چرا بشار اسد به تهران آمد؟

چرا بشار اسد به تهران آمد؟

روز جدید صابر گلانبری در یادداشتی نوشت: این سفر پس از توسعه روابط برخی کشورهای عربی با رژیم سوریه انجام شد و این بازدید و بازدیدها شبهه هایی را ایجاد کرد که دمشق در حال فاصله گرفتن از تهران است. به همین دلیل است که برنامه سفر اسد به تهران به منظور اجرای آن و پخش تصاویر دیدارهای وی در داخل و خارج، انتشار ادعاهای مذکور و سایر ایده ها برای تحکیم بیشتر روابط در پرتو بین المللی جدید در دستور کار قرار گرفته است. تحولات

دو روز پیش، بشار اسد برای دومین بار در ده سال گذشته در یک سفر از پیش اعلام نشده به تهران آمد و با مقامات ارشد ایران دیدار کرد. طبق معمول امروز و روزهای آینده این سفر مطرح می شود. واقعیت این است که دو عامل را می توان در این سفر گنجاند. رئیس جمهور سوریه اواخر ماه مارس برای دیدار با محمد بن زاید به امارات رفت. این سفر پس از توسعه روابط برخی کشورهای عربی با رژیم سوریه انجام شد و این دیدار و بازدیدها این شبهه را ایجاد کرد که دمشق در حال فاصله گرفتن از تهران است. به همین دلیل است که برنامه سفر اسد به تهران به منظور اجرای آن و پخش تصاویری از دیدارهای وی در داخل و خارج، انتشار ادعاهای مذکور و سایر ایده ها برای تقویت بیشتر روابط در پرتو بین المللی جدید در دستور کار قرار گرفته است. تحولات

اما عامل دوم به نظر من این است که پس از شروع جنگ روسیه علیه اوکراین و تشکیل جبهه جهانی علیه مسکو، به نظر می رسد این قرائت در سطح تصمیم گیری در ایران شکل گرفته است که ممکن است فرصتی با توجه به دخالت روسیه در این جنگ به روی تهران برای تقویت روابط با سوریه و گسترش نفوذ آن باز است. در عین حال، تنش‌های خفیف اخیر بین روسیه و اسرائیل، که اکنون با گفتگوی تلفنی پوتین با نفتالی بنت تقویت شده است، این تصور را در جمهوری اسلامی تقویت می‌کند که روسیه ممکن است دیگر عذرخواهی و نگرانی قبلی درباره نقش و نفوذ ایران در سوریه را نداشته باشد. در از یک سو برای گسترش این نقش و از سوی دیگر معادله ای جدید در برابر حملات مکرر نظامی اسرائیل شکل بگیرد.

اما واقعیت این است که در حال حاضر هرگونه تغییر در سیاست روسیه برای محدود کردن تحرک اسرائیل و تقویت موقعیت ایران بعید به نظر می رسد. تماس های اخیر و پیام های مکرر پوتین در تبریک سالگرد تشکیل اسرائیل به دنبال واکنش های تند تل آویو به اظهارات لاوروف در مورد خون یهودی هیتلر حداقل نشان می دهد که روسیه به دنبال تنش با اسرائیل است و بنابراین سیاست خود را تغییر می دهد.خاورمیانه به رویارویی. نه با تل آویو. بنابراین، باید گفت که مسکو پس از تحقق منافع مشترک در حفظ نظام سوریه، رقیب جدی ایران در سوریه است و بعید است برای تقویت موقعیت تهران رقیب خود امتیازاتی بدهد. در این مورد، تنها عامل اسرائیل نیست که در خطر است، بلکه روابط خوب و رو به رشد کشورهایی مانند امارات و عربستان سعودی با روسیه است که اخیراً آمریکا را به دلیل نپیوستن به کارزار علیه مسکو عصبانی کرده است. به نفع ایران، با یک مانع جدی و مانعی مواجه است که به راحتی قابل عبور نیست. حتی روابط او با اسرائیل در حال وارد شدن به مرحله تنش های جدی ادامه دار است. شاید تغییر موضع روسیه در قبال بحران یمن برای حمایت کامل از مواضع ائتلاف سعودی و امارات موید این ادعا باشد و روسیه اساساً نقش مهمی در پشت پرده در این سطح از آشتی اعراب با رژیم سوریه ایفا کرده است.

اما واقعیت این است که خاورمیانه و منطقه خلیج فارس اکنون شاهد تحولات همگن و متنوعی از بسیاری جهات هستند که تحت الشعاع جنگ اوکراین قرار گرفته و چندان دیده نمی شود. این تحولات همچنان از پیشگامان شکل گیری نظم دیگری است. از آشتی ترکیه با بازیگران اصلی و مذاکرات ایران و عربستان و آتش بس در یمن گرفته تا گسترش روابط اسرائیل با برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و انتقال به ائتلاف منطقه ای که آشتی اخیر آنکارا و تل آویو در حال تقویت است.

سفر بعدی جو بایدن به اسرائیل و احتمال دیدار مشترک برخی از رهبران منطقه و بنت با رئیس جمهور آمریکا نیز بر ایجاد همین ائتلاف متمرکز خواهد بود و پس از آن دیدار بین النقاب، خلیج عقبه و شرم الشیخ خواهد بود. . این در حالی است که در این مدت، چه مذاکراتی بر سر توافقنامه احیای برجام انجام شود و چه نشود، هر کدام تأثیر خاصی در جهت گیری توسعه در منطقه خواهند داشت. ناگفته نماند که پس از دیدار احتمالی برخی از رهبران عرب و اسرائیل با جو بایدن، احتمال احیای برجام بسیار کمتر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید