چراغ سبز کشورها برای تعامل با ایران با آمدن سیدابراهیم رئیسی / ارزیابی منفی دولت اصلاحات روحانی از جهان

ساعت: 16:18
تاریخ انتشار: 1400/08/29
کد خبر: 1785801

در 100 روز گذشته، یعنی از ابتدای ریاست جمهوری آیت الله رئیسی، بسیاری از کشورهایی که قبلاً تمایلی برای ارتباط با ایران نداشته اند، برای برقراری روابط و همکاری های دوجانبه با کشورمان ابراز تمایل کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ هر ایرانی تایید خواهد کرد که مهمترین مشکل امروز کشور مسئله اقتصادی است. تورم فشار زیادی را بر مردم به ویژه اقشار کم درآمد وارد کرده است و طبیعتاً در چنین شرایطی دولت باید برای بهبود این وضعیت اهتمام داشته باشد.

قیمت همه کالاها طی چند سال اخیر به شدت افزایش یافته و بسیاری از مردم با مایحتاج اولیه رها شده اند.

یکی از دلایل این مشکلات تحریم ها بود که البته همه آنها ناشی از این نبودند و بسیاری از اقتصاددانان معتقدند که نمی توانستیم اجازه دهیم کشور با مدیریت داخلی بهتر در چنین وضعیتی قرار گیرد. اما در هر صورت این وضعیت پیش آمد.

در مقابل این عوامل، به گفته اقتصاددانان بزرگ کشور، بهبود وضعیت اقتصادی کشور از طریق تعامل با کشورهای خارجی امکان پذیر است.

* سیاست خارجی راهی برای درمان تورم اقتصادی است

دکتر علی اکبر نیکو اقبال، عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه با استفاده از ظرفیت داخلی کشور می توان مشکلات اقتصادی کشور را حل کرد، افزود: برای به صفر رساندن آن حداکثر می توانیم آن را به صفر برسانیم. تورم سرفصل ما با عرضه به صفر نزدیک می‌شود، یعنی استقبال از سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی را می‌دهیم و زمینه را برای آن فراهم می‌کنیم، یعنی دو مورد که دغدغه اصلی هر سرمایه‌گذاری است یعنی سودآوری و امنیت.

وی درباره امکان کنترل تورم در کشور گفت: بسیاری از کشورها توانسته اند تورم و تورم را در کشور خود کنترل کنند از جمله ترکیه در همسایه ما که تورم را از 150 درصد به صفر رسانده است.

سه دهه پیش، همه اقتصاددانانی که بر اساس تئوری ها و آموزه های اقتصادی جهان امروز درباره آینده کشورهای جهان سوم می نوشتند، معتقد بودند که دیگر امکان ندارد که کشورهای جهان سوم یک گام جلوتر رفته و به جلو بروند.» دیدیم. که این کشورهای جهان سوم به قدرت های اقتصادی مانند چین و هند و … تبدیل شده اند و یکی از مهم ترین مولفه های این توسعه سرمایه گذاری خارجی در این کشورها بوده است.

نیکوکبال گفت: در حال حاضر حدود 40 یا 50 درصد تولیدات دنیا توسط شرکت های چند ملیتی انجام می شود که فراملیتی هستند و متعلق به هیچ کشوری نیستند و می توان از این کشورها سرمایه جذب کرد و وارد بخش تولید شد.

* ارزیابی منفی از دولت اصلاحات روحانی در رابطه با دنیا

وی در خصوص خبر آزادسازی سه و نیم میلیارد دلار سرمایه بلوکه شده ایران، گفت: ورود این پول به چرخه اقتصاد کشور اثرات مثبتی دارد و همچنین نشان می دهد که اقدامات جدیدی از سوی آقای دکتر در حال بررسی است. دولت رئیسی. که باعث شد این سرمایه به کشور بازگردد و این خبر را امیدوارکننده خواند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: با کسری بودجه فعلی کشور، وابستگی به نفت، شرایط سخت برای راه اندازی کسب و کار در ایران، چاپ اسکناس بدون پشتوانه و… شرایط سختی برای کشور ایجاد شده است. اقتصاد با جذب سرمایه گذاری خارجی. این وضعیت می تواند ظرف سه تا چهار سال بهبود یابد و تورم به صفر برسد.

کلید واژه اصلاح طلبان برای تشکیل دولت تدبیر و امید، ارتباط با دنیا بود و افرادی مانند محمدجواد ظریف که سال ها ریاست دستگاه دیپلماسی کشور را برعهده داشت، گفتند زبان دنیا را می فهمند و می توانند بهتر خلق کنند. شرایط برای کشور از طریق تعامل و مذاکره. حدود شش سال بعد از رای همه چیز را منوط به مذاکره و مذاکره و غیره کردند و به این ترتیب حتی از راه رفتن با دشمن و گفتگو و خندیدن با شیطان بزرگ هم نایستادند و نتیجه آن در حضور ملت ایران است. چیزی جز سختی ها، دیگر نه و تحریم های سرکوبگرانه سنگین تر نبود.

وضعیت اقتصادی کشور در دولت روحانی روز به روز بدتر می‌شد، موقعیت بین‌المللی ایران کمتر می‌شد و حصر هر روز سنگین‌تر می‌شد و نه تنها از کشورهای دیگر، بلکه از سوی خودمان در داخل کشور، این دایره را تنگ‌تر کردیم، با تصمیم‌های غلط کشورهای بزرگ اقتصادی غیرآمریکایی و غیر اروپایی را طرد کرد زیرا از نظر سیاستمداران اصلاح طلب غربی، نور فقط در آمریکا و اروپا بود و بقیه جهان در تاریکی بود.

* با ورود رئیس جمهور به کشورها برای همکاری دوجانبه چراغ سبز

با تغییر رئیس جمهور، کابینه جدید حدود 90 روز پیش روی کار آمد و مسئولیت آن را بر عهده گرفت. کابینه سیدابراهیم رئیسی در این مدت کوتاه از مسئولیت وی در عرصه سیاست خارجی نشانه های مثبتی از خود نشان داده است.

آزادسازی 3.5 میلیارد دلار سرمایه بلوکه شده ایران معادل یک هشتم بودجه سالانه کشور یکی از آثار مثبت سیاست خارجی دولت اصلی است.

علاوه بر این، تعامل رئیس جمهور با کشورهای شرقی به ویژه با چین که منجر به هجوم میلیون ها دوز واکسن تاج شده است را نیز می توان لحظه ای مثبت برای دولت جدید در حوزه سیاست خارجی دانست.

عضویت ایران در معاهده شانگهای، تمایل آمریکا برای بازگشت به برجام، عربستان سعودی که پای میز مذاکره با ایران می نشیند، تلاش امارات برای برقراری روابط با ایران، درخواست شرکت های بزرگ کره ای برای بازگشت به بازار ایران و غیره. در موفقیت سیدابراهیم رئیسی در سیاست خارجی تاثیر مثبت دارد.

اینکه با تشدید تحریم‌های آمریکا، این کشورها و بسیاری دیگر تمایل به برقراری ارتباط با کشورمان داشته‌اند، نشان‌دهنده کارآمدی سیاست انقلابی دولت جدید است که علی‌رغم تعهد به مبارزه با ظلم، ظلم و استکبار، در سراسر جهان به دست آمده است.

بیزاری از آمریکا راه را برای همکاری با سایر کشورها هموار کرد

محسن نصری، استاد علوم سیاسی دانشگاه اصفهان، دلیل علاقه کشورهای خارجی به دولت آیت‌الله رئیسی برای ایجاد تعاملات و همکاری‌های اقتصادی را در تفکر و حکومت‌داری انقلابی و جهادی دانست و افزود: وقتی کشورهای دیگر نقش‌آفرینی می‌کنند آمریکا را در سرتاسر دنیا ببینند، می بینند که دولت و مقامات ایران با آمریکا مخالف نیستند، از برقراری روابط با ایران استقبال نخواهند کرد، اما اگر ببینند ایران کشوری است که در برابر مزاحمت های آمریکا مقاومت می کند. آماده همکاری با ایران خواهد بود آنچه که ما دیدیم با تغییر حکومت و تغییری که کشورهای خارجی در سیاست ایران در قبال غرب دیده اند اتفاق افتاده است.

وی همچنین ادامه داد: در آخرین گزارش محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت قبل به مجلس برای برجام که در 20 تیر 1400 منتشر شد، سوال بسیار مهمی تشخیص داده شد. آقای زرباف در پایان این گزارش 260 صفحه ای گفت: “اگر خوش بینی دوستان و سراب غرب نبود، دوستان ما در روزهای سخت آسیب نمی دیدند.” این دوستان مانند چین بودند، زمانی که رئیس جمهور چین در فوریه 2015 به ایران آمد و بحث همکاری های بلندمدت ایران و چین مطرح شد، رئیس جمهور روحانی موظف شد سند همکاری ایران و چین را تهیه کند، اما چون او چینی ها را ساخته و ناراحت نکرد و ما فرصت روابط اقتصادی با چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان را از دست دادیم.

این استاد دانشگاه افزود: اما با روی کار آمدن دولت جدید، تمرکز سیاست خارجی آن از آمریکا و غرب خارج شد و همین امر باعث شد تا سایر کشورها نسبت به روابط با ایران نور مثبت نشان دهند که باز شدن واردات تاج واکسن پرایمر از چین بود.

آری، روحانی و سیاست های غرب گرا و لیبرالی اش انقلابیون را به سخره گرفتند، دلسوزی آنها را به بیهودگی امید به آمریکا و غرب به سخره گرفتند و پس از از دست دادن شش سال انقلاب و فرصت های سوزان همکاری با کشورهای دیگر، نه. . فقط آنها از مذاکرات خود پولی به دست نیاوردند، بلکه کشور را به صنعت هسته ای و سایر حوزه ها بازگرداندند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید