پیش بینی های وحشتناک برای بازار گوشت و مرغ

پیش بینی های وحشتناک برای بازار گوشت و مرغ

روز جدید : پیش بینی های وحشتناکی پس از حذف ارز 4200 تومانی از بازار پروتئین به گوش می رسد. در حالی که هر کیلوگرم مرغ به بیش از 40 هزار تن رسیده است، اکنون فعالان بازار پیش بینی می کنند در آینده نزدیک حدود 80 هزار تن در هر کیلوگرم از این محصول پروتئینی باشد. داستان مشابهی در بازار گوشت قرمز وجود دارد. فعالان بازار می گویند اتفاقات سال 97 تکرار می شود. سوالی که افکار عمومی را به وجد می آورد این است که آیا عده ای قصد برهم زدن بازار و واردات را دارند یا واقعا تولید گوشت کافی نیست؟ هیچ پاسخ دقیقی برای چنین سوالاتی وجود ندارد. در این میان وضعیت اقشار ضعیف و حتی متوسط ​​به خوبی شنیده نمی شود. اقشاری ​​که بسیاری از آنها کاهش شدید مصرف گوشت و مرغ را گزارش می دهند. «میوه، گوشت، مرغ و تنقلات به طور کامل حذف شده است. لبنیات گران شده است و هر چیزی که می رویم افزایش عجیبی دارد. مصرف گوشت ماهی قرمز یک بار و مرغ یک بار در هفته «و …; به نظر می رسد سکانداران اقتصادی نیز این روزها در کانون توجه قرار گرفته اند. برخی از پرداخت یارانه به فقرا برای خرید گوشت خبر می دهند. عده ای بار دیگر به مهمانی رفتند و خلاصه وضعیت معیشتی شان به هم خورد و روز به روز عرصه بر مستضعفان تنگ و تنگ تر شد.

یارانه 300 هزار تنی و قیمت غیرقابل تحمل گوشت

هیچ راه حل موقتی برای رهبران اقتصادی برای جبران افزایش قیمت محصولات پروتئینی وجود ندارد. ایلنا در همین رابطه می نویسد، در حالی که یکی از نمایندگان اتاق کشاورزی در اتاق بازرگانی ایران گمانه زنی مبنی بر پرداخت حدود 300 هزار تن از این یارانه به هر خانوار را مطرح می کند، برخی کارشناسان نسبت به حجم این طرح واکنش نشان دادند. اثرات پرداخت مستقیم نقدی با کارت بانکی بر سرپرست خانوار را دادند. البته موضوع یارانه گوشت و مرغ دهک های اول تا ششم جامعه در روزهای اخیر از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون تلفیق مطرح شده است. در حالی که یکی از نمایندگان اتاق کشاورزی در اتاق بازرگانی ایران گمانه زنی مبنی بر پرداخت حدود 300 هزار تن از این یارانه به هر خانوار را مطرح کرده بود، برخی کارشناسان نظرات متفاوتی را در خصوص حجم طرح و آثار نقدی مستقیم بیان کردند. پرداخت به کارت بانکی سرپرست خانوار خالی از لطف نیست.

یارانه نقدی مستقیم فقط اثر تورمی دارد

فعالان صنفی در حال حاضر با تنظیم بازار گوشت به آخرین سیاست های اقتصادی پاسخ می دهند. در همین راستا علی عسگر نجاری معاون اجرایی خانه کارگر استان زنجان در واکنش به مصوبه احتمالی دولت پیشنهادی مجلس، گفت: 4200 تن است و مشخص نیست بر اساس چه میزان کار کارشناسی و چه مقدار و چه میزان است. چه معیارهایی نه تعداد دهک ها و نه میزان پرداختی های دولتی در این زمینه مشخص نشده است.»

این فعال صنفی با تاکید بر اخبار جنجالی مسئولان و تاثیر روانی این اختلال در جامعه گفت: گوشت را مدیریت کنید، با پرداخت کوپن می تواند موثر باشد. اما وقتی دولت مستقیماً به سرپرستان خانوار پول می دهد و کارت جداگانه صادر نمی کند، دقیقاً بدون نظارت بر بازار تورم است. با توجه به اینکه یکی از معاونان رئیس جمهور رسما افزایش قیمت را با افزایش 57 درصدی دستمزد کارگران توجیه کرد، این به معنای آماده کردن جامعه برای مقابله با تورم ویرانگر نیست.

نجاری گفت: در شرایطی هستیم که بسیاری از کارگران شرکت در فروردین ماه با پیام مدیران مبنی بر لغو تمام ساعات اضافه کاری به دلیل افزایش حقوق مواجه هستند. وی افزود: محاسبه تورم تجمعی برای سبد مصرفی کارگران هرگز توسط دولت انجام نشده است و این سیاست‌های دولت بدون نظر اقتصاددانان منتقد و انجام این محاسبات راه به جایی نخواهد برد.

معاون اجرایی خانه کارگر زنجان در پاسخ به بحث رقم مطرح شده از سوی اعضای اتاق بازرگانی و امکان پرداخت رقم 250 تا 300 هزار تومانی، گفت: با خانواده ها تماس بگیرید. هر چقدر هم که این مبلغ ناچیز به نظر برسد، دولت ها نمی دانند که کارگران اغلب نمی توانند این مقدار را وارد بازار گوشت کنند و می توانند از این پول برای تهیه نان و تخم مرغ و حتی حمل و نقل آن استفاده کنند. در این زمینه به نظر می رسد دولت از اثرات تورمی این اقدام بر اقتصاد و وضعیت مالی خود اطلاعی ندارد.
وی تاکید کرد: پرداخت این مبالغ برای تهیه گوشت مانند پرداخت کمتر از 700 هزار تن گوشت به عنوان حق مسکن اقدامی صوری و نمایشی برای حل مشکل است. وی گفت: از آنجایی که سیاست پرداخت نقدی همواره تابع تورم است و به گفته خود رئیس جمهور 45 هزار تن از زمان آقای احمدی نژاد اکنون 7 هزار تن از دوره ریاست جمهوری وی هزینه دارد، این در نهایت منوط به زمان و ارقامی مانند 300 یا 300 تن است. حتی 500000 تن نیز در آینده نزدیک ارزش کمی خواهد داشت.

نجاری در پایان خاطرنشان کرد: ما از هر دولتی که قصد کمک به طبقات پایین جامعه و کارگران را داشته باشد حمایت می کنیم و هیچ گونه سوگیری سیاسی را وارد این بحث نمی کنیم، اما به شرطی که نمایش زور نباشد.

دولت به جای یارانه دادن به مردم به کشاورزان یارانه می دهد

آلبرت بگزیان، استاد اقتصاد دانشگاه تهران و پژوهشگر اقتصادی در پاسخ به این پیشنهاد مجلس، گفت: «اصل در اقتصاد ایران، کنترل قیمت‌ها است» تا از سوی دولت بسیار مؤثر باشد.

وی گفت: افزایش قیمت تمام شده دام و طیور افزایش یافته و این موضوع بر قیمت ها تاثیر گذاشته است. وی افزود: دولت باید تلاش کند که بازار را ترک نکند و با اقداماتی مانند پرداخت یارانه دوباره اقدامات تورمی را انجام ندهد. بزیان با تاکید بر اینکه این اقدام تاثیری بر معیشت اقشار آسیب پذیر نخواهد داشت، تصریح کرد: این اقدام دولت است.

وی در پایان گفت: امیدواریم دولت جلوی این کار را بگیرد و به خود کشاورزان یارانه بدهد. معمولا در دنیا برای کنترل بازار و بهبود شرایط زندگی در شرایط سخت، یارانه به تولیدکننده برای کاهش هزینه ها داده می شود و این کار را با نظارت همه جانبه تولیدکنندگان برای مصرف مناسب انجام می دهند، اما در ایران این سیاست به صورت نقدی مستقیم است. فراتر از فرآیند توزیع کاربرگ های الکترونیکی، همواره آثار تورمی نیز داشته است که در نهایت بر ضد آن بوده است. ما تعجب می کنیم که چرا به مشاوران دولت مسائل بدیهی مسئولین یادآوری نمی شود و باید در این مورد فکر جدی تری کرد.

میزان بار مالی دولت از اجرای سیاست یارانه گوشت

توجه به موضوع یارانه نقدی در شرایطی بسیار حائز اهمیت است که در شهریورماه سال گذشته وزیر کار در گفت و گو با یکی از خبرگزاری ها عملا سیاست یارانه نقدی را رد و آن را بی فایده خواند. وی در پایان خاطرنشان کرد: این چرخه معیوب باعث ایجاد کسری دائمی بودجه در صندوق های دولت و تامین اجتماعی می شود و باید در نهایت از هیچ درآمدزایی کنیم و با این چرخه همیشه باید به دنبال آن باشیم. بیایید تورم را کنترل کنیم.

وی با اذعان به اینکه پرداخت یارانه نقدی تاثیری در رفاه ندارد، تاکید کرد: افراد ثروتمند نباید از این یارانه ها بهره مند شوند. اکنون که دولت هفت دهم کمک گیرندگان را برای اجرای این طرح هدایت کرده است، بار مالی این طرح چقدر باید باشد؟

اگر در بهترین و کمترین حالت برای دولت جمعیت تنها شش دهک حدود 60 میلیون نفر (که در واقع بسیار بیشتر از این رقم است) دریافت ماهیانه 300 هزار تن برای هر سرپرست خانوار حداقل مورد پرداختی است. ضرب و تقسیم ساده بیش از 18 تریلیون تن در ماه و رقمی در حدود 220 تریلیون تن در سال را شامل می شود. یعنی در حالی که خود مجلس به دولت دستور داده است با توجه به رفع 4200 تن، حدود 250 هزار میلیارد تن برای جبران کل کمبود مردم اختصاص دهد. اکنون با توجه به رقم 220 هزار تنی یارانه گوشت، تنها 30 هزار میلیارد تن از این رقم پیشنهادی مجلس برای سایر کالاهای اساسی مانند دارو و حبوبات باقی مانده تا بین مردم توزیع شود. در واقع برای اجرای مصوبه مجلس مبنی بر حفظ قیمت کالاها در حدود شهریور 1400، دولت تنها 30 هزار میلیارد تن جیب در سال دارد که هم از انتقال غلات و هم دارو حمایت کند!

با این حال، باید دید تزریق مستقیم همین مقدار یارانه انبوه چه تأثیری مستقیم بر جامعه خواهد داشت. این رقم چندین برابر یارانه 45 هزار تنی است که خود آثار تورمی قابل توجهی بر اقتصاد آن زمان داشت.

دیدگاهتان را بنویسید