چرا ایران به برجام نیاز دارد؟ چه کسانی از ادامه تحریم ها سود می برند؟

چرا ایران به برجام نیاز دارد؟  چه کسانی از ادامه تحریم ها سود می برند؟

روز جدید : حل مشکلات مالی معلمان ایرانی، خنثی سازی تاثیر نوسانات ارز بر زندگی مردم عادی ایران، ایجاد یک میلیون شغل جدید و کاهش تورم افسارگسیخته و حل مشکل قطعی برق؛ حتی دستیابی به برخی از این اهداف تا زمانی که تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران تأثیر بگذارد بعید است. تاثیر مخرب تحریم‌ها نه تنها ایرانیان را فقیرتر می‌کند، بلکه به محیط زیست نیز آسیب می‌رساند، زیرا مانع نوسازی صنعت نفت ایران و جلوگیری از ورود فناوری و سرمایه برای بهبود صنعت انرژی ایران می‌شود.

در تهران در مورد نیاز فوری به احیای توافق هسته ای تردیدی وجود ندارد. فارین پالیسی در مقاله ای نوشت: برای درک اهمیت توافق هسته ای برای ایران و ضرورت آن. فضایی که امروز کشور را آزار می دهد بدون توافق موثری که تحریم های آمریکا را حتی برای چندین سال لغو و تعلیق کند، هیچ دولتی در ایران نمی تواند امیدوارم بتوانیم با بسیاری از چالش ها، اگر نه همه، روبرو شویم.

اولین وعده بزرگ اقتصادی را در نظر بگیرید که شامل ساخت یک میلیون خانه در سال است. حل مشکلات مالی معلمان ایرانی، خنثی کردن تاثیر نوسانات ارز بر زندگی مردم عادی ایران، ایجاد یک میلیون شغل جدید و کاهش تورم افسارگسیخته و حل مشکل قطعی برق؛ حتی دستیابی به برخی از این اهداف تا زمانی که تحریم های آمریکا بر اقتصاد ایران تأثیر بگذارد بعید است.

رئیس جمهور در عین حال می گوید که سیاست نگاه به شرق می تواند اقدامات ایالات متحده را ناکام بگذارد. در این مورد تردیدهای جدی وجود دارد. البته لغو تحریم ها به تنهایی کلید حل مشکلات اقتصادی ایران نیست. موانع دیگری بر سر راه رشد اقتصادی ایران و عادی سازی روابط این کشور با سایر نقاط جهان وجود دارد. تحریم ها به تنهایی نمی توانند باعث فروپاشی کامل اقتصاد شوند. ایران در سال های اخیر نشان داده است که می تواند تحریم ها را تحمل کند. این در حالی است که تحریم ها مانعی بر سر راه توسعه اقتصادی ایران است و مانع از ورود سرمایه به ایران و سرمایه گذاری در کشور می شود و برای مردم عادی ایران به معنای افزایش تورم، کاهش قدرت خرید و البته بیکاری است که مهاجرت نیروی کار ارزشمند را افزایش می دهد. . از تبدیل شدن به یک دولت

فارین پالیسی افزود: تأثیر مخرب تحریم ها نه تنها ایرانیان را فقیرتر می کند، بلکه محیط زیست را نیز فقیرتر می کند، زیرا از مدرن شدن صنعت نفت ایران جلوگیری می کند و از ورود فناوری و سرمایه برای بهبود صنعت انرژی ایران جلوگیری می کند. به همین دلیل است که ایران امروزه یکی از بزرگترین تولیدکنندگان دی اکسید کربن در سوخت های فسیلی در جهان است.

کمبود آب و برق باعث اعتراضات در ایران شده است. ادامه این وضعیت، انبار باروت را برای ناآرامی های اجتماعی در انتظار شعله ور شدن آماده می کند. در درازمدت، ناآرامی‌ها می‌توانند نفوذ منطقه‌ای ایران را در ترکیب با عوامل دیگر، به‌ویژه شکست ایران در حل تنش‌های ایران با ایالات متحده، تضعیف کنند. در این صورت ایران قادر نخواهد بود به تحولات سریع منطقه و کشورهای اطراف واکنش نشان دهد و رقبا و دشمنان منطقه را تحریک کند.

نتیجه تحریم ها تأثیر آن را بر کاهش نفوذ منطقه ای ایران نشان داد. در افغانستان، پاکستان برنده اصلی از زمان به قدرت رسیدن طالبان است. حتی قطر که مرزی با افغانستان ندارد، پس از خروج آمریکا از افغانستان، توانمندتر از ایران به نظر می رسید. پاکستان، ترکیه و جمهوری آذربایجان با برگزاری رزمایش مشترک قدرت خود را به نمایش گذاشته اند. حتی روسیه که رئیس دولت آن را متحد ایران می داند، نسبت به بسیاری از دغدغه ها و خواسته های اصلی ایران بی تفاوت است. جمهوری آذربایجان به پایگاهی برای اقدامات ضد ایرانی تبدیل شده است.

در این مرحله، ایران حداقل سه سال فرصت خواهد داشت تا به سمت ادغام در سیستم مالی و اقتصادی جهانی حرکت کند. اگر رئیس جمهور بعدی آمریکا به اندازه ترامپ با این توافق دشمنی کند، با بن بست جدیدی مواجه خواهیم شد.

از سوی دیگر، فروپاشی کامل مذاکرات هسته ای، کفه ترازو را به سمتی خطرناک به ضرر تهران منحرف خواهد کرد. پیشنهادات تیم مذاکره‌کننده جدید ایران، اگرچه منصفانه است، اما از نظر سیاسی امکان‌پذیر نیست و در تضاد با اجماع دیپلماتیک حاصل شده در ژوئن است.

در سیاست خارجی؛ ادامه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اگرچه قابل درک است، اما جذابیت مذاکرات جاری با قدرت‌های جهانی را از بین می‌برد. در این صورت، پس از شکست مذاکرات، آمریکا می‌تواند راحت‌تر سایر کشورهای شورای امنیت سازمان ملل را متقاعد کند که ایران را در محاصره اقتصادی و دیپلماتیک و انبوهی از تحریم‌های سازمان ملل و اروپا قرار دهند. تأخیر مکرر در احیای توافق، رقبای استراتژیک ایران هستند.

دیدگاهتان را بنویسید