پیگیری حق آبه سیستان باید در اولویت وزارت امور خارجه باشد


ساعت: 12:14
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۸
کد خبر: 1839518

رئیس فراکسیون حقوق بشر و شهروندی مجلس:

محمد سرگزی گفت: پیگیری حق آبه تالاب بین المللی هامون در منطقه سیستان باید در اولویت وزارت امور خارجه باشد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد سرگزی نماینده سیستان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار عصرهامون در خصوص حقوق آب با بیان اینکه عهدنامه هیرمند مربوط به سال 1351 است، گفت: یکی از وظایف وزارت امور خارجه، نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان و وزارت امور خارجه است. انرژی باید تعیین شود و ما اغلب این موضوع را دنبال می کنیم.

وی با بیان اینکه طبق توافق صورت گرفته، میزان آب مصرفی ایران از رودخانه هیرمند به طور متوسط ​​820 میلیون متر مکعب در سال است، افزود: اصل حق آبه را به رسمیت می شناسیم، اما آب کافی برای تضمین حق آبه نداریم و متاسفانه طرف افغانستانی. در بیشتر موارد به دلایل واهی به این توافق پایبند نیست.

رئیس فراکسیون حقوق بشر و شهروندی مجلس شورای اسلامی افزود: آزادسازی حق آبه تالاب بین المللی هامون در منطقه سیستان در سال های اخیر از سوی افغانستان با چالش مواجه شده است.

وی تاکید کرد: پیگیری حق آبه باید در اولویت دولت به ویژه وزارت امور خارجه و نیرو باشد.


سرگزی گفت: در سال های اخیر نه وزارت امور خارجه و نه وزارت نیرو به عنوان متولی کمیساریای آب ایران و افغانستان که در قرارداد 1351 این نهاد پیش بینی شده است، شاهد اقدام موثری نیستیم. “

نماینده مردم زابل ادامه داد: در این راستا نه تنها وزارت امور خارجه، بلکه وزارت نیرو کشورمان نیز باید با جدیت وارد عمل شود و برای احقاق حقوق متقلبانه ایران برای به دست آوردن رودخانه هیرمند تلاش کند. زیرا اگر راه حل و تقاضای جدی در این زمینه وجود نداشته باشد، در آینده نزدیک با شرایط بدی در منطقه مواجه خواهیم شد.

وی افزود: ما به عنوان نماینده مردم اغلب به مسئولان مربوطه مراجعه می کنیم و این روند را ادامه می دهیم. ما در تلاش هستیم تا این حمایت را در مسئولان اجرایی مسئول که حق استیفای حق ایرم هیرمند را دارند ایجاد کنیم، هرچند که جلسات با این کارمندان در گذشته فواصل مختلفی داشته و این بار و در آینده ادامه خواهد داشت.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید