چابهار و کنارک بیشترین خسارت بارندگی را متحمل شدند/ از کمک به 506 خانوار تا تصرف 4 محله کنارک در معابر و منازل سیل زده

زمان: 08:57
تاریخ انتشار: 14/10/10
کد خبر: 1796729

آخرین وضعیت بارش برف و باران در سیستان و بلوچستان؛

مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان با بیان اینکه بیشترین بارندگی در چابهار و کنارک بوده است، گفت: همچنان چهار محله کنارک در مناطق و معابری که نیروهای خدمات رسان در تلاش برای تخلیه آب هستند، دچار آبگرفتگی است. “

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، با ورود سامانه بارشی به سیستان و بلوچستان که در برخی مناطق به ویژه در جنوب استان فعالیت خود را آغاز کرده است، طی دو روز گذشته بارندگی موجب شست و شوی این شهر شده است. گرد و غبار و طبیعت مردم شادی کردند اگرچه این باران به خانه ها و جاده ها و تأسیسات آسیب زد اما شادی مضاعف را برای کشاورزان و باغداران زحمتکش سیستان و بلوچستان به ارمغان آورد.

این در حالی است که بارندگی های مختلفی در شهرهای بندری چابهار و کنارک باریده است که بیش از 174 میلی متر در کنارک و بیش از 106 میلی متر در چابهار ثبت شده است و بسیاری این بارش ها را در 20 سال گذشته بی سابقه می دانند.

بیشترین بارندگی در چابهار و کنارک است

علیرضا شهرکی، مدیرکل مدیریت بحران و مدیریت بحران بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه از روز چهارشنبه گذشته سامانه بارشی وارد استان شد، بیشترین بارندگی در چابهار و کنارک ثبت شد.

وی گفت: بیشترین سیلاب در شهرستان کنارک رخ داده است، اما البته اکثر آبراه های اصلی تخلیه شده است.

4 محله همچنان درگیر آبگرفتگی معابر و منازل هستند

این مقام مسئول تصریح کرد: چهار محله شهر کنارک همچنان در مناطق و معابری که نیروهای خدمات رسان در تلاش برای تخلیه آب از آن ها هستند دچار آبگرفتگی است.

وی ادامه داد: روند خدمات رسانی به شهروندان با قوت ادامه دارد و در حال حاضر قطعی آب و برق در مناطق آسیب دیده وجود ندارد.

مدیرکل مدیریت بحران استان افزود: بر اثر بارندگی مدارس چابهار و کنارک تعطیل شده است اما سایر امکانات و ادارات مشغول به کار و ارائه خدمات هستند.

7a176f51 460a 4971 914f b7c110870b0b خبر خاکستری


وی گفت: در حال حاضر سد معبر وجود ندارد و با تلاش نیروهای راهداری راه ها بازگشایی شده است.

شهرکی خاطرنشان کرد: خسارت برآورد شده پس از پایان بارندگی ها به طور کامل ارزیابی می شود چرا که از فردا یکشنبه سامانه جدیدی وارد استان می شود و باید آمادگی کافی برای آن داشته باشیم. با این تفاسیر اکنون برخی از منازل دارای امکانات آسیب دیده هستند که باید جمع بندی شود.

506 خانواده مجروح شدند

علیرضا میربهادین مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: پس از بارندگی های سیل آسا در جنوب استان، از 9 دی ماه 33 گروه ضربت در چهار شهرستان چابهار، کنارک، سرباز و فنوج برای امدادرسانی به آسیب دیدگان در حال فعالیت هستند. .

وی خاطرنشان کرد: 506 خانواده مصدوم، 2062 نفر توسط امدادگران این جمعیت نجات یافتند و از این تعداد 272 خانوار به یک هزار و 145 نفر امدادرسانی کردند.

این افسر افزود: 182 امدادگر با استفاده از 17 دستگاه خودروی عملیاتی جمعیت هلال احمر استان در شهرستان های چابهار و کنارک، سرباز و فنوج عملیات امداد و نجات را بر عهده دارند.

کشاورزان سیستان و بلوچستان از باران رحمت الهی برخوردارند

امان الله توگی معاون تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار عصر هامون اظهار داشت: چاه ها و قنات ها مزارع، باغات، مراتع و از بین بردن برخی آفات بسیار مفید بود که با طراوت و سرسبزی طبیعت و کشت و زرع. ، بهاری دلپذیر و پربار را نوید خواهد داد.

به گفته این مقام مسئول، خوشبختانه بر اساس گزارش هواشناسی از شنبه هفته آینده سامانه جدیدی وارد استان می شود و بارش شدید باران خواهد بود.

a7ae705d 96c4 4b18 9284 fa67c107f5a0 خبر خاکستری


توگی ادامه داد: میزان خسارات ناشی از سیل پس از بارندگی جمع آوری و اطلاع رسانی می شود.

تلفات دامی در سیستان و بلوچستان گزارش نشده است

مهدی حسینی در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: پیشگیری از بحران پس از بلایای طبیعی نیازمند برنامه ریزی و اقدام صحیح و موثر مردم و دستگاه های مرتبط است که یکی از آنها وقوع سیل است.سازمان دامپزشکی دستورالعمل و اقدامات بهداشتی ویژه ای دارد. برای جلوگیری از شروع بحران و کاهش خطرات احتمالی پس از آن.

وی افزود: از جمله مواردی که باعث ایجاد بحران پس از سیل خواهد شد و بسیار مهم و نگران کننده است، بروز و شیوع بیماری های عفونی دامی از جمله شاربن، تب، پوست لنگ، ppr و همچنین بیماری های شایع قابل انتقال است. انسان ها تهدیدی جدی برای سلامت حیوانات و جوامع انسانی خواهند بود.

حسینی گفت: از این رو در زمان وقوع سیل و احتمال وقوع سیل، دامپزشکی با تشکیل اکیپ های مختلف از جمله اورژانس، مراقبت از بیماری، تلقیح، ریشه کنی لاشه، قرنطینه و پایش دام و ارزیابی خسارت، با فعال گشت و نظارت وضعیت واحدهای دام و طیور را بررسی می کند. وی ادامه داد: علاوه بر اقدامات انجام شده باید اطلاع رسانی و آموزش عمومی در خصوص آمادگی ها و تمهیدات لازم برای مقابله با خطرات ویژه کشاورزان و دهقانان که ممکن است تامین و نگهداری مرغ و علوفه باشد، ارائه شود و مناسب ذکر کرد. مزارع و مکانهای ذخیره سازی، استفاده از ژنراتورهای اضطراری، ایجاد سدهای غرقاب و غیره.

مدیرکل دامپزشکی استان گفت: تاکنون گزارشی مبنی بر تلفات جانی از فرمانداران و مردم گزارش نشده است و تیم های دامپزشکی در حال بررسی و ارزیابی خسارات احتمالی در منطقه هستند. در صورت مشاهده قربانیان دام، خدمات بهداشتی مانند واکسیناسیون، سمپاشی و ریشه کنی ارائه می کنند.

گفتنی است در حال حاضر 2 تیم در شهرستان کنارک و 3 تیم در شهرستان های چابهار و دشتیاری تشکیل شده و در حال بررسی وضعیت و فعالیت هستند.

خسارتی به زیرساخت های صیادی سیستان و بلوچستان وارد نشده است

محمد شهلی بار مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به هشدار هواشناسی مبنی بر بارش باران و سیلاب در شهرستان های چابهار، دشتیاری، کنارک و زرآباد افزود: پس از اخطار، هواشناسی سطح نارنجی جلسه کمیته مدیریت بحران شیلات استان تشکیل شد و با توجه به احتمال خسارت به تاسیسات دریایی و ساحلی در شرایط جوی حاکم، هماهنگی های لازم با فرماندهی دریابانی چابهار، حفاظت شیلات و بنادر ماهیگیری این شهرستان و شهرستان ها انجام شد. دشتری، کنارک و زرآباد برای جلوگیری از کلیه ترددهای دریایی (خروج از اسکله) توسط ناوگان، اقدامات کنترلی در بنادر صیادی و کلیه فعالیت های دریایی، جمع آوری تورها و تجهیزات صیادی توسط صیادان و اقدامات لازم برای ایمنی شناورها خسارت وارد شد. به خصوص در روز پنجشنبه و روز با، جمعه

fe3393cd d249 47cf 9183 b2ca1c9a7de7 خبر خاکستری


به گفته این مقام مسئول، با توجه به بارندگی، خوشبختانه تاکنون گزارشی مبنی بر خسارات وارده به حوزه شیلات در اثر سیلاب های اخیر در منطقه ثبت نشده است، اما در صورت بروز خسارت، نوع و میزان خسارت وارده به کارخانه مدیریت بحران استان اعلام می شود. و سازمان ها و نهادهای مرتبط. ارسال خواهد شد.

ظهور بارش برف در ارتفاعات تفتان

همچنین پس از استقرار سامانه بارشی در نیمه جنوبی و مناطق مرکزی سیستان و بلوچستان و ظهور بارش برف در ارتفاعات تفتان، این قله آتشفشانی و نیمه فعال سفیدپوش شده است.

جلال هاشمزهی رئیس جمعیت هلال احمر شهرستان هش گفت: در 48 ساعت گذشته بارش شدید باران در مناطق مختلف دو شهرستان هش و تفتان سیستان و بلوچستان باریده است و تیم های امدادی جمعیت در حال رصد بارش ها هستند. وضعیت و خدمت به مردم».

4206ecfa b83d 4822 9813 81d24e8f4cf5 خبر خاکستری

وی افزود: معمولا در اکثر فصول سال که در شهرستان های هش و تفتان بارندگی می شود، به دلیل وجود قله ها و ارتفاعات و سرمای شدید تفتان، نوع بارش برف است.

به گفته این مسئول، تیم امداد و نجات کوهستان تفتان در منطقه فعال است و همکاران ما در حال بررسی مشکلات مردم محلی و مسافران عبوری هستند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید