چالش تغذیه دانش آموزان/ فضای غذای سالم در بوفه مدارس خالی است

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، همه ساله در آغاز سال تحصیلی جدید تغذیه دانش آموزان یکی از دغدغه های والدین است، چرا که بسیاری از دانش آموزان رابطه خوبی با صبحانه ندارند و ترجیح می دهند در زمان استراحت به عنوان صبحانه و میان وعده غذا بخورند. برای خوردن

این در حالی است که کارشناسان تغذیه صبحانه را مهم ترین وعده غذایی می دانند و مصرف چند غذای ساده می تواند سلامت دانش آموز را تضمین کند و نقش مهمی در روند یادگیری داشته باشد.

از طرفی قفسه های سفره خانه های مدارس مملو از غذاهای ناسالم و وسوسه انگیز است که هر کدام تنها گرسنگی دانش آموز را سیر می کند اما سلامتی را تهدید می کند، اما ظاهر و طعم غذاهای شور و شیرین مانند پفک، چیپس، شکلات های مختلف این افراد را به خود جذب می کند. دانش آموزان به طور ارادی – پریشانی.


1452410 خبر خاکستری



نقش سفره خانه های مدارس در تغییر عادات غذایی دانش آموزان

بسیاری از کارشناسان تغذیه تاکید می کنند که یک لقمه نان و پنیر ساده، ساندویچ های خانگی، میوه، کشمش و نخود می تواند بهترین صبحانه برای دانش آموزان باشد، متاسفانه سفره خانه های مدارس نقش زیادی در تغییر عادات غذایی دانش آموزان دارند، گاهی اوقات برخی از بوفه ها به سرعت ارائه می شود. غذایی که نه تنها از نظر بهداشتی تایید نشده بلکه برای سلامت دانش آموزان مضر است.

امین جمشیدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلک گفت: بر اساس دستورالعمل کلیه بهورزان مدارس موظفند صندلی مدارس را چک کنند، همچنین بازرسان دانشگاه علوم پزشکی نیز موظفند صندلی های مدارس را چک کنند. علوم کافه تریاها را کنترل می کنند، زیرا هدف اصلی جلوگیری از انتشار غذاهای ناسالم است.

وی افزود: طبخ غذا در بوفه مدارس ممنوع است و هیچ سفره خانه ای اجازه ارائه غذای ناسالم را ندارد و فقط می تواند غذاهای سالمی ارائه دهد که به سلامت دانش آموزان آسیبی وارد نکند.

معاون تربیت بدنی و سلامت لرستان با اشاره به کمبود بهورز در استان تصریح کرد: در سال های اخیر به ازای هر 750 دانش آموز شهری یک بهورز وجود داشت اما امسال باید به ازای هر 450 دانش آموز یک بهورز تامین شود. در مدرسه حضور دارند زیرا در استان لرستان با کمبود نیرو در این اداره مواجه هستیم.

جمشیدی بیان کرد: البته در روستاها ناظر بهداشتی نداریم و این در مدارس شهری است که کارشناسان مستقر در مدارس باید به صورت مستمر ویزیت شوند و اجازه ارائه غذای ناسالم داده نشود.


504634942 خبر خاکستری



تنقلات خانگی بهترین غذا برای دانش آموزان است

مهناز مردانی کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی لرستان در گفتگو با خبرنگار سفیرافلاک اظهار داشت: دانش آموزان دختر و پسر در مقاطع مختلف تحصیلی در سنین رشد هستند بنابراین برای تامین نیازهای بدن به مواد مغذی، انرژی، پروتئین، کربوهیدرات نیاز دارند. بدن برای رشد و نمو ویتامین ها و مواد معدنی باید در سه وعده صبحانه، ناهار، شام و دو وعده میانی به بدن آنها برسد.

وی افزود: تغذیه مناسب علاوه بر رشد و ظاهر باعث می شود دانش آموزان در محیط آموزشی به خوبی یاد بگیرند.

این کارشناس تغذیه گفت: با توجه به اینکه دانش آموز اگر صبح است حتما باید صبحانه بخورد تا دچار رکود تحصیلی به دلیل افت قند خون نشود علاوه بر صبحانه یک میان وعده نیز تا ظهر میل کند و اگر در طول زمان است اگر عصر هستند، باید بین ناهار و شام غذا بخورند، اما محتوای این صبحانه سالم بسیار مهم است.


ac745715 d22f 4f00 bacc e3ba6feafc60 خبر خاکستری


مردانی تصریح کرد: بهترین پیشنهاد برای مادران این است که میان وعده های ساده مانند نان، پنیر، گردو، تخم مرغ آب پز، کره با عسل را به صورت ساندویچ برای صبحانه دانش آموزان تهیه کنند که علاوه بر انرژی، پروتئین دانش آموزان را تامین کند. علاوه بر این، سیب و نارنگی بهترین میان وعده ها هستند و آجیل نیز میان وعده های خوبی هستند.

وی خاطرنشان کرد: گاهی برای خرید تنقلات از سفره خانه مدارس به کودکان پول می دهند که در این صورت به دانش آموزان توصیه می شود از کیک و شیر یا بیسکویت ساده استفاده کنند و غذاهای سالم تلقی کنند.

کارشناس تغذیه تصریح کرد: ساخت بوفه مدارس باید بهداشتی باشد و فروشنده باید از دستکش استفاده کند و از پخش عمده مواد غذایی خودداری کند زیرا باعث انتقال عفونت می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید