چتر وسیع جستجو در طرح شهید بهنام محمدی / جوانان گلستانی; شیفته یک کار فرهنگی مغفول مانده

ساعت: 15:17
تاریخ انتشار: 1400/08/30
کد خبر: 1786095

یکی از دغدغه های کودکان و نوجوانان عدم ارتباط با مساجد است. در این مکان سخت فرهنگی، عده ای تلاش می کنند تا زمینه حضور کودکان و نوجوانان در مساجد را فراهم کنند. در ادامه راه آنها به طرح شهید بهنام محمدی رسیدیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا و به نقل از گلستان ما ; یکی از دغدغه های نسل خودآموز در مسجد، کمرنگ شدن ارتباط کودکان و نوجوانان با مساجد امروزی است. شاید این روزها کمتر نوجوانی به طور مرتب به مسجد سر بزند و بیشتر صف های نماز مملو از افراد مسن یا میانسال است.

مسجد در سال های اخیر مکانی بوده است که نقش اساسی در تربیت نسل ها داشته و این بازی نقش آفرینی تا حد زیادی تاثیرگذار و ملموس بوده است. اما در ارزیابی های امروزی، مساجد چه خلأهایی را برای کودکان و نوجوانان ما پر می کند؟

آیا در برنامه های مساجد که تا دیروز مرکز فعالیت های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بودند همچنان به این حوزه ها توجه می شود یا نماز یومیه کافی است؟!

قطعاً ظاهری آسیب‌شناسانه دارد، اما در میان این همه بی‌توجهی به این محور تأثیرگذار در سبک زندگی فرزندانمان، هنوز هم عده‌ای هستند که تلاش می‌کنند برای بازآفرینی این ظرفیت رها شده در زندگی کودکان برنامه‌ریزی کنند. و نوجوانان توجه داشته باشید که یکی از این طرح ها «طرح شهید بهنام محمدی» است. طرحی که توانست مورد توجه بسیاری از کودکان و نوجوانان قرار گیرد و این قشر را به مساجد بازگرداند.
ذات مسجد سکویی جذاب برای نوجوانان است
حامد ملاحسنی از فعالان فرهنگی اجتماعی گنبد و از مربیان سابق طرح بهنام محمدی است. او درباره تخت جذاب مسجد برای کودکان می گوید: ابتدا این را بگویم که ذات مسجد بستری جذاب برای نوجوانان است. فضای معنوی مسجد و نمازهای کاتولیک طبیعتاً نوجوانان را جذب می کند، البته به شرطی که جوان نباشید. ما نیازی به انجام کار خاصی نداریم، اما باید موانع را از بین ببریم.
d2aefd51 2353 47f7 85a5 8ab42b7418de خبر خاکستری
حضور کمرنگ نوجوانان در مساجد آسیب است
کلمه “موانع” هر ذهن کنجکاوی را وادار می کند این سوال را مطرح کند که “موانع چیست؟ و چه کاری باید انجام می‌دادیم که نکردیم؟
وی ادامه می دهد: اگر هیئت امنای مسجد نسبت به ویژگی ها و روحیات کودکان و نوجوانان آگاهی کافی نداشته باشد، این گروه سنی را نمی شناسد و برنامه ای برای آن نخواهد داشت.

دومین سوالی که ملاحسنی مطرح می کند و شاید بتوان گفت که امروزه در تلاطم زندگی کمتر مورد توجه قرار گرفته است، این است که «حضور کمرنگ نوجوانان در مساجد خطر تلقی نمی شود و آسیب بزرگتر است! “

من سؤالات خود را به نحوه و نحوه ارائه طرح شهید بهنام محمدی می پردازم و در این رابطه توضیح می دهد: طرح اولیه پرورش دانش آموزان و آموزش و پرورش شهید بهنام اصلاح و در سطح کشور ارائه شد.

حامد ملاحسنی با اشاره به نقش اصلی مساجد در تربیت دانش آموزی در سند تحول آموزش و پرورش گفت: طرح شهید بهنام باعث شد معلمان فعال در مساجد بتوانند با دانش آموزان و چرخه آموزشی دانش آموزان در مسجد ارتباط برقرار کنند. در واقع یا یک تیر یا دو!

در ادامه گفتگوی خود و در پاسخ به این سوال که آیا پروژه بنام فقط در حوزه فرهنگی است، اهداف پروژه را که بر اساس هدف سند تحول بنیادین است، بیان می کند و می گوید: این پروژه در 6 علمی است. ، فعالیت های هنری، زیستی، ورزشی، فرهنگی و اجتماعی. البته روی مربی متمرکز است و مربی با تشخیص و ظرفیت موجود برای هر یک از این حوزه ها مشخص می شود.

وی ادامه می دهد: هم اکنون در 5 مدرسه پسرانه شهرستان گنبد یک مسجد با محوریت مساجد در حال ساخت است. البته این طرح در حوزه دختران هم در حال اجراست و من آماری از آن نمی‌دانم.»
طرح شهید بهنام و تعریف «مسجد صحرایی امن برای نوجوانان»
برای من سوال بود که مزیت این طرحی که آموزش و پرورش می خواهد اجرا کند چیست؟ و پاسخ این فرهنگی علامت سوال را از ذهنم زدود.
وی به دو سبک آموزشی رایج در کشور اشاره می کند و به تشریح آنها می پردازد: دو سبک آموزشی در کشور رایج است، یکی آموزش گلخانه ای است که برای نوجوانان تعریف و تعیین تکلیف می کند و مشخص می کند که نوجوانان دقیقا چه کار می کنند و چه کار نمی کنند. سبک دیگر آموزش حماسی است. سبک یادگیری که در آن نوجوان باید تجربه کسب کند و خوبی ها و بدی ها را درک کند و مربی باید زمینه ای امن را فقط برای نوجوان ایجاد کند تا نوجوان آزمون و خطا را تشخیص دهد.
ملاحسنی ادامه می دهد: اگر سبک دوم اعمال شود، نوجوانی مسئولیت پذیر و با اعتماد به نفس خواهیم بود وگرنه نسلی شکننده و محتاط به جامعه می دهیم. مهمترین مزیت طرح شهید بهنام فراهم آوردن زمینه ای امن، تمیز و مناسب برای نوجوانان است.
گفتگوی ما با این فعال فرهنگی به پایان می رسد و در یکی از مساجد میزبان این طرح جمله آخر گفت و گوی «میدان امن، میدانی به نام مسجد» را در ذهنم تکرار می کنم. مسجد حضرت ابوالفضل (ع)!
e6e51240 7142 4bc0 937e ff8b0abb244a خبر خاکستری

مسجد شدن و مسجد ماندن ریشه در خانواده دارد
حسین ابوذری یکی دیگر از مربیان این طرح است که در مسجد خودآموز است و طعم شیرین تدریس در مسجد را چشیده است. دقایقی با او می نشینیم و صحبت می کنیم و حساسیت کار با یک نوجوان را از او می شنویم.

ابوذری می گوید: مسجد شدن و مسجد ماندن ریشه در خانواده دارد و حضور در مسجد با پدر و مادرم در من احساس تعلق به مسجد ایجاد می کند و فکر می کنم بخشی از راز ماندن در مسجد است. مسجد کودکان و نوجوانان. در خانواده و خانواده بودن. «خانواده مسجد را جستجو کردند.

او کار با کودکان و نوجوانان را انتخاب کرد و به ما می گوید که چرا این کار را انتخاب کرده است: صرف نظر از اهمیت تربیت نسل جدید برای انقلاب و دولت، فکر می کنم کسی منکر آن نیست. نکته جالبی که به آن رسیدم این بود که متوجه شدم در سطح جامعه کودکان و نوجوانان برای فعالیت های فرهنگی اجتماعی چندان جدی گرفته نمی شوند، در حالی که گاهی می بینیم که میزان تلاش و خلاقیت این گروه سنی بسیار بیشتر از بزرگسالان است. و این سوال مرا بیشتر متوجه لزوم توجه بیشتر به این گروه کرد.
طرح و توجه شهید بهنام محمدی به مهارت آموزی
به بخش دیگری از این گفتگوی صمیمی اشاره می شود. محور طرح شهید بهنام محمدی اهمیت جنبه مهارت آموزی نوجوانان است که در این خصوص می گوید: علاوه بر تشویق و آموزش نوجوانان برای کسب مهارت های اقتصادی از طریق شبکه سازی، محصولات یا خدمات را به دانش آموزان می فروشیم.
طرح شهید بنهام محیطی را برای مسئولیت پذیری نوجوان ایجاد می کند
بی شک یکی از دغدغه های جامعه امروزی دور نگه داشتن کودکان و نوجوانان از آسیب های اجتماعی است. ابوذری در خصوص نقش طرح شهید بهنام محمدی در این حوزه می گوید: این طرح با ایجاد فضای استقلال طلبی و مسئولیت پذیری و همچنین شناسایی نوجوان ایجاد شده است. در بستری معنوی به نام «مسجد» قطعا چنین فضایی تأثیر بسزایی در رشد سلامت نوجوانان خواهد داشت. اما باید این را نیز بپذیریم که کودکان و نوجوانان بیشترین ارتباط را با خانواده و دوستان دارند و همچنان نقش محوری در خانواده دارند.
بر اساس این گزارش، نقش «خانواده» در کنار محوری مؤثر مانند «مسجد» قطعاً می تواند تأثیر تربیتی ماندگاری بر نسل امروز و آینده داشته باشد. و طرح شهید بهنام گامی کوچک اما عمیق در این راستا برداشته است که با رفع موانع و کمک به اجرای این گونه طرح ها می توان خلأ تربیتی کودکان و نوجوانان را که سال ها مورد غفلت قرار گرفته را پر کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید