چرا باید سیاست شکست خورده را دنبال کنیم؟


ساعت: 12:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۲/۲۶
کد خبر: 1839254

سوال اینجاست که چرا دولت سیزدهم باید سیاست شکست خورده ای را دنبال کند که به اقتصاد کشور لطمه بزند؟ چرا باید سیاست پولی که همه فعالان بازار یک سال قبل از پایان دولت دوازدهم خواستار آن بودند، اکنون لغو شود؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته آرمند، دولت دوازدهم تصمیم گرفته است با تخصیص 4200 تن واردات برای برخی کالاها، قیمت ها را کنترل کند تا قیمت ها افزایش پیدا نکند.

اما این سیاست ارزی نه تنها نتوانست قیمت ها را کنترل کند، بلکه باعث ایجاد رانت و گسترش قاچاق و آسیب به تولید داخلی شد.

یکی از مشکلات اقتصادی کشور تامین مواد اولیه با پول نفت است. سال هاست که دولت ها مواد اولیه ای مانند گندم، جو، نخل، ذرت و … را وارد می کنند. با یارانه و پول نفت و شرکت های بزرگ و کوچک آنها را تبدیل به مواد مختلف کرده و سپس عرضه می کنند. اما نکته مهم این است که بخش زیادی از تولیدات کارخانه و حتی مواد اولیه آن به صورت قاچاق از کشور خارج می شود. روغن، پاستا، مواد شوینده و غیره از مهم ترین این کالاها هستند. ارز این فرورفتگی عمدتاً به چرخه اقتصاد داخلی باز نمی گردد.

بر اساس گزارش های موجود، در سال 1400 بالغ بر 2 میلیون و 400 هزار تن روغن نباتی در کشور تولید و توزیع شده که نسبت به سال 1399 نزدیک به 20 درصد افزایش داشته که در تاریخ 80 ساله سبزی ایران بی سابقه بوده است. صنعت نفت

متاسفانه به دلیل پایین بودن قیمت نفت در ایران نسبت به کشورهای همسایه، بخش قابل توجهی از این روغن ها به صورت قاچاق از کشور خارج شده است. به عنوان مثال تنها در سال جاری 65 تن روغن خوراکی به نقاط مختلف استان کرمان قاچاق و به مرزهای شرقی کشور منتقل شد.

قاسمعلی حسنی، دبیر اتحادیه بنکداران مواد غذایی در سال 1399 پس از کمبود روغن در بازار گفت: بیش از نیاز بازار توزیع شده اما روغن های زیادی از مرزهای شرقی و غربی قاچاق شده است. .

در سال 1399 نفت داخلی در حال حاضر به قیمت 9000 تن در کشورهای همسایه به قیمت 56000 تن فروخته می شد.

در حالی که در همان سال کارخانه روغن گلناز در استان کرمان در آستانه تعطیلی بود، زیرا میزان 4200 تنی که برای تامین مواد اولیه در نظر گرفته شده بود بسیار کمتر از ظرفیت تولید آن بود. این در حالی است که سایر کارخانه های کشور با 100 درصد ظرفیت تولید می کردند.

حال سوال اینجاست که چرا دولت سیزدهم باید به سیاست شکست خورده ای که به اقتصاد کشور آسیب می زند ادامه دهد؟ چرا باید سیاست پولی که همه فعالان بازار یک سال قبل از پایان دولت دوازدهم خواستار آن بودند، اکنون لغو شود؟
شاید بهترین پاسخ به این سوالات را سعید لیلاز داد: ارز ترجیحی (4200 تنی) را به موقع حذف نکردیم و امروز در شرایط قرار گرفتیم.

اصلاح ارز ترجیحی در دولت روحانی دردناک بود و در دولت سیزدهم مورد عمل قرار گرفت. اگر الان این کار را نکنیم کار به قطع عضو می رسد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید