد: عوامل موثر بر کنترل قیمت ها مانند واردات خودرو از اردیبهشت ماه در روند عجیب و مسلما مشکوک وزارت مخفی کاری مسدود شده است.

زاوه خاطرنشان کرد: در حالی که وزارت حراست اصرار دارد هیچ اطلاعاتی از مقررات حتی با فعالان حوزه و انجمن واردکنندگان در میان نگذارد، وزیر از مذاکرات گروهی برای واردات خودروهای اقتصادی خبر می دهد که این خود موید رانت سیستمی و فساد گسترده است. .

وی گفت: برجام به یک پرونده مزمن و بی پایان تبدیل شده و حتی در صورت اجرایی شدن نیز با بلاتکلیفی زیادی مواجه است.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: انتقادات گسترده تیم قبلی از عدم دریافت ضمانت کافی و اشتباهات راهبردی در روابط با آمریکا و همچنین تمام انتقاداتی که متوجه موضوعات دیگری مانند توسعه و رشد اقتصادی و کنترل تورم در جایگاه مسئولیت بود. و اکشن این به دستاوردهای بیشتری ختم نشد و به نظر نمی رسد. در واقع، حتی اگر معامله ای وجود داشته باشد، غیر معمول به نظر می رسد که حتی دوره اول را تکرار نمی کند.

زاوه تصریح کرد: وزیر در خصوص بحث افزایش تولید از روز اول وعده هایی مشابه ارزو داد و در نهایت پس از گذشت یک سال و تجربه تولید ناقص 170 هزار دستگاه به روند معقول تری بازگشت. با این حال، جاه طلبی های مضر در صنعت خودروسازی کشور همچنان ادامه دارد.

وی تاکید کرد: اصرار بر طراحی و ساخت محصولات جدید در حالی که تیراژ محصول بسیار پایین است و قدرت خرید مردم در حد 8 تا 10 هزار تومان است، مشکلات را تشدید می کند.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: رونق محدود تولید چندان پایدار به نظر نمی رسد و با تشدید تنش ها در تایوان، احتمال دارد روند تولید خودرو ایران با اختلالات بیشتری مواجه شود که نشان از عدم آگاهی معاونت دارد. وزارت صنعت خودرو در مورد تحولات بین المللی.

زاوه گفت: اگرچه تلاش می شود با تولید SKD های چینی در بخش خصوصی در تیراژ پوچ، شکنندگی تولید ایران برطرف شود، اما ارز سنگین این مدل تولیدی بدون ارزش افزوده احتمالا به درگیری بین وزارت امنیت تبدیل می شود. و بانک مرکزی. این تضادها و شکنندگی ها باعث می شود که نتوان به تیراژ 1.5 میلیون دستگاهی دست پیدا کرد و احتمالا سقف تولید را در 800 هزار دستگاه متوقف کرد. با این حال، همین گردش نیز نیاز به نقدینگی زیادی دارد که از سوی صنعت بانکداری تامین می شود که به شدت به تورم دامن می زند.

موج جدیدی از افزایش قیمت ها از ابتدای پاییز

این کارشناس صنعت خودرو گفت: مجموعه عوامل نشان دهنده این است که این رکود قیمت ها ثبات در کنترل تورم نیست، بلکه از سوی دیگر آمار نگران کننده کسری بودجه همراه با افزایش شدید نقدینگی در کشور و افزایش شدید نقدینگی در کشور است. البته بی انضباطی شدید مالی دولت و عدم نظارت بر شبکه بانکی. دستیابی به تورم 35 درصدی غیرممکن به نظر می رسد و احتمال می رود تا پایان سال تورم کشور به کمتر از 40 درصد نرسد.

زاوه یادآور شد: این روند تورمی به معنای افزایش مجدد قیمت ها در بازار است که در نهایت تنها برای مدت معینی با افزایش محدود عرضه جایگزین می شود و یا سرعت آن کاهش می یابد اما اختلالی در روند کلی صعودی ایجاد نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می رسد ثبات قیمت ها از اواخر تابستان یا اوایل پاییز دوباره از بین برود و موج بعدی افزایش قیمت ها در اواسط پاییز و اوایل زمستان به بازار بازگردد. شدت آن باید افزایش یابد و اگر دولت شناور بودن قیمت ها در مبدا تولید را تشخیص دهد می توان به شدت کمتر امیدوار بود اما به هر حال نمی توان از این مشکل فرار کرد.

دیدگاهتان را بنویسید