چالش درهم تنیده السودانی در موضوع انتقال ارز به ایران

چالش درهم تنیده السودانی در موضوع انتقال ارز به ایران

نخست وزیر عراق تحت فشار واشنگتن برای جلوگیری از ورود دلار به ایران، نیروهای ویژه ضد تروریستی را برای مبارزه با فروشندگان ارز که دلار به جمهوری اسلامی می آورند، اعزام کرده است. حملات روز شنبه در بغداد اولین آزمون برای محمد السودانی است که در اکتبر پس از یک سال بن بست سیاسی به قدرت رسید و اکنون باید مسیر دیپلماتیک ظریفی را طی کند.

در ادامه این سرویس آمده است: در ماه نوامبر، بانک مرکزی آمریکا کنترل های شدیدتری را بر معاملات بین المللی دلار توسط بانک های تجاری عراق اعمال کرد. این اقدام برای جلوگیری از انتقال دلار به ایران و اعمال فشار بیشتر در کنار تحریم های آمریکا علیه برنامه هسته ای تهران و ایجاد مشکل در تامین دلار به تهران صورت گرفت.

عقیل الفتلاوی، نماینده شیعه پارلمان عراق، واشنگتن را به استفاده عمدی از مقررات جدید به عنوان یک سلاح سیاسی متهم کرد. وی گفت: آمریکایی ها از محدودیت های شدید در انتقال دلار به عنوان یک پیام هشدار به نخست وزیر سودان برای همسویی با منافع آمریکا استفاده می کنند. پیام آمریکا در واقع این است که اقدامات علیه منافع ما می تواند منجر به سرنگونی دولت شما شود.

یک مقام ارشد بانک گفت که ایالات متحده پیام روشنی به مقامات عراقی ارسال کرده است: قوانین جدید را رعایت کنند وگرنه بانک مرکزی عراق با جریمه مواجه خواهد شد.

سودان برای تضمین دسترسی مستمر به درآمدهای نفتی و منابع مالی کشورش به نظر مساعد واشنگتن متکی است. او همچنین برای مبارزه با داعش به کمک واشنگتن نیاز دارد.

در همین حال، سودان با حمایت شبه نظامیان قدرتمند تحت حمایت تهران به قدرت رسید، بنابراین نمی تواند ایران را از خود دور کند. به گفته احمد یونس، تحلیلگر سیاسی مستقر در بغداد، نخست وزیر عراق با چالش پیچیده یافتن تعادل بین دو دشمن قدیمی، واشنگتن و تهران، که دوستان عراق نیز هستند، مواجه است. انجام این کار بسیار دشوار است و سودانی‌ها مسیر بسیار خوبی را طی می‌کنند.»

بر اساس گزارش رویترز، بانک مرکزی ایالات متحده در ماه نوامبر کنترل های شدیدتری را بر معاملات بین المللی دلار توسط بانک های تجاری عراق اعمال کرد. این اقدام برای جلوگیری از انتقال دلار به ایران و اعمال فشار بیشتر در کنار تحریم های آمریکا علیه برنامه هسته ای تهران و ایجاد مشکل در تامین دلار به تهران صورت گرفت.

قاچاق ارز از طریق گذرگاه های مرزی به ایران

تهران برای تثبیت اقتصاد خود به دلار نیاز دارد زیرا تحریم های آمریکا از سال 2018 و خروج ناگهانی ایالات متحده از برجام به شدت تشدید شده است. ریال ایران از 25 شهریور حدود 30 درصد ارزش خود را از دست داده است. سال‌ها، ایران از شرکت‌های شل از عراق تا ترکیه برای دریافت دلارهای مورد نیاز خود برای معاملات بین‌المللی و تامین مالی جبهه‌های خود در خاورمیانه استفاده کرده است.

دو مشاور بانک های خصوصی عراق که به طور منظم در جلسات بانک مرکزی شرکت می کنند و نخواستند نامشان فاش شود، گفتند که ایران ماهانه حدود 100 میلیون دلار از تجار عراقی دریافت می کند.

مقامات امنیتی تحت نظارت نخست وزیر عراق می گویند که آنها “شواهد روشنی” دارند مبنی بر اینکه قاچاقچیان به ویژه از اواسط ژانویه مقادیر زیادی دلار از بازارهای ارز در بغداد می خرند و از طریق گذرگاه های مرزی به ایران منتقل می کنند.

مقامات امنیتی تحت نظارت نخست وزیر عراق می گویند که «شواهد روشنی» دارند مبنی بر اینکه قاچاقچیان، به ویژه از اواسط ژانویه، مقادیر زیادی دلار از بازارهای ارز در بغداد می خرند و از طریق گذرگاه های مرزی به ایران منتقل می کنند.

یک سرهنگ پلیس مرزی عراق مستقر در گذرگاه شلمچه در نزدیکی جنوب می‌گوید ده‌ها قاچاقچی دلار را از بازارهای ارز بغداد می‌خرند و آن‌ها را در کیف‌های مدرسه حمل می‌کنند و سپس آنها را سوار بر خودروهای دو چرخ به مرز بصره می‌گذارند.

بر اساس محدودیت های جدید، بانک های عراقی باید از یک پلت فرم آنلاین برای گزارش تراکنش های خود و افشای جزئیات فرستنده و ذینفعان استفاده کنند. مقامات ایالات متحده ممکن است به درخواست های انتقال ارز مشکوک اعتراض کنند. نبیل المرسومی، استاد اقتصاد در دانشگاه بصره، می گوید که سیستم جدید معاملات دلار را کند کرده است.

اقدامات مبارزه با قاچاق نیز حفره‌ای در مالیه عمومی ایجاد کرده است. به گفته مقامات بانکی، بانک هایی که از ثبت نام در پلتفرم آنلاین خودداری می کنند، برای خرید دلار به بازارهای باز در بغداد متوسل می شوند که به دلیل تقاضای بیش از عرضه باعث کمبود دلار در بازار می شود.

در همین حال، قیمت کالاهای مصرفی افزایش یافت و واحد پول عراق ضعیف شد. این موضوع احساسات ضد آمریکایی را در میان سیاستمداران در عراق عمیق تر کرده است، عراقی که تقریباً 20 سال پس از تهاجم به رهبری ایالات متحده و سرنگونی صدام حسین بی ثبات است.

دینار عراق؛ قربانی عرضه دلار به ایران و سوریه

جمعه الخلافی، دلال ارز در بازار، می گوید دینار عراق قربانی عرضه دلار به ایران و سوریه شده است.

دینار عراق قبل از محدودیت‌های جدید نقل و انتقالات، 1470 دینار در برابر دلار معامله می‌شد، اما قبل از شروع سرکوب‌ها در آخر هفته، در دسامبر به حدود 1620 دینار در برابر دلار کاهش یافت. خبرگزاری دولتی عراق روز دوشنبه گزارش داد که نخست وزیر عراق در پی کاهش ارزش دینار، رئیس بانک مرکزی این کشور را جایگزین کرده است.

سودانی سعی کرد به مردم عراق اطمینان دهد که دینار و اقتصاد آنها به خوبی از سرکوب و مقررات ارزی ایالات متحده محافظت می شود. وی روز شنبه گفت: ما یک سری تصمیمات جسورانه برای تقویت و تثبیت دینار عراق گرفته ایم و به هر کسی که بخواهد از این بحران سوء استفاده کند هشدار می دهیم.

هادی علی، حسابدار یک بانک خصوصی در بغداد، در این مورد تردید دارد. وی می گوید: پیروی از شرایط جدید آمریکا به این معنی است که باید منتظر باشیم تا نقل و انتقالات ما تایید شود. برای کسب و کار ما بد است. تقریباً تمام نقل و انتقالات دلار در نهایت به تجارت با ایران بستگی دارد و این بر کسی پوشیده نیست.»

دیدگاهتان را بنویسید