چالش رئیس جمهور برای مجلس

چالش رئیس جمهور برای مجلس

مطهره شفیعی: سوال رئیس جمهور کلیدی بود. یعنی مجلس اصولگرا در مقابل رئیس جمهور اصولگرا ایستاد و اصل 88 قانون اساسی را اعمال کرد. بر اساس این اصل، «اگر حداقل یک چهارم کل نمایندگان مردم بخواهند درباره وظایف رئیس جمهور سؤال کنند، باید سؤال یا سؤالات خود را صریح، واضح و مختصر امضاء کنند و به رئیس مجلس تحویل دهند». رئیس مجلس در کوتاه ترین زمان ممکن موضوع را به کمیسیون های تخصصی مربوطه ارجاع می دهد و هر کمیته موظف است حداکثر ظرف یک هفته با حضور نماینده منصوب رئیس جمهور در آن کمیسیون و منتخبان تشکیل جلسه دهد. نماینده سوال کنندگان در این جلسه نماینده رئیس جمهور به نمایندگی از رئیس جمهور پاسخ مقتضی را خواهد داد تا به نمایندگان سؤال کننده گزارش شود.

سوال رئیسی در 6 محور

به گزارش شنیده های «ایلنا»، پیشنهاد سیدابراهیم رئیسی با 6 محور در مجلس کلید خورده است. طرح مورد نظر رئیسی دارای 6 محور است که از جمله آنها می توان به «شوک های ارزی اخیر» و «عدم اجرای قانون توزیع کالاهای الکترونیکی پس از تغییر روش پرداخت ارز ترجیحی» اشاره کرد که آثار تورمی جبران ناپذیری بر بازار دارد. یکی از نمایندگان نویسنده سوال که نخواست نامش فاش شود، گفت: این سوال را با تعدادی از همکاران در میان گذاشته ام و گروهی از آن استقبال می کنند. این سوال از رئیس جمهور در مجلس هفتم توسط اکبر اعلمی نماینده تبریز توسط محمود احمدی نژاد رئیس جمهور وقت مطرح شد و حتی تعدادی از نمایندگان آن را امضا کردند اما به سرانجام نرسید. سوالی در مجلس هشتم توسط علی مطهری نماینده تهران مطرح شد. با پیگیری های مطهری، سرانجام پس از 32 سال، برای اولین بار در تاریخ قانونگذاری ایران، سؤال از رئیس جمهور رسما کلید خورد و احمدی نژاد در 24 اسفند 1389 در مجلس حاضر شد و به 10 سؤال نمایندگان پاسخ داد. احمدی نژاد به سوالات مرتبط با اقتصاد، شورای اسلامی، حجاب اسلامی، 11 روز خانه نشینی و مدرسه ایرانی پاسخ داد. محمود احمدی نژاد در اولین سوال از رئیس جمهور ایران در مجلس به سوالات مطرح شده از سوی جمعی از نمایندگان منتقد دولت پاسخ داد اما پاسخ های وی با مخالفت شدید جمعی از نمایندگان مواجه شد. نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم حتی در تیرماه 99 بارها تلاش کردند تا مسائلی را با روحانی در میان بگذارند. نمایندگان ملت شریف ایران به 18 دلیل خواستار این پیشنهاد هستیم. استیضاح و عدم کفایت حسن روحانی رئیس جمهور را اعلام می کنیم.» در سال 97، اصولگرایان تندرو و اعضای جبهه پایداری مجلس تلاش زیادی برای برکناری روحانی کردند و نمایندگانی چون معتبی ذوالنوری، حسینعلی حاجی دلیغانی و جواد کریمی قدوسی این درخواست را امضا کردند. برای استیضاح حسن روحانی که این اقدام کاملا سیاسی بود.محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور وقت در واکنش به استیضاح رئیس جمهور در مجلس با بیان اینکه این کار تبلیغاتی است، گفت: این افراد در مجلس هستند. مخالف همه چیز، ما به مجلس احترام نمی گذاریم، در مقابل مجلس موضع می گیریم.

دوستان دیروز، منتقدان امروز

همانطور که گفته شد، تلاشی برای زیر سوال بردن و حتی استیضاح روحانی از سوی مخالفان اصلاحات و اعتدال صورت گرفت که با شکست مواجه شد، اما قابل تامل است که برخی از نمایندگان اصولگرایان که برای پیروزی بزرگ در انتخابات ریاست جمهوری تلاش زیادی کردند، اکنون در چند هفته اخیر بحث استیضاح چند وزیر مطرح شده و آنطور که علی نیکزاد، معاون اول مجلس اخیراً مطرح کرده است، استیضاح 9 وزیر روی میز هیئت رئیسه قرار گرفته است. امضای حداقل 10 نماینده. انتقاداتی که چند ماه بعد از معرفی نخست وزیر مطرح شد، بر اساس کارآمدی آن بود، انتقاداتی که بیشتر از سوی نمایندگان مردم مطرح شد که رای بالایی به حضور این افراد در وزارتخانه ها داده بودند، اما به نظر می رسد به سرعت از خود پشیمان شده اند. رای اعتماد بودند. به نظر می رسد آنچه باعث انتقاد نمایندگان اصولگرا از رئیسی و طرح سوال در مورد وی شده مربوط به انتخابات مجلس 1402 باشد، یعنی باید از رئیسی انتقاد کنند تا از حوزه انتخابیه خود رای بیاورند تا اینگونه وانمود کنند و از وضعیت اقتصادی ناراضی هستند. و بنابراین رئیس جمهور را به چالش بکشند. محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا درباره چالش اصولگرایان در انتخابات آتی مجلس گفت: به زودی میزان انتقادات نمایندگان مجلس از دولت افزایش می یابد چرا که رسیدن به فصل انتخابات مستلزم شعارزدگی و فعالیت سیاسی است که ممکن است برخی از آن ها را به دنبال داشته باشد. شکل مخالفت با دولت به همین دلیل است که معتقدم در آستانه انتخابات 1402 حجم انتقادات از دولت تشدید خواهد شد.

منبع: آرماند تودی

دیدگاهتان را بنویسید