چالش های حوزه گردشگری خوزستان

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش رهیاب، استان خوزستان در کرانه های خلیج فارس واقع شده و قطب تولید نفت و گاز ایران به شمار می رود.

این استان در مرکز شهر اهواز در جنوب غربی ایران قرار دارد.

استان خوزستان را می توان یکی از قدیمی ترین استان های کشور دانست که تاریخ سکونت انسان در آن به 2700 سال قبل از میلاد و شکل گیری تمدن عیلام در هزاره سوم پیش از میلاد باز می گردد.

از شمال با استان لرستان، از شرق با استان چهارمحال و بختیاری، از شمال غربی با استان ایلام، از جنوب شرقی با کهگیلویه و بویراحمد، از جنوب با استان بوشهر و خلیج فارس و از غرب با خوزستان همسایه است. استان های استراتژیک ایران

وجود فرهنگ های مختلف از جمله عربی و بختیاری در کنار گویش های مختلف محلی و پذیرش اقوام دیگر کشور، خوزستان را به رنگین کمانی از فرهنگ های ایرانی تبدیل کرده است.

از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب خوزستان مملو از آثار تاریخی است که هنوز به یادگار مانده است تا قدمتی را با ریشه این استان نشان دهد.

174627 894 خبر خاکستری
fdfdadbd 4369 4fdd af6d e6d137cfd653 خبر خاکستری

معبد تاریخی چغوزنبیل، سازه های آبی شوشتر و شهر تاریخی شوش سه نمونه از میراث خوزستان در فهرست میراث جهانی یونسکو هستند که خوزستان را به تنها استان کشور با سه اثر تاریخی مشهور جهانی تبدیل کرده است.

72e294e6 86dd 4f2f b3c2 f8d6748021fb خبر خاکستری
174625 291 خبر خاکستری

این آثار همراه با ده ها اثر ملی و آثار طبیعی بکر مانند رودخانه بزرگ کارون که ظرفیتی عظیم و پایان ناپذیر در حوزه گردشگری است به ثبت رسیده است.

edf36327 aca3 4b5f bb22 167c12558e38 خبر خاکستری
174626 212 خبر خاکستری


چالش های گردشگری خوزستان

وجود این ظرفیت عظیم فرهنگی، هنری، گردشگری و اجتماعی روی کاغذ، خوزستان را از بسیاری از شهرهای توریستی جهان متمایز می کند، اما واقعیت ها در خوزستان متفاوت است.

جاده‌های ناایمن، راه‌های دسترسی محدود، امکانات شهری ضعیف، مراکز دیدنی بسیار کم و سطوح پایین، چالش‌های پیش روی گردشگری خوزستان را به یک مانع بزرگ برای جذب گردشگران داخلی و خارجی تبدیل کرده است.

کلانشهر اهواز به عنوان مرکز این استان پهناور که باید نمادی از شهرهای استان باشد، متاسفانه همچنان با جاده هایی با زیرساخت های ضعیف، هتل ها و مراکز اقامتی محدود و مهمتر از آن امکانات شهری بسیار پایین همراه است.

اگر به عنوان توریست وارد خوزستان می شوید باید در تعداد محدودی هتل اقامت کنید و اگر بخواهید از جاذبه های گردشگری دنیا در این استان دیدن کنید باید هزینه زیادی برای رسیدن به این مقاصد بپردازید.

به عنوان مثال، بازدید از چغازنبیل به عنوان یک اثر مهم میراث جهانی، اولین اثر ثبت شده در سراسر جهان توسط ایران، بدون داشتن ماشین شخصی دشوار است. گردشگرانی که می خواهند به یکی از بناهای تاریخی جهان بروند باید از اهواز تا چغوزنبیل ۱۱۵ کیلومتر، تا شوش ۳۵ کیلومتر و تا شوشتر ۴۵ کیلومتر را طی کنند.

هیچکدام از این مسیرها دارای اتوبوس یا تاکسی عمومی برای دسترسی آسان و ارزان نیستند که به طور خاص گردشگران را به این سایت میراث جهانی هدایت می کنند و گردشگران باید به صورت تور یا حضوری با تاکسی سرویس ماشین کرایه کنند یا به این مکان های گردشگری بروند. با ماشین

در شوشتر با گذشت 6 سال از ثبت جهانی تأسیسات آبی تاریخی که شامل 14 اثر در این شهر می شود، مسیر گردشگری خاصی وجود ندارد که هر شهروند یا گردشگری بخواهد به راحتی از این آثار دیدن کند. در بسیاری از موارد حتی کارت گردشگری هم ندارند. در ورودی شهر شوشتر تابلویی برای آشنایی گردشگران با 14 اثر تاریخی آبی وجود ندارد.

حتی تا تاسیسات آبی شوشتر وسیله نقلیه خاصی وجود ندارد. شوش و چغوزنبیل هم که رکورددار جهانی هستند. اما مشکل حمل و نقل عمومی در مسیر میراث جهانی تنها مشکل گردشگری استان خوزستان نیست. زیرا هیچ اقامتی در سراسر رکورد جهانی وجود ندارد.

کمبود مراکز اقامتی و حمل‌ونقل عمومی در استان خوزستان در حالی است که گردشگران خارجی زیادی از کشورهای آمریکا، آلمان، لیتوانی، لهستان، ایتالیا، ژاپن، چین، انگلیس، عراق، جمهوری چک، اتریش، سوئیس و غیره هستند. سفر به خوزستان

اما از آنجایی که در خوزستان آژانس مسافرتی داخلی وجود ندارد، تورهای ورودی با واسطه در تهران، اصفهان و شیراز برگزار می شود و از راهنمایان گردشگری خوزستان برای راهنمایی تورهای خارجی استفاده نمی شود.

این مشکلات مانع بزرگی برای جذب گردشگر به سه اثر شناخته شده خوزستانی است که اکنون باید مورد توجه کارکنان میراث فرهنگی قرار گیرد که برای سایر مراکز فرهنگی و تاریخی خوزستان بسیار بزرگتر است.

نبود زیرساخت های کافی در کنار تبلیغات کم ظرفیت گردشگری در استان خوزستان، بی توجهی به گردشگری و میراث فرهنگی را به عنوان یکی از انگیزه های اقتصادی و فرهنگی که می تواند خوزستان را به یکی از قطب های گردشگری کشور تبدیل کند، به همراه داشته است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید