چالش های حقوقی نام سپاه در لیست تروریسم

چالش های حقوقی نام سپاه در لیست تروریسم

محسن رفیق: با گذشت چند روز از تصمیم پارلمان اروپا مبنی بر قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی، واکنش ها علیه این اقدام ضد ایرانی همچنان ادامه دارد. این در شرایطی است که برخی مقامات ایرانی همچنان بر بی اهمیت خواندن این تصمیم اروپا اصرار دارند و از سوی دیگر امکان اجرایی شدن آن را آسان نمی دانند. با این حال، سپاه پیش از این توسط چهار رژیم حقوقی اتحادیه اروپا تحریم شده بود. این بار اما افراد و نهادهایی که عضو سپاه پاسداران بوده و یا با آن مرتبط بوده اند نیز مشمول تحریم های قانونی هستند.

در این زمینه سخنگوی نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: برای اینکه نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرد، باید یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا باشد. ابتدا در مورد آن تصمیم گرفته و برای بحث در شورای اروپا ارائه شود. به گزارش ایسنا، پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری در پاسخ به سوال ایندیپندنت فارسی درباره قرار گرفتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی گفت: از زمان تصمیم اتحادیه اروپا پارلمان، تصمیم یک نهاد مستقل از اتحادیه اروپا است، ما در کمیسیون اروپا فرصت زیادی برای اظهار نظر در مورد آن نداریم. البته تصمیم گیری در این مورد که مربوط به سیاست خارجی است، بر عهده کشورهای عضو است که در شورای اروپا در این مورد تصمیم گیری خواهند کرد. وی ادامه داد: اما نکته مهمی که باید به خاطر داشت این است که سپاه در حال حاضر تحت تحریم 4 رژیم حقوقی اتحادیه اروپا قرار دارد. این چیزی است که ما باید به خاطر بسپاریم. افراد یا نهادهایی که یا عضو سپاه پاسداران هستند یا با آن مرتبط هستند، مشمول تحریم های قانونی شده اند، اما وقتی این نهاد در مجلس به عنوان گروه تروریستی شناخته شود، دیگر در سطح اتحادیه اروپا مطرح نیست. زیرا ابتدا یکی از کشورهای عضو و دولت آن باید چنین تصمیمی بگیرد.» استانو تصریح کرد: کمیسیون اروپا به عنوان یک نهاد قبلاً موضع صریح خود را در این خصوص اعلام کرده و رئیس کمیسیون نیز در این باره صحبت کرده است. اما باز هم تاکید می‌کنم که برای قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی ابتدا باید مقامات رسمی یکی از کشورها تصمیم بگیرند. در همین حال هانا نیومن، نماینده پارلمان اروپا از تصویب قطعنامه ضدایرانی در نشست پارلمان اروپا با اکثریت آرا خبر داد. این نماینده آلمانی پارلمان اروپا نوشت که در این قطعنامه به گفته نیومن، از اتحادیه اروپا خواسته شده تا نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست به اصطلاح تروریستی اتحادیه قرار دهد و تحریم‌ها علیه این سازمان را افزایش دهد، این بیانیه مداخله جویانه نیز حمایت می‌کند. آنچه در ایران به آن اعتراض می گویند.

از سوی دیگر، وزارت خارجه آلمان اعلام کرد که قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا با موانع قانونی مواجه است. به گزارش خبرگزاری آناتولی، کریستوفر برگر سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی در برلین درباره قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمان های تروریستی اتحادیه اروپا گفت: موضع ما که وزیر امور خارجه بارها تکرار کرده این است که از نظر سیاسی نادرست است منطقی است، اما ما همچنین متوجه شدیم که این کار نه تنها با موانع سیاسی، بلکه با موانع قانونی نیز مواجه است.

در همین حال وزیر امور خارجه سوئد نیز در گفت و گو با همتای ایرانی خود بر غیر الزام آور بودن قطعنامه ضد ایرانی تاکید کرد. به گزارش ایسنا، توبیاس بیلستروم وزیر امور خارجه سوئد در گفت و گوی تلفنی با حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه ایران در خصوص قطعنامه اخیر پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، این قطعنامه را غیرالزام آور دانست. وی همچنین بر تلاش کشورش در دوران ریاست اتحادیه اروپا برای گسترش گفت‌وگوهای اتحادیه اروپا و ایران تاکید کرد.

در واکنشی دیگر یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا نیز از مخالفت خود با درج نام سپاه در فهرست گروه های تروریستی خبر داد. به گزارش ایسنا، لارنس نورمن خبرنگار وال استریت ژورنال در صفحه رسمی خود در توییتر به نقل از یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا نوشت: قرار دادن نام اتحادیه اروپا در فهرست گروه های تروریستی ایده خوبی نیست زیرا مانع پیشرفت در سایر موضوعات می شود. این مقام ارشد اتحادیه اروپا در پاسخ به سوالی مبنی بر ارسال موشک های بالستیک ایران به روسیه، اذعان داشت: اتحادیه اروپا هیچ مدرکی دال بر ارسال موشک های بالستیک ایران به روسیه ندارد.

با این حال، سخنگوی وزارت خارجه آلمان در یک کنفرانس مطبوعاتی به سوالی درباره تاثیر تحریم های بیشتر بر برنامه هسته ای ایران پاسخ داد. به گزارش رویترز، سخنگوی وزارت خارجه آلمان امروز در یک کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به این سوال که آیا اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران می‌تواند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود، گفت: در حال حاضر تمرکز سیاسی ما بر افزایش فشار بر حالت ایران است. . سخنگوی وزارت خارجه آلمان همچنین گفت: انتظار می‌رود وزرای خارجه اتحادیه اروپا در نشست بعدی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌های شدید علیه اعضای سپاه پاسداران ایران موافقت کنند. این دیدار روز دوشنبه 12 بهمن ماه برگزار می شود.

در همین راستا، سید عباس موسوی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری آذربایجان پس از صدور قطعنامه ای در پارلمان اروپا مبنی بر قرار گرفتن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه های تروریستی، اعلام کرد. دیروز در توییتی نوشت: «سازمان‌های تروریستی از سال 2004 تا 2017. به‌ویژه طی سال‌های 2015 تا 2017 که داعش بخش‌های وسیعی از عراق و سوریه را تحت کنترل داشت، حملات زیادی را از شمال تا جنوب اروپا طراحی و اجرا کرد.» اگر سپاه پاسداران ایران نبود، باز هم باید در ژانویه 2023 اجساد را در خیابان های خود جمع آوری کنند.»

از سوی دیگر، حسین امیرعبدلاخیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و توبیاس بیلستروم وزیر امور خارجه سوئد در تماسی تلفنی درباره موضوعات مورد علاقه دوجانبه و بین المللی تبادل نظر کردند. به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در این گفتگو با انتقاد شدید از موضع غیرسازنده پارلمان اروپا در قبال سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ابراز امیدواری کرد که روابط اتحادیه اروپا و جمهوری اسلامی ایران تداوم یابد. در یک مسیر سازنده در دوران ریاست سوئد بر اتحادیه اروپا. وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: اقدامات تخریبی پارلمان اروپا علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مغایر با منشور سازمان ملل است.

رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش سازنده ای در مبارزه با گروه تروریستی داعش در عراق، سوریه و منطقه غرب آسیا ایفا کرد و با انهدام داعش، پایتخت های اروپایی را از حملات این تروریست نجات داد. گروه.” بنابراین اروپایی ها مدیون تلاش های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مبارزه با تروریسم هستند. این در حالی است که در نسخه اولیه گزارش سالانه اجرای سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا که توسط دیوید مک آلیستر، رئیس کمیته روابط خارجی اتحادیه اروپا تهیه شده بود، «سرکوب خشونت آمیز معترضان در ایران توسط انقلابیون». پاسداران» محکوم شد. اصلاحیه پیشنهادی این بخش از گزارش، متن قبلی را حفظ کرد، اما شامل درخواست افزودن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا بود. پیش از این سید نظام الدین موسوی، سخنگوی رئیس شورای اسلامی، نسبت به هرگونه اقدام پارلمان اروپا علیه سپاه هشدار داده بود. وی گفته بود: اگرچه در دنیای واقعی تحریم و تروریست خواندن سپاه از سوی کشورهای غربی هیچ ارزش عملی ندارد و فقط یک مانور تبلیغاتی توخالی و شرورانه است. اما از منظر سیاسی، پارلمان‌های اروپایی باید بدانند که هرگونه قطعنامه‌ای علیه انقلاب سبز با واکنش شدید و مخالفت‌های مجلس ایران مواجه خواهد شد.

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به اقدام پارلمان اروپا در لیست کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی، در توئیتی نوشت: رژیم آپارتاید اسرائیل بزرگترین هویت تروریستی سازمان یافته در جهان است. رژیم بریتانیا بنیانگذار و رژیم آمریکا بزرگترین حامی است. دلیل خشم باشگاه تروریستی جهانی از سپاه روشن است; سپاه بزرگترین سازمان ضد تروریستی جهان است.

دیدگاهتان را بنویسید