پیش بینی 200 هزار هکتار کشت گندم دیم در استان مرکزی/ استقبال کشاورزان از کشت دانه روغنی کاملینا


ساعت: 09:41
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۲
کد خبر: 1897006

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی:

زاهدی گفت: حدود 40 تا 45 هزار هکتار گندم آبی و 200 تا 210 هزار هکتار گندم دیم در استان مرکزی کشت می شود و همین میزان برای سال زراعی جدید پیش بینی شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد زاهدی معاون رئیس جهاد کشاورزی استان مرکزی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی در خصوص تمهیدات آغاز سال جدید زراعی در این بخش گفت: با سیاستی که از سوی وزارت متبوع انجام شده، قرار است به گونه ای عمل شود که محصولات اصلی پاییزه مانند گندم حداکثر تولید را داشته باشیم. ، جو و دانه های روغنی.

وی افزود: سالانه حدود 40 تا 45 هزار هکتار گندم تر و 200 تا 210 هزار هکتار گندم دیم در استان مرکزی کشت می شود که این میزان برای سال زراعی جدید به همین میزان است.

زاهدی تصریح کرد: سهمیه کود، بذر و نهاده های لازم در حال تهیه است و به میزان نیاز کشاورزان به بذر تامین می شود، همچنین توصیه می کنیم برای افزایش بهره وری از بذر اصلاح شده و گواهی شده استفاده شود.

معاون بهبود زراعی جهادکشاورزی استان مرکزی ادامه داد: در مورد دانه های روغنی، آب و هوای استان مرکزی برای کشت دانه های روغنی چندان مناسب نیست، اما دانه روغنی جدیدی به نام کاملینا معرفی شده است. سال گذشته به صورت محدود در استان کشت شد.

وی افزود: امسال کشت کاملینا به دلیل امکان کشت دیم و آبی رواج بیشتری دارد و سطح زیر کشت این دانه روغنی بیش از 15 برابر افزایش می یابد و احتمال می رود به بیش از 150 هکتار برسد.

زاهدی خاطرنشان کرد: از نظر محصولات استراتژیک، طرح افزایش تولید در دیم ها دو سال است که در کشور اجرا شده و سال گذشته برای اولین بار در استان مرکزی اجرا شد و نتایج خوبی در افزایش عملکرد داشت.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: سال گذشته طرح افزایش تولید دیم در 60 هزار هکتار از اراضی استان اجرا شد که امسال به 130 هزار هکتار افزایش یافت.

وی تصریح کرد: گندم، جو، علوفه، نخود، عدس و گیاهان دارویی از جمله محصولاتی هستند که در طرح جهش تولید از جمله امداد و یارانه حمایت می شوند.

زاهدی همچنین تاکید کرد: آموزش و ترویج به صورت مستمر انجام می شود و کلاس های زیادی برای کشاورزان، سازمان ها و کارشناسان برگزار می شود تا شاهد ارتقای بهره وری باشیم.

این مسئول با بیان اینکه در دو سال گذشته بر کشت پیمانی تاکید شده است، گفت: دستورالعمل اجرای کشت پیمانی برای سال زراعی جدید اخیرا به استان ها ابلاغ شده است که شرکت های حامی باید احصاء و احراز صلاحیت شوند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان مرکزی افزود: امسال شرکت های خصوصی نیز می توانند به عنوان طرف قرارداد کشاورزان در کشاورزی قراردادی وارد شوند.

زاهدی تصریح کرد: البته سال هاست که کشاورزی پیمانی با توجه به محصول گندم انجام می شود زیرا به هر حال یارانه پرداخت می شود و نهاده ها را تامین می کنیم و در نهایت دولت محصول را به صورت تضمینی خریداری می کند اما بحث توزیع مطرح نبود. سرمایه گذاری در قالب اعتبار

وی در ادامه در خصوص قیمت گذاری گندم در سال جاری گفت: دولت امسال با قیمت گذاری گندم کیلویی 11 هزار و 500 تومان، مبلغی را نیز برای عملیات کاشت در نظر گرفته است که برای هر کیلوگرم گندم تولیدی 1500 تومان محاسبه و محاسبه شده است.

زاهدی همچنین تصریح کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی این است که بیمه در بخش کشاورزی همگانی شود و کل سطح محصولات کشاورزی تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

معاون بهبود زراعی جهاد کشاورزی استان مرکزی همچنین در خصوص میزان خرید تضمینی گندم در استان خاطرنشان کرد: میزان خریداری شده تاکنون حدود 194 هزار تن بوده که خرید تضمینی این محصول در سال جاری انجام شده است. نسبت به مدت مشابه سال قبل 230 درصد افزایش داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید