پیش بینی هزینه حج در 5 گروه قیمتی

قرار بود ثبت نام شرکت کنندگان در حج تمتع 1402 از 9 آذرماه آغاز شود که به دلیل مشکلاتی این اتفاق نیفتاد و مسئولان سازمان حج و زیارت ثبت نام حج تمتع آینده را به زمان دیگری موکول کردند.

تخصیص 28.5 هزار تومان و پیش بینی هزینه 150 میلیون تومانی حج 1402

با توجه به اینکه هنوز قیمت حج تمتع قطعی نشده و ثبت نام حج انجام نشده است و واجدین شرایط این سفر معنوی همچنان منتظر تعیین قیمت حج 1402 و گمانه زنی ها در خصوص حج تمتع هستند. هزینه بالای سفر حاج تمتع نگرانی هایی را در مورد تامین مالی آن ایجاد کرده است.

البته در روزهای گذشته حجت الاسلام سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت هزینه حج آینده را حدود 150 میلیون تومان عنوان کرده بود.

این در حالی است که به گفته سیدصادق حسینی، رئیس سازمان حج و زیارت، دولت 28 هزار و 500 تومان برای عملیات حج در پیش رو در نظر گرفته است. از سوی دیگر، همانطور که مسئولان کشورمان برنامه ریزی کرده بودند، هزینه حج پنج هزار دلار بود.

کاهش حداقل 5 درصدی هزینه های حج توسط سعودی ها

علاوه بر این، سعودی ها در هفته های اخیر از لغو محدودیت های کرونا و سپس کاهش هزینه های حج تمتع بر اساس این تصمیم خبر دادند.

به گفته یک منبع آگاه، سعودی ها نسبت به حج قبلی که در بسیاری از کشورها اعلام شده بود، 5 تا 10 درصد هزینه حج را کاهش داده اند.

همچنین نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت از کاهش سرانه نیرو و عوامل اجرایی برای حج آینده خبر داد که این امر نیز تا حدودی از هزینه های تحمیلی بر زائران کاسته و بر هزینه کلی حج نیز تأثیر می گذارد.

بنابراین کل هزینه حج باید کمتر از پنج هزار دلاری باشد که در حج گذشته داشتیم. بر این اساس به نظر می رسد شاید قیمت 150 میلیون تومانی حج پیش رو، قیمت یک کاروان ممتاز باشد.

قیمت حج در 5 گروه قیمتی اعلام شده است

همچنین مسئولان سازمان حج و زیارت در قالب پنج گروه قیمتی تلاش می کنند هزینه حج را پیش بینی کنند تا زائران بتوانند در هر گروه قیمتی که می توانند ثبت نام کنند.

قیمت کاروان های حج آینده تا 20 بهمن نهایی می شود

به گفته یک منبع آگاه قیمت گذاری کاروان های حج تمتع 1402 تا 20 بهمن ماه نهایی می شود و هنوز قیمت کاروان ها مشخص نیست اما آنچه مشخص است هزینه این سفر معنوی نسبت به گذشته افزایش یافته است. در حالی که این هزینه دو برابر سال گذشته خواهد بود.

فرصت شروع ثبت نام داوطلبان حج تمتع از پایان ماه جاری

این منبع آگاه گفت: با توجه به تلاش های سازمان حج و زیارت برای نهایی شدن قیمت ها و طرح ها، ثبت نام از متقاضیان حج تا پایان بهمن یا اوایل اسفندماه آغاز می شود.

اولویت های زیارت حج 1402

حج آتی 2 کرایه است و حجاج سال 2019 که هزینه حج را پرداخت کرده و در اولویت اعزام هستند با قیمت کمتری نسبت به سایر حجاج به سرزمین وحی مشرف خواهند شد. چرا که این افراد هزینه حج را با ارز 9 هزار تومانی پرداخت و در بانک مرکزی تایید کردند.

البته این افراد باید هزینه برخی از خدمات را به صورت ریالی نیز بپردازند که مسئولان سازمان حج و زیارت در تلاش هستند تا زائران حج 2019 کمترین هزینه اضافی را بپردازند. در حج گذشته که سعودی ها هزینه و مالیات بر ارزش افزوده را افزایش ندادند، مسئولان سازمان حج و زیارت هزینه حج را کاهش دادند. بنابراین میانگین هزینه حج از 37 میلیون به 35 میلیون کاهش یافت. اما پس از اعمال هزینه اضافی از سوی عربستان و لزوم پرداخت آن برای صدور ویزا، میانگین هزینه حج در سال گذشته به 45 میلیون تومان افزایش یافت.

همچنین دارندگان بلیط حج تمتع تا پایان سال 1394، سپرده گذاران تا 31 فروردین 1395، تا 31 اردیبهشت 1395 و 1 خرداد 1395 در اولویت بعدی قرار دارند.

سهمیه ایران برای حج آینده 87 هزار و 550 نفر است که با وجود تلاش مسئولان کشورمان برای افزایش این سهمیه، عربستان با پذیرش بیش از این تعداد موافقت نکرده و مدعی است سهمیه اضافه ای به هیچ کشوری تعلق نگرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید