پیوند طالبان ایران و افغانستان برای مسمومیت دختران مدرسه ای!

پیوند طالبان ایران و افغانستان برای مسمومیت دختران مدرسه ای!

مسمومیت های سریالی در مدارس قم ابتکار گروه های تندرو در ایران نبوده و قبلاً توسط جریان های متحد در منطقه رخ داده است. بارزترین نمونه مسموم شدن دختران برای جلوگیری از یادگیری آنها توسط گروه های افراطی در افغانستان رخ داد.

مسمومیت دانش آموزان دختر

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: با اظهارات معاون وزیر بهداشت پس از دو ماه، راز مسمومیت سریالی مدارس دخترانه قم فاش شد و مشخص شد که این حادثه ناشی از رویکرد افراطی گروه های تندرو در رابطه بوده است. به تحصیل دختران یونس پناهی وزیر تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: پس از چند بار مسمومیت دانش آموزان در مدارس قم، مشخص شد که مردم خواستار تعطیلی تمامی مدارس به ویژه مدارس دخترانه هستند.

پیش از این تصویری از مجله شبانه یک گروه تندرو در توییتر منتشر شده بود که تحصیل دختران را ممنوع اعلام کرده و خواستار تعطیلی مدارس دخترانه در ایران شده بود. تاکنون نام این «افرادی» که خواهان تعطیلی مدارس دخترانه در ایران هستند مشخص نشده است، اما آنچه مسلم است این تفکر این افراد مشکل جدیدی نیست و روش آنها این بار یا جدید نیست. . در سال های 2012، 2015 و 2016 نیز حوادث مشابهی در افغانستان رخ داده است.

مسمومیت دانش آموزان در افغانستان

در می 2012، چند صد دانش آموز دختر با تجربه مسمومیت مشابهی به بیمارستان رفتند. مقامات محلی و پلیس در ولایت طاهار که بیشتر مسمومیت ها در آن رخ داده است، رسما طالبان را مقصر دانستند. اداره اطلاعات افغانستان اعلام کرد که طالبان با استفاده از پودر سم رایج در هوای کلاس ها و مسموم کردن دانش آموزان خواستار بسته شدن مدارس دخترانه شده است. آنها می خواهند خانواده های دختر مدرسه ای بترسند و نگذارند دخترانشان به مدرسه بروند.

در آن زمان، سازمان حقوق بشر افغانستان گزارشی را منتشر کرد که در آن رویکرد طالبان به آموزش دختران را تشریح کرد. در این گزارش آمده است که تحصیل دختران نماد قدرتمند تغییر پس از سقوط طالبان بوده و این موضوع از سوی طالبان تحمل نشده است. در سال 2012، ناتو و دولت افغانستان خون دانش آموزان مسموم را آزمایش کردند، اما هیچ نشانه ای از مسمومیت یافت نشد. گمان آنها این بود که پس از افزایش مسمومیت در میان دختران دانش‌آموز افغان، نوعی هیستری جمعی و برخی بستری‌ها به دلیل ترس دختران از مسمومیت بوده است. در آن سال، وزارت معارف افغانستان مجبور شد 550 مکتب را در 11 ولایت که بیشترین حامیان طالبان را داشتند، ببندد.

به گزارش 24 حادثه سال 1394، این حادثه تکرار شده است. صدها دانش آموز دختر به دلیل استنشاق گاز سمی به شفاخانه هرات رفتند. این اتفاق در مدارس مختلف افتاد و بیش از یک ماه ادامه داشت. رئیس معارف ولایت هرات در آن زمان اعلام کرد که این حوادث توسط دشمنان معارف و رشد اتفاق افتاده و مردم باید هوشیار باشند. در سال 2015 هیچ گروهی رسماً مسئولیت مسمومیت زنجیره ای دانش آموزان دختر را بر عهده نگرفت، اما انگشت اتهام به سمت طالبان نشانه رفت.

در سال ۱۳۹۵ بار دیگر این حادثه رخ داد و بیش از صد دانش آموز دختر دانش آموز در ولایت فراه افغانستان هنگام حضور در کلاس درس بر اثر استنشاق گاز سمی مسموم شدند. پس از بررسی دقیق، برخی منابع دولتی اعلام کردند که این وضعیت احتمالاً به دلیل قتل نبوده، بلکه ناشی از تلقین گروهی یا هیستری جمعی است.

از نظر تلقین گروهی، سناریوی مقامات دولتی افغانستان مشابه ادبیات برخی مقامات ایرانی است. پس از انتشار شبنامه توسط یک گروه اصولگرای افراطی در ایران علیه تحصیل دختران، برخی از مسئولان و نمایندگان استان قم که پیشتر از عمدی بودن این مجموعه حوادث در استان خبر داده بودند، ناگهان نظر خود را تغییر دادند و این خبر را اعلام کردند. اتفاقی که به دانش‌آموزان مبالغه می‌شود و آن را ناشی از «فوبیا» می‌دانند.

احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده استان قم، طلاب را به غلو متهم کرد و گفت: می‌توان با مثالی این موضوع را تحلیل کرد، مثلاً در یک گروه 8 تا 10 نفره بگویند خفه می‌شویم. افراد دیگری که بیماری زمینه ای دارند نیز احساس خفگی می کنند و می گویند ما در حال خفگی هستیم. بر این اساس می توان این سوال را فوبیا نامید».

دیدگاهتان را بنویسید