پیچ و خم اداری و کمبود نیروی متخصص؛ دو چالش جدی برای شرکت های دانش بنیان وجود دارد/ رفع موانع حضور شرکت های دانش بنیان را تسهیل می کند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرآت، شرکت های دانش بنیان مجموعه ای هستند که می توانند بستر توسعه اقتصادی کشور، تولید علم و ثروت و تحقق اهداف علمی و اقتصادی را فراهم کنند، بنابراین باید سازوکارها و تدابیری برای حمایت از این نوع کسب و کار وجود داشته باشد. وظایف و کاهش چالش های آنها.

نقش شرکت های دانش بنیان در توسعه اشتغال جوانان و بسترسازی اقتصاد پایدار غیرقابل انکار است، بنابراین گامی جدی برای تحقق شعار سال می طلبد.

لذا در راستای تحقق شعار سال که بیانگر اهتمام جدی مقام معظم رهبری به تولید علم در کشور و فرصتی برای توسعه اشتغال جوانان و بستری برای تحقق اقتصاد مقاومتی است، به بررسی مشکلات این عزیزان پرداختیم. شرکت ها


عدم تخصص آزاردهنده است

بهنام غیاث الدین موسس و مدیر عامل شرکت دانش بنیان کومشیان که از سال 1372 تاکنون یک شرکت دانش بنیان و کارآفرین پیشرو در حوزه طراحی دستگاه های الکترونیکی و نرم افزاری در استان سمنان بوده است در گفت و گو با خبرنگار مرآت. مبانی تحقق اقتصاد مقاومتی را مسلم دانست و گفت: بی شک شرکت های دانش بنیان از ارکان مهم توسعه و تحول در عرصه اقتصادی هستند.

وی در خصوص مشکلات شرکت های دانش بنیان تصریح کرد: شرکت های دانش بنیان به صورت ابتکاری ایجاد شده اند تا علم را به فاز عملیاتی تبدیل کنند و در این راستا نیازمند نیروهای متخصص و کارآمد هستند.

موسس و مدیرعامل شرکت دانش بنیان در ادامه اذعان می کند: متأسفانه فضای نظری دانشگاه ها به ویژه در حوزه تدریس آن را احاطه کرده است اما از سوی دیگر دانشجویان تنها به فکر ورود به دانشگاه و تبدیل علم به عمل کامل است. یک مشکل فراموش شده و بنابراین نیروی کار ماهر مشکلی است که به شدت کمبود آن وجود دارد.

وی همچنین گفت: متاسفانه نتیجه این دو سوال افراد کم تجربه و با توقع بالا را به سمت ورود به بازار کار سوق می دهد، در حالی که شرکت های دانش بنیان نیاز به عملیاتی کردن علم دارند و متاسفانه این افراد در جامعه دانشگاهی ما بسیار کم هستند.

وی با بیان اینکه محصولات سنتی توانایی پاسخگویی به نیازها و ظرفیت جامعه را ندارد، اضافه کرد: بنابراین تغییر نهادهای تولید و روی آوردن به محصولات دانش بنیان امری ضروری و حیاتی است.

غیاث الدین در بخشی دیگر از سخنان خود به لزوم وجود مقالات روز و مشکلات دستیابی به آن اشاره کرد و افزود: مقالات علمی با ترجمه فارسی، بسیاری از واژه ها و اصطلاحات فنی از ترجمه آنها، معنای خود را تغییر می دهند. و لذا ترجمه آنها برای دانش آموزان مشکل است و از آن استقبال نمی کنند و به همین دلیل از علم روز عقب مانده اند.

وی با بیان اینکه بیشتر مشکلات شرکت های دانش بنیان خارج از اکوسیستم دانش بنیان است، تاکید کرد: فضایی که قانون ایجاد کرده فضای قابل قبولی است و سیاست های خوبی دارد و بیشتر مشکلات شرکت های دانش بنیان خارج از اکوسیستم و در داخل است. اکوسیستم ارتباط آنها با سایر نهادها و سازمان ها است.


ارزیابان یکی از چالش های یک شرکت دانش بنیان است

بنیانگذار شرکت داش بنیان کومشیان، ارزش گذاری شرکت ها را چالش دیگری برای شرکت های دانش بنیان می داند و می افزاید: موضوع ارزش گذاری شرکت ها در ابتدا به دلیل نبود زیرساخت ها در کشور چالش بزرگی بود و این مهارت و تجربه با هواشناسی ایجاد شد. در این زمینه بهبود یافته است، اما هنوز مشکلاتی در این راه وجود دارد.

وی در خصوص مشکلات موجود در ارزیابی شرکت ها گفت: تعداد مراجعه کنندگان زیاد است و گاهی مراحل ارزیابی چندین ماه طول می کشد. دقت ارزیابی ها پایین است و سلیقه در آن دخیل است و وجود فرآیند پیچیده در ارزیابی، شرکت ها را درگیر بسیاری از مسائل می کند. مشکل دیگری که همیشه در این ارزیابی ها وجود داشته، نشت اطلاعات است.

غیاث الدین همچنین نبود کمیته فنی و تخصصی در بین ارزیابان را یکی دیگر از مشکلات این حوزه می داند و می افزاید: اتحادیه های صنفی در حوزه کاری خود متشکل از افراد دارای دانش و مهارت هستند و به نظر می رسد تعداد بیشتری از این افراد می توانند. مورد استفاده قرار گیرد.


زنجیره تامین در ایران بسیار پیچیده است

به گفته غیاث الدین، متأسفانه پیمانکاران و قطعه سازان در ایران به صورت جزیره ای فعالیت می کنند و از انسجام و استانداردهای لازم برخوردار نیستند و در این راستا لازم است شرکت های تامین کننده قطعات مورد نیاز برای تولید تجهیزات الکترونیکی مورد ارزیابی و نظارت قرار گیرند. درست تر انجام شود

وی همچنین خاطرنشان کرد: شرکت های دانش بنیان در کشور وجود دارند که از همان ابتدا چتر حمایتی دولت از آنها نبوده و قانونی برای این شرکت ها به نام حمایت از شرکت های دانش بنیان ایجاد شده است و شرکت هایی هستند که به نوعی با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی درگیر است.

موسس شرکت داش بنیان کومشیان در خصوص موضوع استانداردسازی و ادغام مجریان گفت: نیاز است مجریان در مکانیزمی ساماندهی شوند و معیارها و پارامترهایی مانند ISO برای کارشان در نظر گرفته شود. در کارگاه های سنتی و تعریف پارامترهای آنها کیفی است.

موسس شرکت دانش بنیان کومشیان افزود: بسیاری از شرکت های دانش بنیان برای دریافت مجوزهای مختلف وقت زیادی را تلف می کنند و این امر گاهی منجر به شکست طرح آنها می شود.

به گفته بنیانگذار دانش بینان، فروش و بازاریابی محصول حلقه های مهم در هر کسب و کاری است، اما در کسب و کار شرکت های دانش بنیان این امر حفظ نمی شود و شرکت های دانش بنیان بازار مناسبی برای عرضه محصولات خود ندارند و در برخی از پرونده ها بسته شده است بسیاری از صاحبان این شرکت ها معتقدند در صورت وجود بازار برای محصولات آنها می توانند رشد اقتصادی بهتری داشته باشند زیرا توانایی تولید در بازار داخلی را دارند.

غیاث الدین درباره مشکلات بازاریابی دانش بنیان شرکت ها با بیان اینکه بازاریابی و فروش همواره یکی از معضلات شرکت ها به ویژه استارت آپ ها بوده که شرکت ما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد، می گوید: بازاریابی به دلیل سرمایه کم نیازمند استفاده از نیروی کار مجرب است. شرکت‌ها، هزینه نیروی کار فردی در بازاریابی دشوار است، در شرکت‌هایی که توانایی استخدام و سرمایه‌گذاری بیشتر را ندارند، نتایج مطلوب در بازار حاصل نمی‌شود.

به گفته موسس شرکت دانش بنیان، هدف نهایی از برنامه ریزی و فعالیت در بخش بازاریابی ایجاد انسجام و جذب مشتری برای یافتن تمایل به استفاده از فناوری ها و خدمات شرکت است. این چنگال با استفاده از موقعیت مناسب در بازار، ارسال پیام به مشتری، بازاریابی و ارائه صحیح محصول از طریق رسانه ها و رسانه های جمعی امکان پذیر است، بازاریابی چیزی است که می تواند ارزش ذاتی کالا یا خدمات را به مشتریان ثابت کند. بدون آن جذابیت نقش فروشنده کاملا حاشیه ای است.

موسس شرکت دانش بنیان در ارتباط با بوروکراسی اداری و سنگ اندازی بانک ها برای پرداخت تسهیلات قانونی اذعان داشت: بیش از ده سال است که شرکت های دانش بنیان به صورت رسمی در قالب لایحه حمایت از موسسات دانش بنیان و تجاری سازی نوآوری فعالیت می کنند. و اختراعات، علم و فناوری ریاست جمهوری آغاز شد، اما در این راه با موانع و مشکلات فراوانی مواجه شدند، مشکلات بانکی و سردرگمی شرکت های دانش بنیان در نوبت بروکراسی اداری از مهمترین مشکلات این شرکت هاست.

بسیاری از فعالان دانش بر این باورند که مشکلات موجود در این زمینه با فرهنگ سازی صحیح در جامعه و آموزش ابتدایی ترین سنین و تحصیل نسلی که تمایل و علاقه به فعالیت در این زمینه را داشته باشد برطرف خواهد شد. این رشته باید توسط مدارس و دانشگاه ها ایجاد شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید